دکتر حامد روحانی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مازندان با نظارت و راهبری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در پایگاه هاي مراقبت بهداشتي مرزي هوايي (فرودگاه بين المللي دشت ناز ساري) و دريايي (بنادر) با حضور تيم هايي متشکل از کارشناسان بهداشت بهمراه تجهيزات مناسب هر گونه مورد مشکوك ورودي به استان را تحت غربالگري و مراقبت قرار مي دهند
کد خبر: ۸۱۸۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰ 31 January 2020

رئیس مرکز بهداشت مازندران با اشاره به منشا و شیوع این بیماري در چين گفت:اين بيماري در ۴ ديماه ۱۳۹۸ خوشه اي از موارد عفونت شديد تنفسي در شهر ووهان استان هوباي کشور چين گزارش شد که در ابتدا بر اساس مشاهدات اينگونه به نظر مي رسيد که برخي از بيماران تاريخچه حضور يا كار در بازار عمده فروشي ماهي و غذاهاي دريايي را دارند لذا بازار مذكور در روز اول ژانويه ۲۰۲۰ تعطيل شد و اقدامات سلامت محيط و گندزدايي در آنجا بطور كامل به انجام رسيد.

وی در ادامه افزود:چند روز بعد رد تشخیص آنفلوانزا فصلی، آنفلوانزای پرندگان، آدنوويروس، کورونا ويروس سارس ،کورونا ويروس مرس و ساير عوامل بيماريزاي ديگر مشخص شد و در ۹ ژانويه ۲۰۲۰ (۹دي ماه ۱۳۹۸( ويروسي به عنوان عامل بيماري در ۱۵ نفر از ۵۹ بيمار بستري اعلام شد که باعث نگراني زيادي شد:يک كورونا ويروس جديد كه ۷۰درصد قرابت ژنتيكي با سارس دارد و در زير گونه sarbecovirus قرار دارد .

روحانی زاده گفت: در ۱۱ژانویه ۲۰۲۰(۲۱دی ماه۱۳۹۸) اولین مورد فوت ناشي از اين ويروس در چين گزارش گرديد و گزارش موارد مثبت نيز از کشورهاي ديگر مانند تايلند، فليپين، ژاپن ،کره جنوبي و آمريکا تا ۲۰ ژانويه ۲۰۲۰ و انتقال فرد به فرد در کادر درماني نيز شرايط را پيچيده تر نمود.

وی تاکید کرد:در حال حاضر واکسن و درمان متناسب برای ncov وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس با بیماران تب دار با علائم تنفسی نقش بسيار مهمي در برنامه پيشگيري و کنترل اين بيماري دارد. / دانشگاه علوم پزشکی

 ماجرای شکایت جنجالی یکی از مسئولان وزارت ورزش از باشگاه نساجی

 مدیرکل دفتر توسعه ورزش‌های پایه وزارت ورزش که زمانی در باشگاه نساجی مدیرعاملی را برعهده داشت، از این باشگاه شکایت کرد.

احمد سعادتمند عضو سابق هیات مدیره استقلال و مدیرکل دفتر توسعه ورزش های پایه وزارت ورزش با وکالت شخصی به نام عیسی کریمی از باشگاه نساجی مازندران شکایت کرد.

وی برای دریافت مطالبات 146 میلیونی خود از مهدی پرهام و نساجی شکایت کرده و خواستار پرداخت معوقات خود شده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که پرهام چند سال پیش مالکیت باشگاه را به صنیعی فر واگذار کرد و در حال حاضر هم رضا حدادیان مالکیت باشگاه را برعهده دارد./وانا نیوز

 

 

دانشمند مازندرانی در جمع دانشمندان برتر دنیا

 

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ، بر اساس نتایج جدید رتبه‌بندی دانشمندان ، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر در نظام رتبه‌بندی ESI یا همان Essential Science Indicators پروفسور داود دومیری گنجی، رییس دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل و استاد تمام گروه مهندسی مکانیک و سیالات دانشگاه نوشیروانی بابل برای ۱۳ سال متوالی در جمع دانشمندان پراستناد (یک درصد برتر جهان) قرار گرفت.

دومیری گنجی تاکنون بالغ هزار مقاله و چهل عنوان کتاب بین المللی در انتشارات معتبر جهانی به چاپ رسانده و بر اساس گزارش ESI و طی ۲۰ سال گذشته ، بیش از ۵۰ هزار ارجاع به مقالات وی با اچ‌ایندکس بالای ۱۰۰ ثبت شده است.

پایگاه شاخص‌های اساسی علم یا ESI یکی از فرآورده‌های کمپانی کلاریویت آنالتیکس است که نویسندگان یک درصد برتر دنیا نیز از طریق آن شناسایی و معرفی می‌شوند.

محققان بر اساس تعداد استناد‌های دریافتی مقالات آن‌ها در رشته‌های ۲۲ گانه علم، مرتب‌سازی می‌شوند و یک درصد آن‌ها تحت عنوان دانشمندان یک درصد برتر انتخاب می‌شوند.

داود دومیری گنجی ۱۳ سال به عنوان دانشمند یک درصد و یکصدم برتر جهان و پارسال نیز به عنوان برترین دانشمند جهان در علوم مهندسی معرفی شده و مجموعه رتبه‌های احرازشده ایشان بدلیل استمرار علمی مشابه برندگان جایزه نوبل بوده است. / صداوسیما

 

 

تکذیب تعطیلی کاخ شاه عباس در مازندران

 

سید رحیم موسوی سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با تکذیب تعطیلی ۲ هفته‌ای باغ عباس آباد بهشهر گفت:تنها پلکان شرقی باغ به سمت کاخ تاریخی به علت تعمیرات تعطیل است و سایر نقاط پایگاه برای بازدید علاقمندان باز است.

او افزود:در صورت مساعد بودن هوا تعمیر پلکان شرقی این مکان تاریخی ۱۹ بهمن ماه به اتمام می‌رسد و برای بازدید عموم باز خواهد شد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر،گفت:در مرحله بعدی مرمت و بازسازی، تعمیر معبر شرقی باغ تاریخی عباس آباد انجام می‌شود.

باغ عباس آباد در بهشهر، یکی از مهمترین و شگفت انگیزترین باغ‌های ایرانی عصر صفوی در محدودۀجغرافیایی ایران بزرگ که غیر کویری است و بر اساس شواهد، اسناد و مدارک خلوتگاه شاه عباس صفوی بوده است. / باشگاه خبرنگاران

 

 

ماجرای شکایت نماینده قائمشهر از محمدجواد ظریف !

 

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای استیضاح وزیر امورخارجه به دلیل اظهارات بر خلاف امنیت ملی ایشان، بر اساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس ۲۳ نماینده از ظریف به قوه قضائیه شکایت کردند.

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهارات وزیر امورخارجه را ناقض منافع ملی خواند و گفت: مردم کرمان هنوز لباس عزا بر تن دارند و داغدار سید الشهدای خط مقاومت هستند، آقای ظریف در این شرایط نباید بر خلاف امنیت ملی خواستار مذاکره با آمریکا شود.

وی تاکید کرد: این شکایت اولین گام برای استیضاح وزیر امور خارجه است.

متن کامل شکایت ۲۳ نماینده از وزیر امور خارجه به قوه قضائیه به شرح زیر است:

هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

 

با سلام

 

احتراماً، همان‌گونه که مستحضرید آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه در مصاحبه با نشریه اشپیگل آلمان، موضوع امکان مذاکره با آمریکا را پس از دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را علی‌رغم اطلاع ایشان از مواضع صریح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مخالفت شدید در مذاکره با دولت خبیث و آدم‌کش و تروریست‌های آمریکا را مطرح نموده که با تأسف و پاسخ گستاخانه رئیس‌جمهور آمریکا در تحقیر مردم پرافتخار ایران منجر گردید. با عنایت به اظهارنظر خلاف منافع ملی کشور در تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی، اینجانبان بر اساس تکالیف قانونی و شرعی خویش درخواست «اعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موضوع این اظهارات مغایر با منافع ملی» در خصوص وزیر امور خارجه را داریم. امید است دستور تسریع در خصوص اجرای ماده ۲۳۴ انجام گردد.

سید علی ادیانی نماینده قائمشهر در مجلس از امضا کنندگان این شکایت نامه بود/مهر

 

 

گلایه های تند مدیرعامل رایکا از مسئولین / مالکان برگردند مزاحم مسئولان نمی شویم

 

مدیرعامل تیم رایکا بابل در رابطه با حمایت مسئولین استانی از این تیم مازندرانی بیان داشت: تا این لحظه هیچ مسئول استانی و شهرستانی به کمک ما نیامده است ولی هیات فوتبال استان مازندران و مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران تا حدودی در پیشبرد کارهای اداری به ما کمک کرده اند اما از نظر مالی، از سوی مسئولان ارشد استان مازندران و بخصوص مسئولان بابل به تیم رایکا هیچ کمکی نشده است اما مسئولین بابلی فقط خوب صحبت می کنند ولی ای کاش یک مقدار هم به تیم شهرشان فکر کنند تا تک نماینده استان مازندران در لیگ‌ دسته اول با روحیه ای بالا به دیدار حریفان خود برود.

اکبر پرهیزگار در رابطه با مشکلات زیادی که در زمان ورود او به این تیم وجود داشت گفت: من زمانی به این تیم آمدم که شرایط بسیار سخت بود و تیم در وضعیت بسیار بدی قرار داشت اما به لطف خدا موفق شدیم تا حدودی روحیه مطلوب را به این تیم برگردانیم.

کوی ادامه داد: هزینه هایجاری تیم رایکا بر عهده من می باشد ولی برای اینکه بتوانیم نتایج بهتری کسب کنیم باید به تیم پول تزریق شود چون اگر پول نباشد بازیکن هم انگیزه ای برای بازی کردن ندارد.

اکبر پرهیزگار مدیرعامل تیم رایکا بابل در پایان خاطرنشان کرد: طبق صحبت هایی که با نماینده مالکان تیم رایکا داشتیم، قرار شد تا بزودی آنها به تیم خود برگردند و این باعث خوشحالی همه ما می باشد چرا که وقتی آنها حضور داشته باشند با درایتی که من از آن دو عزیز سراغ دارم تیم ما نیاز به هیچ مسئولی نخواهد داشت چرا که همین مالکان دلسوز بودند که سهمیه این تیم را در آن شرایط بحرانی از بجنورد برگرداندند تا روح فوتبال در بابل زنده نگه داشته شود‌‌. / ورزش 3

 

 

پرچم سفید در میانکاله

 

پس از یک هفته قرنطینه غیررسمی و تلفات دستکم هشت هزار بال پرنده مهاجر و بومی در تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران ، از عصر امروز چهارشنبه روال عادی با پایان یافتن جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها به این منطقه بازگشته است.

مرگ مشکوک دسته جمعی پرندگان مهاجر و بومی در تالاب میانکاله از عصر چهارشنبه هفته پیش با مشاهده مردم محلی گزارش شد و از صبح پنجشنبه هم تیم های محیط زیست و دامپزشکی با هدف جمع آوری ، نمونه گیری و دفن بهداشتی لاشه ها وارد منطقه شدند.

طبق آخرین گزارش ها افزون بر هشت هزار لاشه پرندگان وحشی مهاجر از ۱۲ گونه که بیشترشان چنگر معمولی و فلامینگو هستند ، توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان دامپزشکی مازندران در این منطقه جمع آوری و پس از رعایت توصیه های بهداشتی ، دفن شد.

مسئولان محیط زیست و دامپزشکی هم اعلام کرده اند که از دیروز سه شنبه تاکنون تلفات جدیدی از پرندگان مهاجر زمستان گذران در این تالاب بین المللی مشاهده نشده است و عملا روال عادی به منطقه بازگشته است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران عصر امروز با اعلام این که دلیل قطعی تلفات چندین هزار بالی پرندگان مهاجر زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله ناشی از بیماری بوتولیسم بوده است ، گفت : خوشبختانه تلفات پرندگان متوقف شده است.

دکتر سید حسین رضوانی افزود : بر اساس گزارش یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان دامپزشکی حاضر در منطقه ، از روز گذشته تلفات پرندگان مهاجر به صفر رسید و گزارشی از تلفات جدید تاکنون نداشته ایم و این به معنای پایان تلفات است.

وی گفت : پاکسازی منطقه از لاشه پرندگان تلف شده در اکثر نقاط تالاب بین المللی میانکاله به پایان رسید و پیش بینی می شود حداکثر تا پایان وقت امروز بقیه لاشه های احتمالی باقی مانده که نمی تواند زیاد باشد ، جمع آوری و تالاب بین المللی به طور کامل از لاشه پرندگان پاکسازی شود. / جماران

 

 

بنیاد مهمی در مازندران که حتی ساختمان ندارد!

 

حجت الاسلام محمدرضا نصوری صبح پنجشنبه در نشست بنیاد مهدویت استان با اظهار اینکه، در حال حاضر ما دنبال معروف‌ها هستیم، گفت: شاید نتوانیم جلوی برخی منکرها را بگیرم ولی می‌توانیم معروف‌ها را در جامعه ترویج دهیم.

وی با اشاره به مشکلات فراروی بنیاد مهدویت، نداشتن ساختمان مناسب را از جمله مسائل بیان کرد و گفت: هنوز مشکل ساختمان این بنیاد رفع نشده است و با صحبت‌هایی که صورت گرفت بنا شد تا شهرداری و شورای ساری در این زمینه به ما کمک کنند ولی با توجه به تغییرات در شهرداری ساری و همچنین تغییرات نماینده محترم ولی فقیه هیچکدام از مشکلات حل نشده است.

وی با اظهار اینکه تا سال ۱۳۹۷ با نذورات مردم همه بدهی‌ها پرداخت شد اما بدهی‌های سال جاری همچنان باقی مانده است، گفت: برخی خیرین در شهرهای دیگر زمین یا ساختمان در اختیار گذاشتند اما در ساری باید ساختمان مناسب تهیه کنیم.

حجت الاسلام ناصر شکریان مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز گفت: متأسفانه از مظلومیت بنیاد مهدویت است است که ساختمان مناسبی ندارد و باید برای تأمین آن برنامه ریزی شود./مهر

 

 

ماجرای کشف لاشه پلنگ در مازندران به کجا رسید؟

 

کوروس ربیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در کالبد شکافی اولیه از لاشه پلنگ در کلینیک دامپزشکی محیط زیست مازندران هیچ نشانه ای از زخم و یا سایر مسایلی که دال بر شکار باشد، وجود ندارد و برای همین نیز نمونه گیری برای مشخص شدن علت مرگ به آزمایشگاههای دامپزشکی فرستاده شد.

وی هرگونه اظهارنظر پیرمون مرگ این پلنگ نر جوان را پیش از مشخص نشدن نتیجه نمونه گیری فاقد پشتوانه علمی دانست و توصیه کرد تا مشخص شدن نتیجه آزمایش باید صبوری کرد.

ربیعی در مورد زمان تلف شدن این حیوان نادر اظهار داشت : جسد این حیوان اواخر روز سه شنبه در ارتفاعات عباس آباد پیدا شد و به نظر می رسد حیوان حداقل ۲۴ ساعت قبل تلف شده باشد.

ردزنی ۱۰۰ پلنگ در مازندران

پلنگ که یک دهه گذشته در استان مازندران در زمره گربه سانان در معرض انقراض قرار داشت، در سال های اخیر با حمایت محیطزیست و تشکل های زیست محیطی به خصوص پوشش بیمه ای برای جلوگیری از کشتار این حیوان نادر ، باعث شد تا امروز بر اساس بررسی رد زنی ، رد پای حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ قلاده از این حیوان در جنگل های هیرکانی مازندران از غرب تا شرق دیده شود.

اگرچه این حیوان از زمره حیوانات در معرض انقراض خارج شد، ولی همچنان جزء حیوانات تحت حمایت قرار دارد و جریمه شکار هر قلاده پلنگ نیز حدود ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در سال جاری این نخستین باری است که لاشه یک قلاده پلنگ در جنگل های هیرکانی مازندران پیدا می شود و این در حالیست که در سال گذشته سه قلاده از این حیوان به دلیل شکار غیر مجاز و گرفتار در تله گراز گیر روستاییان مازنی تلف شده بود./ایرنا

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار