استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است به طوریکه اکنون پنج درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.
کد خبر: ۸۱۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 02 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه اکنون حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره اکنون در استان فعال است.

همچنین در این استان ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید شد.

افزایش پنج برابری محصولات کشاورزی کرمانشاه پس از انقلاب

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در آستانه دهه مبارک فجر در گزارش دستاوردهای انقلاب پس از گذشت ۴۱ سال در حوزه کشاورزی گفت: کرمانشاه با تولید بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در سال، پنج درصد محصولات کشاورزی کشور را تأمین کرده و یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

نوربخش حاتمی، از افزایش پنج برابری تولیدات زراعی کرمانشاه بعد از انقلاب خبر داد و افزود: در سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات زراعی کرمانشاه ۶۷۰ هزار تن بود که این رقم اکنون و پس از ۴۱ ‌سالگی انقلاب به بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده و رشد پنج برابری داشته است.

وی در خصوص دیگر محصولات تولیدی کرمانشاه، گفت: میزان تولید گندم استان در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷۰ هزار تن بوده در حالی‌ که در سال گذشته ۸۲۰ هزار تن گندم در استان تولید شده، همچنین در اوایل انقلاب میزان تولید محصول جو ۷۸ هزار تن بوده که هم‌ اکنون به۲۷۳ هزار تن افزایش‌ یافته است.

وی در ادامه به توفیقات بخش زراعت در تولید حبوبات پرداخت و اظهارداشت: اکنون یک‌ سوم نخود کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و رتبه دوم کشوری عملکرد از آن کرمانشاه است.

افزایش ۲۶ هزار هکتاری باغات استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه سطح باغات استان کرمانشاه را در سال ۵۷ حدود ۱۵ هزار هکتار و اکنون بیش از ۴۱ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: تولید محصولاتی همچون زعفران که در سال‌های گذشته تقریباً وجود نداشته هم‌ اکنون نه‌تنها با زیرکشت رفتن ۳۳۵ هکتار کشت زعفران توسعه‌ یافته، بلکه فرآوری زعفران و فعالیت پنج برند و توسعه صنایع تبدیلی آن نیز در سطح استان گسترش‌ یافته است.

حاتمی با اعلام میزان تولیدات باغی، افزود: تولیدات باغی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود پنج هزار تن بود و اکنون در استان سالانه ۳۰۰ هزار تن تولید باغی داریم.

وی در ادامه به تولیدات گلخانه ای قبل و بعد انقلاب اشاره کرد و گفت: سطح گلخانه‌های کرمانشاه در سال ۵۷ محدود به گُل تزئینی بود و امروزه ۲۸ هکتار اراضی تحت پوشش فعال محصولات گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

تولید سالانه بیش از ۴۷۷ هزار تن محصولات دامی

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه به تولیدات دامی قبل و بعد انقلاب پرداخت و افزود: میزان کل تولیدات دامی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷، ۱۲۹ هزار تن و امروزه سالانه بیش از ۴۷۷ هزار تن انواع محصولات دامی در استان کرمانشاه تولید می‌شود.

حاتمی افزود: تولید گوشت قرمز در سال ۵۷ تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده و امروز سالانه ۴۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌ شود.

وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب سالانه ۱۵ هزار تن گوشت مرغ در استان کرمانشاه تولید می‌شد و این رقم اکنون ۷۰ هزار تن است که رشد چهار و نیم برابری داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه سپس با اشاره به تولید ۵۰۰ تنی عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه، توضیح داد که تولید عسل استان اکنون بیش از پنج هزار است.

او سپس به توفیقات بخش مکانیزاسیون پرداخت و تصریح کرد: ضریب مکانیزاسیون کرمانشاه در سال ۱۳۵۷، ۲۷ صدم اسب بخار بود اما اکنون به ۱.۸ اسب بخار رسیده است.

افزایش تولیدات شیلاتی به ۲۱ هزار تن در سال

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با اشاره به پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در استان در حوزه تولیدات شیلاتی اظهار داشت: سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بوده که این میزان اکنون به بیش از ۲۱ هزار تن رسیده است.

حاتمی با بیان اینکه استان کرمانشاه اکنون رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیرساحلی کشور را دارد، گفت: همچنین در زمینه تولید ماهیان سردابی رتبه پنجم بین استان‌های غیرساحلی را داریم.

حاتمی از اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس به عنوان یک کار نو و در راستای پروژه های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و از در دست توسعه بودن واحدهای پرورش ماهی در قفس در این استان خبر داد.

وی افزود: اکنون سالانه بیش از هزار و ۵۰۰ تن ماهی در پروژه‌های پرورش ماهی در قفس استان تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین با بیان اینکه تنها مرکز تأمین کننده پست «لارو گونه روزنبرگی» میگوی آب شیرین کشور در شهرستان قصرشیرین قرار دارد، گفت: این کارگاه ظرفیت تولید ۲ میلیون قطعه پست لارو میگوی آب شیرین در سال را داشته و پیش بینی می‌شود امسال ۳۰ تن میگوی آب شیرین در استان تولید شود.

به گفته او، اکنون مزارع استان کرمانشاه به ۷۸ هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

وی همچنین به حوزه صنایع تبدیلی نیز گریزی زد و با بیان اینکه در سال ۱۳۵۷ صنایع تبدیلی تکمیلی خیلی کمی در بخش کشاورزی داشتیم، گفت: پس از گذشت ۴۱ سال از انقلاب مجموع ظرفیت واحدهای فرآوری بخش کشاورزی استان اکنون بیش از چها میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و این میزان برابر کل تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار