کد خبر: ۸۱۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ 03 February 2020

شهردار قائم شهر در آستانه فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر درگفتگو اختصاصی با خبرنگارما گفت: شهرداری قائم شهر در دشوارترین شرایط اقتصادی و در شرایطی که دشمن متخاصم از هیچ گونه سنگ اندازی و فرافکنی مضایقه نمی کند ، با قدرت در حال فعالیت و اجرای طرحهای عمرانی است.

، «عباس صالح زاده» شهردار قائمشهر با بیان اینکه شهرداری قائم شهر در حال حاضر با مشکلات متعدد مالی و نیروی انسانی خارج از ظرفیت روبروست، افزود: بنده از سال ۸۸ تا ۹۲ شهردار قائم شهر بودم که از این مدت ۶ ماه سرپرستی این سازمان را بر عهده داشتم. ودر آن زمان شهرداری را با ۴۰۰ پرسنل تحویل گرفتم و با ۳۹۸ نفر و ۱۰ میلیارد تومان موجودی نقدی تحویل شورای دوره چهارم دادم.
این مقام مسوول تصریح کرد: شهرداری قائم شهر در آن سالها با اجرای پروژه های بزرگی چون زیرگذر میدان امام ، آزادسازی حریم رودخانه سیاهرود ، اجرای زمینهای ورزشی، تعریض رینگ داخلی خیابان کفشگر کلا ، راه اندازی کارخانه آسفالت و بسیاری از طرحهای دیگر شتابان به سمت سازندگی حرکت می کرد. بعبارت دیگر ۷۳ درصد از منابع درآمدی شهرداری صرف اجرای طرحهای عمرانی و ۲۷ درصد آن در بخش هزینه های جاری مصرف می شد.

این مقام مسوول اضافه کرد؛ در سال ۹۷ ، شهرداری را با ۱۵۰۰ نفر نیرو و ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفته ام!

صالح زاده ادامه داد: امروز که پس از گذشت ۶ سال بار دیگر بعنوان شهردار این شهر انتخاب شده ام ، شهرداری را با ۱۵۰۰ نفر نیرو و ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفته ام!!! که همین موضوع موجب شده تا بدنه شهرداری چاق و غیرفعال شود. به همین دلیل شایعاتی در میان مردم و شهروندان شنیده می شود مبنی بر اینکه در شهرداری قائم شهر روی هر صندلی چند نفر می نشینند و فقط با موبایل خود بازی می کنند و کاری انجام نمی دهند! که همه این شایعات کذب بوده و بر اساس مازاد نیروی کار در شهرداری ابراز میشود

 

**کارخانه داری وظیفه شهرداری نیست!
این تصمیم نادرست! انرژی مضاعفی از شهرداری گرفته است…

شهردار قائمشهر در ادامه اظهار داشت: در هیچ جای دنیا کارخانه داری جزء وظایف شهرداری ها محسوب نمی شود!. اما شهرداری قائم شهر به ناچار به این تعهد تن در داده و علتش ناشی از تصمیم نادرست شورای شهر دوره گذشته بود که تصمیم گرفت برای احیا و نگهداری کارخانه نساجی شماره یک این مسوولیت را به شهرداری واگذار کند.
این مقام مسوول تصریح کرد: بنده به خاطر دارم در دومین روز از آغاز به کار شورای دوره پنجم گروهی از کارگران محترم نساجی به ساختمان شورا آمدند و اعتراض خود را نسبت به معوقات خود اعلام کردند.
وی تصریح کرد ؛ در حالیکه این تصمیم در شورای دوره چهارم گرفته شده بود و ما هیچ نقشی در آن نداشتیم. دران زمان شهرداری کارخانه ای را تحویل گرفت که ۲۳ سال زیان انباشته داشت و به بسیاری از ارگانهای دولتی و غیر دولتی بدهکار نیزبود. اما با همه اینها شهرداری قائم شهر خود را متعهد دانسته و هر ماه حقوق ۲۰۰ کارگر نساجی را همزمان با حقوق پرسنل شهرداری پرداخت می کند که مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان از محل درآمد عوارض شهری را در برمی گیرد. پولی که در واقع باید صرف پروژه های عمرانی و شهری شود و این موضوع انرژی مضاعفی را از شهرداری می گیرد.!

صالح زاده افرود: با این وجود نساجی شماره یک قائم شهر امروز به وضعیت نسبتاً پایداری رسیده ، و حتی پنبه مورد نیاز آن خریداری شده است.و با توجه به واگذاری نساجی شماره یک به شهرداری و طبق ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها ، برای تغییر کاربری زمین نساجی ، حداقل ۴۳ درصد از زمین مورد نظر باید تفکیک و به شهرداری برسد تا شهرداری بتواند با ایجاد درآمدهای پایدار، بخشی از بدهی های معوق این کارخانه را تسویه کند.
وی خاطر نشان کرد: شهرداری قائم شهر با طرحی که در این زمینه ارائه داده و نیز تعیین سرمایه گذار آن ، امیدوار است بتواند بخش عمده ای از مشکلات کارخانه را حل کند.وازسویی
تجربه نشان داده مدیریت دولتی به دلیل طی کردن پروسه های اداری همیشه کند تر از مدیریت صنعتی و خصوصی حرکت می کند.

** راه اندازی کمیسیون سرمایه گذاری برای نخستین بار در شورای شهر قائم شهر

حمایت های استاندار و معاون عمرانی استانداری دلگرم کننده ورهگشا بوده است

صالح زاده ضمن قدردانی از زحمات شهردار گذشته قائم شهر دکتر بهمن معین پور، انتظارات خود و مردم از شهرداری را فراتر از کارهای انجام شده دانست و افزود: عدم گرایش سرمایه گذاران و نبود انگیزه برای سرمایه گذاری در قائم شهر یکی از چالش های مدیریت شهری در سالهای گذشته بود که خوشبختانه در شورای دوره پنجم با تشکیل کمیسیون سرمایه گذاری این مشکل تا حدودی مرتفع گردید.

شهردار قائم شهر افزود: راهکار اجرای بسیاری از طرحهای عمرانی منوط به جذب سرمایه گذاران است.
وی با طرح این پرسش که ما امروز باید بررسی کنیم که قائم شهر ازنظر جذب سرمایه گذاران در مقایسه با شهرهای بزرگی چون بابل ، آمل و ساری در چه جایگاهی برخوردار است برجذب سرمایه گذاران تاکیدموکد داشت .
شهردارقائمشهرهمچنین تصریح کرد: طی ۶ سال مسئولیت دوره اول بنده در شهرداری ، تعرفه عوارض شهری در قائم شهر افزایش پیدا نکرده بود. اما هزینه های جاری و عمرانی شهرداری افزایش یافته و ما این هزینه ها را از طریق منابع دولتی و خصوصی تامین کرده بودیم. پس شهرداری قائم شهر برای تامین منابع مالی خود نیاز به جذب سرمایه گذار ان و ایجاد درآمدهای پایدار دارد.

شهردار قائمشهر ادامه داد: ما در کمیسیون سرمایه گذاری به این نتیجه رسیده ایم که پروژه ها باید خودران باشند و بتوانند هزینه های خود را تامین کنند. شهرداری و شورای شهر قائم شهر بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه در کمیسیون سرمایه گذاری پیش بینی کرده که به نوبت به همه آنها ورود خواهد کرد.

شهردارقانمشهربه رهگشایی وحمایت استاندارومعاون عمرانی استانداری در پروژه های شهرداری قائمشهر اشاره کردوافزود: بنده به نمایندگی از تمامی شهروندان گرانقدر قائمشهر مراتب تکریم وتقدیر از زحمات استاندار و معاون عمرانی استانداری مازندران اعلام می کنم

 

**تا چند ماه آینده مردم قائم شهر دیگر شاهد دپوی زباله در منطقه نخواهند بود

شهردار قائم شهر ضمن اشاره به مشکل ۵۰ ساله ی دپوی زباله و دفن غیر بهداشتی زباله های عفونی در شهرستان اذعان کرد: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب زباله در جاده کیاکلای قائم شهر دپو شده که باتاسف شیرابه های آن به رودخانه و زمینهای کشاورزی رسوخ می کند.
صالح زاده اظهارداشت : متاسفانه با نیمه کاره ماندن طرح کارخانه کمپوست و رفتن سرمایه گذار ، نه تنها مشکل زباله قائم شهر حل نشد ، بلکه با طرح دعاوی سرمایه گذار در دادگستری ، شهرداری قائم شهر به میزان قابل توجهی بدهکار نیز شد! وبه همین منظور و برای حل دائمی معضل زباله در قائم شهر شهرداری ، اقدام به خرید زمینهای اطراف محل دپو در دو قطعه ی ۴۰ هزار و ۴ هزار مترمربعی نمودیم تا با اجرای طرح لندفیل ، یکی از جدیدترین روشهای علمی و تخصصی دفن زباله در شهرستان را اجرایی کند. برای اجرای این پروژه حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و بیش از ۴۰ دستگاه ماشین آلات سنگین نیز در حال حاضر روی این پروژه کار می کنند.

شهردار قائم شهر ادامه داد: برای جذب اعتبارات ملی نیز تاکنون چندین جلسه در تهران و استانداری مازندران برگزار گردیده و تا چند ماه آینده شهروندان قائمشهری دیگر شاهد دپوی زباله در منطقه نخواهند بود.

شهردار قائم شهر تصریح کرد: برای تصفیه شیرابه های ناشی از زباله نیز پیش بینی هایی انجام شده که در دست بررسی و آزمایش است.
شهردار قایمشهر یاداورشد ا مروز در هیچ جا دنیا زباله ها سوزانده نمی شوند ، بلکه با جایگزین کردن روشهای تفکیکی زباله از مبدا ، علاوه بر جلوگیری از هدررفت انرژی ، محصولات بازیافتی متنوعی تولید می کنند.

صالح زاده به ۸ هزار تن آسفالت ریزی در معابر شهری قائم شهر اشاره کرد و افزود: در طول چند ماه گذشته بیش از ۷ هزار تن قیر در قائم شهر مصرف شده و کارخانه آسفالت قائم شهر که ۲ سال گذشته خوابیده بود ، امروز با ۵۰ نفر نیروی انسانی در حال فعالیت است.

وی همچنین زمین کارخانه نساجی شماره دو را یک فرصت برای توسعه در شهر قائم شهر دانست و در ادامه یادآور شد: ویرانه هایی که از تخریب کارخانه نساجی شماره ۲ باقی مانده بود ، امروز در حال بازسازی است و طبق طرحی که شهرداری قائم شهر ارائه داده است ، این مکان به زودی تبدیل به یک سایت تجاری ، فرهنگی و تفریحی برای عموم مردم خواهد شد.
این مقام مسوول تصریح کرد: این طرح شامل یک مجتمع اداری و تجاری ، مجتمع فرهنگی ، شهربازی و ۸۰۰ پارکینگ زیرزمینی است که در حال حاضر فقط هایپرمارکت آن ، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مشتری بومی دارد!

مدیر شهری قائم شهر اشاره ای هم به مکان قدیمی ترمینال در شهرستان کرد و افزود: تنها ترمینال دولتی قائم شهر از فضایی بسیار فرسوده برخوردار است که حقا در شان مردم این شهرستان نیست.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: این ترمینال که سهم عمده ای در نقل و انتقالات جاده ای و بین شهری قائم شهر دارد ، از درآمد خوبی نیز در این زمینه برخوردار است اما وضع ظاهری مناسبی ندارد و برای رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

شهردار قائم شهر افزود: البته خود کسبه این ترمینال تمایل زیادی برای سرمایه گذاری نشان می دهند و شهرداری قائم شهر درنظر دارد با همکاری آنها ترمینال فعلی را به یک مجموعه سه طبقه ، مجهز به مکانی مناسب برای استقرار اتوبوسها و سواری‌ران ها و سالن انتظار مناسب برای مسافران تبدیل کند که برای اجرایی شدن آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

 

**تونل شهری طرحی بزرگ برای ترافیک قائم شهر تا ۳۰ سال آینده
شهردار قائم شهر از اجرای طرح تونل شهری به عنوان یکی از بزرگترین طرحهای شهرداری قائم شهر خبر داد و تصریح کرد: حل معضل ترافیک همواره به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های شهرداری مطرح بوده و اجرای ۲ تونل شهری در میدان طالقانی قائم شهر آخرین تصمیمی است که در این راستا اتخاذ شده است. در حال حاضر میدان طالقانی پرترافیک ترین نقطه قائم شهر است که مردم برای خرید به آن رجوع می کنند. این نقطه در ساعات اوج ترافیک شاهد تردد بیش از ۳ هزار نفر است و باید از این حالت تک هسته ای خارج شود تا ترافیک سنگین موجود در آن رفع گردد.

صالح زاده تصریح کرد: با اجرای ۲ طرح تونل شهری تا ۳۰ سال آینده مردم قائم شهر مشکل ترافیک در هسته مرکزی شهر نخواهند داشت. خوشبختانه کلیه مراحل ساخت و ضمانتهای اجرایی آن با سرمایه گذار پیش بینی شده است. این طرح در دو تونل مجزا و به طول ۱۱۴۰ متر و به عرض ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر اجرایی خواهد شد که هزینه آن حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. در این طرح کلیه استانداردهای لازم از جمله طول و عرض ، شیبها ، پیاده روها و دبی آبهای سطحی و … به صورت کاملا دقیق و علمی محاسبه و در نظر گرفته می شود. یک مجتمع تجاری زیبا نیز در زیرزمین این تونل تعبیه شده که مجهز به ۱۶ آسانسور خواهد بود.
این مقام مسوول تصریح کرد؛ در حال حاضر این طرح در مرحله انعقاد قرارداد است و اجرای آن ارزش افزوده چشمگیری برای شهرستان قائم شهر به ارمغان خواهد آورد. روزی عده ای آمدند و گفتند زیرگذر میدان امام را اجرا نکن ولی باقدرت آن را به اتمام رساندم . امروز هم می دانم عده ای نگران اجرای طرح تونل شهری هستند ولی این پروژه را به اتمام خواهیم رساند.

** اجرای طرحهای کارشناسی نشده و نمایشی معضل مدیریت شهری در شوراهای شهر گذشته این شهر

شهردار قائمشهر همچنین در ادامه سخنانش اظهارداشت : اگرچه اجرای تونل شهری میدان طالقانی از ریسک بالایی برخوردار است اما شهرداری قائم شهر با قدرت این طرح را اجرا خواهد نمود. ما از همه کسانی که در این مسیر صاحب نظر و کارشناس هستند و جرات ریسک کردن دارند دعوت می کنیم در اجرای پروژه به ما کمک کنند. متاسفانه در شوراهای گذشته طرحها عمرانی به خصوص طرحهای ترافیکی کمتر کارشناسی می شد و بعضاً به دلایل انتخاباتی و به صورت نمایشی اجرا می شد که نتایج خوبی نیز برای شهروندان به دنبال نداشت.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: به طور مثال پل روگذر میدان جانبازان به منظور کاهش بار ترافیکی این نقطه اجرایی شد. اما امروز می بینیم که این طرح در زمان پیک مسافر نه تنها از بار ترافیکی مسیر نمی کاهد بلکه بر شدت آن نیز می افزاید. اگر این پل به صورت رفت و برگشت تعبیه می شد امروز می توانستیم برایش فکری بکنیم. اما در حال حاضر این طرح نیاز به اصلاح هندسی دارد که هزینه اش بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان است! بگذریم که کسبه اطراف مسیر نیز از اجرای این پروژه تا حد زیادی متضرر شدند.

صالح زاده اشاره ای هم به پروژه های معوق شهرداری در دوره های پیشین کرد و افزود: ۵ پروژه نیمه کاره سنگین در قائم شهر وجود دارد که پارکینگ طبقاتی خیابان صالحی مازندرانی از آن جمله است. این پروژه با ۳۵۰ واحد پارکینگ تقریبا ۶ سال بود که به حال خود رها شده بود اما با پیگیری و اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تا ۱۵ اسفند سال جاری به بهره برداری می رسد.
پروژه بعدی استخر نیمه کاره نساجی است که هم اکنون به مناقصه گذاشته شده و بعد از تکمیل می تواند به تامین منابع مالی کارخانه نساجی کمک زیادی بکند.

شهردار قائم شهر ادامه داد: پروژه چندین ساله نگین شمال یکی دیگر از طرحهای نیمه کاره شهرداری است که از سال ۸۶ تا کنون فقط ۵۰ تا ۶۰ هزار متر مربع آن اجرا شد. در صورتیکه برای این پروژه حدود ۱۳۰ هزار متر مربع پروانه صادر شده بود که در نوع خود بی سابقه بود.
پروژه نگین شمال دو سرمایه گذار از پایتخت داشت به نامهای شرکت “هم کوش” و شرکت “برج آوران” که هر کدام ۳۰ درصد سهام دار این مجتمع بودند. سهم شهرداری قائم شهر نیز در این پروژه ۴۰ درصد بود.
به دلیل اختلافاتی که بین این دو سرمایه گذار به وجود آمد و سهم خواهی های عده ای در شورای وقت این پروژه تعطیل شد. با پیگیری های انجام شده و کارشناسایی های صورت گرفته از سوی دادگستری ، سهم آورده شهرداری ۳۵۰ میلیارد تومان و سهم آورده سرمایه گذاران ۸۰ میلیارد تومان برآورد شد که شهرداری زیر بار ارزش افزوده شرکا نرفت. آنها نیز قبول کردند که با گرفتن هزینه های خود از اجرای پروژه کناره گیری کنند و این مجتمع تمام و کمال توسط شهرداری قائم شهر اجرا شود. قرار است سهم شرکا با واگذاری ملک پرداخت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار