روحانی در حرم مطهر امام خمینی(ره):
رئیس جمهور گفت: هر کس مردم را برای حضور پای صندوق دلسرد کند، از راه امام فاصله دارد.
کد خبر: ۸۱۹۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 02 February 2020

امام خمینی به ما یاد داد که باید با تکیه بر مردم با ابرقدرت‌ها مبارزه کرد

به گزارش تابناک سمنان: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان  به همراه اعضای هیئت دولت صبح امروز یکشنبه با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

حجت‌الاسلام روحانی در این مراسم با بیان اینکه امام خمینی(ره) می‌دانست عدالت و اصلاح جامعه بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست، گفت: انتخاب کردن حق مردم است و هر کس مردم را از این انتخاب بازدارد و نگذارد در میان سلایق مختلف برگزیند و مردم را دلسرد کند، حتما از مشی و راه امام(ره) فاصله دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: تأکید امام خمینی(ره) بر این بود که انتخاب کردن حق مردم است و همه مردم باید در همه انتخابات شرکت کنند؛ امام(ره) به ما یاد داد که باید با تکیه بر مردم با ابرقدرت ها مبارزه کرد. مردم سالاری مورد نظر امام خمینی(ره) فقط به یک انتخابات ختم نمی‌شود، بلکه همیشه باید به نظرات مردم احترام بگذاریم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ایام دهه فجر سال ۵۷ به عنوان روز‌های تاریخ ساز برای همه مسلمانان و کشورمان بود. امام (ره) در طول این ۱۰ روز گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم سالاری و استقلال داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه حرکت و انقلابی که پایانش استقرار نظام نباشد به آشوب شباهت دارد، بیان کرد: امام عزیز و بزرگوار ما توانست دو یادگار بزرگ را برای تاریخ ما و کشور ما به ارمغان آورد و آن جمهوریت و اسلامیت بود. امام(ره) به خوبی احساس کرد با وجود سلطنت مردم‌سالاری امکان پذیر نیست، اما امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالتخانه و تاسیس مجلس شورای ملی قدم‌به‌قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت نظام مشروطه‌ای باقی نماند.

حجت الاسلام روحانی یادآور شد: انتخاباتی که در روز‌های اول مشروطه توسط آرا و رأی مردم بود کم‌کم به جایی رسید که در میان جمع و دربار افرادی منتخب می‌شدند، تشریفات انتخاباتی انجام می‌گرفت؛ به عبارتی همه از قبل می‌دانستند چه افرادی به مجلس می‌روند، امام به این نتیجه رسید که با وجود دیکتاتوری مردم سالاری امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور افزود: بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می‌کردند که نظام مشروطه‌ای با سلطانیِ ضعیف بماند یا نظام مشروطه‌ای بماند بدون سلطان یا نظامی تاسیس شود بر مبنای خلافت اسلامی؛ امام(ره) هیچ یک از آنها را نپذیرفت و در میان همه مشورت‌ها، جمهوری اسلامی را برگزید.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه امام نه تنها پدر اسلام خواهی در تاریخ سرزمین ما بود بلکه پدر جمهوری خواهی نیز در تاریخ ایران بود، ادامه داد: جمهوریتی که با دیانت و اسلامیت پیوند نخورد آن جمهوری هم باقی نمی‌ماند و به استبداد تبدیل می‌شود.

رئیس جمهور گفت: امام(ره) بر این تأکید داشت جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد، امام بر این تأکید داشت که حکومت به دست مردم باشد، اما می‌دانست که عدالت، اصلاح، رشد و توسعه در جامعه بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست.

«معامله قرن» ننگی بزرگ در تاریخ است

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: مردم باور کردند ظلم و تجاوز از ناحیه ستمگرانی است و باور کرده‌اند که نظام اسلامی ما در مسیر صحیح و درست قرار دارد. باور کرده‌اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد. گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم. مردم ما می‌دانند که امروز راهی جز استقامت و ایستادگی در برابر متجاوزان وجود ندارد. متجاوزانی که نه تنها بر ملت ما ظلم کردند و می‌کنند؛ بلکه بر همه مسلمان‌های جهان به ویژه بر ملت مظلوم فلسطین.

او افزود: در این روز‌ها می‌بینیم ننگ بزرگی را که در تاریخ به عنوان قرن و معامله قرن ثبت کرده‌اند تا چه حد ننگین و تنفرانگیز برای همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برابر متجاوز راهی جز استقامت و ایستادگی و وحدت پیش روی ما نیست، بیان کرد: امید و وحدت را از مردم نگیریم. نشاط را از مردم نگیریم بی‌تردید پیروز نهایی در این صحنه خواهیم بود. امام(ره) هیچگاه و در هیچ مقطعی نسبت به آینده روشن انقلاب ناامید نشد. آن روز‌هایی که در سوم و چهارم فروردین سال ۴۲ همه در خانه‌ها بسته شده بود، درب خانه امام(ره) در آن شب‌ها به روی طلاب، فضلا و مردم باز مانده بود.

حجت الاسلام روحانی گفت: آن روزی که امام(ره) را مظلومانه به ترکیه و بعد به عراق تبعید کردند، هرگز امام امیدش به پیروزی و آینده قطع نشد و آن روز‌های پرماجرا، روز‌های قبل از انقلاب و روز‌های بعد از انقلاب امام(ره) همواره امیدوار بود. همین امید امام بود که در جنگ تحمیلی و در همه فراز و نشیب انقلاب ما را به پیروزی رساند، امروز هم نیاز به وحدت و اتحاد و امید برای موفقیت داریم.

او  با اشاره به اینکه ما تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت هست، ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز خواهد شد، افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران باز هم در کنار مرقد امام(ره) بزرگوار تعهد می‌کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین و راه امام با هدایت‌های مقام معظم رهبری ادامه دهد. مردم ما به خوبی در این روز‌ها نشان دادند که انقلاب زنده است. امام زنده هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امام(ره) مکتبش و راهش امروز هم برای ما راهگشاست. من در این ایام مبارک به همه مردم ایران به خاندان بزرگ امام عزیز و بزرگوارمان و به یادگار برومندش آیت‌الله سیدحسن خمینی تبریک و تهنیت می‌گویم و از خداوند می‌خواهم که همواره ما را رهرو راه او قرار دهد.
هر کس مردم را از حضور پای صندوق دلسرد کند، از راه امام(ره) فاصله دارد/ باید به نظرات مردم احترام بگذاریم/ راهی جز ایستادگی و وحدت نیست

هر کس مردم را از حضور پای صندوق دلسرد کند، از راه امام(ره) فاصله دارد/ باید به نظرات مردم احترام بگذاریم/ راهی جز ایستادگی و وحدت نیست

هر کس مردم را از حضور پای صندوق دلسرد کند، از راه امام(ره) فاصله دارد/ باید به نظرات مردم احترام بگذاریم/ راهی جز ایستادگی و وحدت نیست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار