روز گذشته علی القاصی‌مهر، دادستان تهران اعلام کرد کیفرخواست روح‌الله زم صادر شده و دادگاه وی هفته آینده آغاز خواهد شد
کد خبر: ۸۲۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 04 February 2020

گزارشی درباره روند پرونده روح‌الله زم از زمان دستگیری تا امروز/ زم هفته بعد در دادگاه

به گزارش تابناک سمنان: بعد از ماه‌ها بی‌خبری از «روح‌الله زم» که خبر دستگیری‌اش، مهرماه تبدیل به سوژه داغ رسانه‌های خبری شده بود، سرانجام روز گذشته علی القاصی‌مهر، دادستان تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد کیفرخواست روح‌الله زم صادر شده و دادگاه وی هفته آینده آغاز خواهد شد.

با این اوصاف انتظار می‌رود سرانجام جعبه سیاه این پرونده مهم امنیتی بعد از ماه‌ها بازجویی، در فضای عمومی بازگشایی شود و اطلاعات جدیدی پیرامون چگونگی عملیات دستگیری زم و شبکه نفوذی که به خط‌دهی این سایت خبری پرداخته است، منتشر شود.

*حکایت یک پرونده مافوق سری
۲۲ مهر سال جاری بود که سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از دستگیری روح‌الله زم مدیر سایت خبری آمدنیوز داد و گفت: «نامبرده به‌رغم اینکه تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار داشت و به صورت شبانه‌روزی با روش‌های پیدا و پنهان و در پوشش‌های گوناگون و چند لایه‌ای مورد حفاظت قرار می‌گرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد».

خبر دستگیری روح‌الله زم که کانال تلگرامی‌اش نقشی غیرقابل انکار در عمده آشوب‌های سال ۹۶ داشت و تبدیل به مهم‌ترین تریبون شایعه‌پراکنی گروه‌های ضدانقلاب شده بود، از همان ساعات اولیه بحث و گمانه‌های زیادی را پیرامون شیوه و نتیجه این اتفاق در فضای سیاسی و عمومی کشورمان ایجاد کرد؛ از بحث‌های توئیتری یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حسام‌الدین آشنا و اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه خطاب به شبکه نیرو‌های داخلی که با این کانال خبری همکاری داشته‌اند تا شایعاتی که بخش جدانشدنی اخبار مهم سیاسی کشور هستند.

زم که در زمان فعالیتش سعی می‌کرد با چرخش‌های عجیب در مواضع کانال تلگرامی تحت مدیریت خود و در پیش گرفتن استراتژی‌های گمراه‌کننده فضای تردید اجتماعی را در همه سطوح بالا ببرد، نهایتا  یکباره در دام نیرو‌های امنیتی افتاد و خبر دستگیری او موجی از بحث‌ها و گمانه‌های سیاسی را به‌وجود آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مدتی بعد از دستگیری زم گفت: طرحی که توانست زم را در دام پیش‌بینی شده سپاه پاسداران گرفتار کند موضوع مهمی است، چون روح‌الله زم توسط سرویس‌های امنیتی نظام سلطه حمایت و پشتیبانی می‌شد.

وی همچنین سرویس امنیتی فرانسه را پشتیبان اصلی زم دانست که حتی برنامه‌های سفر او را تنظیم می‌کرد که کجا برود و کجا نرود.

روح‌الله زم نیز شخصا در تنها ویدئویی که بعد از دستگیری‌اش منتشر شد به صورت تلویحی اعلام کرد از سوی آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه حمایت می‌شده است: «فکر نمی‌کردم بازداشت شوم؛ مجموعا اعتماد به دولت‌ها اعتماد صحیحی نیست، مخصوصاً دولت‌هایی مثل آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه که نشان می‌دهند با جمهوری اسلامی رابطه خوبی ندارند».

***نقاط قوت عملیات دستگیری روح‌الله زم چه بود؟
در چنین فضایی شاید برجسته‌ترین و مهم‌ترین نکته قابل تاملی که در سوژه روح‌الله زم می‌توان به آن اشاره کرد کیفیت پروژه امنیتی قبل و پس از دستگیری وی بود، به گونه‌ای که از یک‌سو در این عملیات، شخصی محوری در پروژه ناامن‌سازی کشورمان که رسانه تحت مدیریتش مرجعیتی بی‌رقیب در میان رسانه‌های ضدانقلاب پیدا کرده بود، در خارج از کشور دستگیر شد و از سوی دیگر بعد از دستگیری مراقبت و حراست از او به شکلی حساب‌شده مدیریت شد که حتی در محافل خصوصی سیاسیون هم هیچ‌گونه اطلاعاتی از جریان بازجویی‌های وی درز نکرد.

حراست از بازجویی‌های زم و مدیریت فضای رسانه‌ای کشور نسبت به این سوژه باعث شد با عدم نشر محتوای این بازجویی‌ها، شبکه ضدانقلاب داخلی که ارتباط مستمر و بالایی با وی داشته است و این ارتباط از طریق جریانات ضدانقلاب خارج‌نشین نیز تقویت می‌شده است نسوزد و مجاری امنیتی و شبکه‌های فعالی که در جریان فعالیت سایت و کانال خبری آمدنیوز نقش پررنگی در جهت‌بخشی به آن داشتند کماکان در تور امنیتی و رصد گروه‌های اطلاعاتی کشورمان باقی بماند. با این تفاسیر انتظار می‌رود با توجه به بکر نگاه داشتن سوژه دستگیرشده و اطلاعاتی که از سایر گروه‌ها در این زمینه داشته است، شروع دادگاه این متهم امنیتی باعث رو شدن اطلاعات جدیدی در زمینه شبکه‌سازی جریانات ضدانقلاب حول محور این سایت و کانال خبری شود.

***اسامی بدهکاران بانکی در دسترس عموم قرار می‌گیرد
مجتمع تخصصی رسیدگی به جرائم اقتصادی و سامانه شفافیت آرای مفاسد اقتصادی روز گذشته با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی افتتاح شد. رئیس قوه‌قضائیه در این مراسم گفت: شفافیت موضوع مهمی است که با شعار نمی‌شود، بلکه باید در عمل اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: فرآیند‌های یک حرکت اقتصادی همچون دریافت ارز، واردات کالا، توزیع کالا و... باید شفاف شود که اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از فرار‌های مالیاتی را نخواهیم داشت، بنابراین اقدامی مبارک است.

آیت‌الله رئیسی گفت: ان‌شاءالله سامانه به شفافیت آرا کمک می‌کند، چرا که تبصره ماده ۳۶ مکلف کرده آرای محکومان به اطلاع همه برسد. آیت‌الله رئیسی افزود: بنابراین آغاز به کار مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی و سامانه شفافیت کمک می‌کند در راستای شفافیت اقتصادی و جرائم اقتصادی گامی برداشته شود.

همچنین قاضی اسدالله مسعودی‌مقام در مراسم رونمایی از سامانه شفافیت گفت: در این سامانه، اسامی ممنوع‌المعامله‌ها، بدهکاران بانکی و همچنین احکامی که صادر شده و بالای ۲۰۰ صفحه است در دسترس عموم قرار می‌گیرد و سعی می‌کنیم آن را تکمیل کنیم. وی تصریح کرد: از زمان تصویب دستورالعمل مجتمع تخصصی رسیدگی به مفاسد اقتصادی، شروع به جمع‌آوری آرا و بارگذاری آن‌ها کردیم و میزان محکومیت‌ها در این سامانه اعلام شده است.

منبع: وطن امروز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار