در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول، سه اثر از موزه هفت‌تپه بررسی و واجد ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد.
کد خبر: ۸۱۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴ 10 February 2020

عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اعلام این خبر اظهار داشت: این سه اثر شامل مجسمه شیر عقاب، ظرف سفالی با چهره انسان و لوح گلی است.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و مشخصات این سه اثر گفت: مجسمه شیر عقاب یا گریفون که در زبان فارسی شیردال نامیده می‌شود، بدنی به شکل شیر دارد و سر، دم و بال او مانند عقاب است.

وی افزود: این موجود اساطیری به همراه مجسمه گاو کوهاندار که در موزه ملی نگهداری می‌شود، از کاوش دروازه شمال غربی زیگورات چغازنبیل در زمان رومن گیرشمن به دست آمده است؛ این دو مجسمه نقش نگهبانان دروازه پلکان زیگورات را برعهده داشتند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه درخصوص ظرف سفالی با چهره انسان نیز گفت: این کاسه سفالی زورقی‌شکل در کاوش‌های سال‌های پیش از انقلاب به سرپرستی دکتر عزت‌الله نگهبان در محوطه هفت‌تپه به دست آمد.

وی افزود: روی بدنه این ظرف سفالی کوچک تصویر چهره یک انسان نقش شده است که با مقایسه نمونه‌های مشابه در بین‌النهرین و شرق دریای مدیترانه احتمالاً تصویر نقش‌شده بر این ظرف خدای بِس مصری است. این درحالی است که تاریخ این ظرف نیز احتمالاً به دوره هخامنشی باز می‌گردد که در دوره پارتی یا ساسانی به شوش یا هفت‌تپه منتقل شده است.

رشنویی در ادامه به لوح گلی به عنوان سومین اثر ثبت‌شده از موزه هفت‌تپه در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۶ در کاوش محوطه هفت‌تپه به سرپرستی دکتر بهزاد مفیدی‌نصرآبادی، قطعات یک پاکت گلی به همراه یک گل‌نبشته به دست آمد که همه سطح پاکت با نقش مهرهای رایج سلطنتی دوره ایلام میانه ممهور شده است.

وی با بیان این‌که متأسفانه هنوز متن روی پاکت گلی و گل‌نبشته خوانده نشده است اضافه کرد: این پاکت گلی و گل‌نبشته آن به دوره ایلام میانه و قرن ۱۴۰۰- ۱۵۰۰ ق.م تعلق دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار