مسیری که این دو کوهنورد طی کرده اند بسیار خطرناک و بهمن گیر است ، ضمن این که به گفته پیشکسوتان کوهنوردی در این منطقه ، نخستین صعود زمستانی از این مسیر در سال ۱۳۳۷ انجام گرفت و تاکنون تکرار نشد.
کد خبر: ۸۱۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ 02 February 2020

فرماندار کلاردشت از مفقود شدن یک کوهنورد در دامنه‌های قله علم‌کوه در این شهرستان خبر داد و گفت که با توجه به شرایط جوی امکان جست‌وجو برای پیدا کردن این کوهنورد در حال حاضر وجود ندارد.

کامران پولادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کوهنورد ناپدیده شده حدود ۴۵ سال سن دارد و به همراه یک کوهنورد دیگری در منطقه حضور داشتند.

وی توضیح داد : بر اساس بررسی ها این دو کوهنورد روز چهارشنبه هفته پیش از مسیر گرده آلـمان ها حرکت کردند و پس از رسیدن به جان پناه منطقه " خرسان " شب را تا صبح در آن منطقه سپری کردند و حوالی ساعت ۹ صبح پنجشنبه از هم جدا شدند که یکی از آن ها به مقصد رسید ولی از سرنوشت دیگری خبری نیست.

پولادی گفت : مسیری که این دو کوهنورد طی کرده اند بسیار خطرناک و بهمن گیر است ، ضمن این که به گفته پیشکسوتان کوهنوردی در این منطقه ، نخستین صعود زمستانی از این مسیر در سال ۱۳۳۷ انجام گرفت و تاکنون تکرار نشد.

فرماندار کلاردشت افزود : پس از اطلاع از این حادثه ، نشست های متعددی در قالب شورای تامین در فرمانداری برگزار شد و حتی از جمعیت هلال احمر استان نیز تقاضای یک فروند بالگرد شد منتهی به علت شرائط نامساعد جوی و کولاک شدید در ارتفاعات کوهستانی قلل علم کوه و تخت سلیمان اجازه امداد رسانی به نیروهای مردمی داوطلب و نیروهای جمعیت هلال احمر داده نمی شود.

رئیس جمعیت هلال احمر کلاردشت هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : پس از اطلاع از مفقودی این کوهنورد، با فدراسیون کوهنوری و جمعیت هلال احمر کشور مذاکره شده ولی به دلیل شرایط آب و هوایی امکان اعزام بالگرد و یا نیروها به منطقه وجود ندارد.

کردکار محمودی افزود: فدراسیون کوهنوری اعلام کرد به دلیل شرایط جوی نامناسب و وجود ابر سیاه در پائین دست این کوه، امکان اعزام نیروهای امداد و نجات کوهستان و کوهنوردان به منطقه وجود ندارد .

وی گفت : در خصوص اعزام بالگرد هم با توجه به اینکه موقعیت این کوهنورد در این منطقه مشخص نیست پرواز بالکرد در منطقه احتمال ریزش بهمن را در منطقه افزایش می دهد.

محمودی در خصوص نفر دوم همراه این کوهنورد هم گفت‌: این کوهنورد پس از بازگشت به منطقه امن زخمی بوده است.

هفته پیش نیز یک کوهنورد کلاردشتی در حین صعود به قله علم کوه به علت زحمی شدن ناپدید و پس از ۲ روز امداد رسانی و جست و جو جسدش پیدا شد.

قله مرتفع علم کوه با ارتفاع چهار هزار و ۸۵۰ متر در مرکز رشته کوه تخت سلیمان کلاردشت در غرب مازندران قرار دارد . این قله بعد از دماوند که پنج هزار و ۶۷۱ متر ارتفاع دارد ، دومین قله مرتفع ایران به شمار می رود. دیواره ای که در دامنه شمالی قله علم کوه قرار دارد نیز جزو فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیواره نوردی کشور محسوب می شود.

این منطقه با بیش از ۴۵ قله بالای ۴۰۰۰ متر و داشتن یخچال های متعدد ، برف چالها و دیواره هایش مشهورترین ارتفاعات ایران و نامی آشنا برای کوهنوردان داخلی و خارجی است.

شهرستان تاریخی و کوهستانی کلاردشت با جمعیتی ۲۵ هزار نفر در غرب مازندران قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار