رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از افتتاح و بهره‌برداری ۳۰۸ طرح مربوط به این بخش در ۲۳ شهرستان استان همزمان با ایام‌الله دهه فجر خبر داد.
کد خبر: ۸۱۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲ 30 January 2020

مهرداد مرادمند روز پنجشنبه در نشستی خبری، اعتبار اختصاص یافته را ۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال برشمرد و یک‌هزار و ۱۰۹ نفر اشتغال‌زایی و تثبیت اشتغال جدید را نیز نتیجه اجرای این طرح‌ها عنوان کرد.

وی تشریح کرد: ۱۱۳ طرح تولیدات گیاهی، ۹۶ طرح آب و خاک و امور فنی مهندسی، ۲۹ طرح تولید دام و طیور و آبزیان، سه طرح صنایع و یک طرح تحقیقات کشاورزی، ۳۵ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری، ۲۵ طرح امور عشایر، سه طرح تعاون روستایی و سه طرح دامپزشکی از دیگر طرح‌هاست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: طرح‌های دهه فجر امسال در ۲۳ شهرستان استان اصفهان انجام می‌شود که تیران و کرون با ۸۷ طرح، دهاقان با ۴۵ و سمیرم با ۳۳ طرح بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند و شهرستان‌های خمینی‌شهر، فریدن و خوانسار هر یک با ۲ طرح کمترین میزان را در اختیار دارند.

وی بیان کرد: از نظر میزان اعتبار، شاهین‌شهر با بیشترین اعتبار هزینه شده توانست به نسبت سایر مناطق استان در جایگاه نخست قرار بگیرد.

مرادمند در ادامه با اشاره به گوناگونی آب و هوایی اضافه کرد: استان اصفهان با برخورداری از مناطق گرم و خشک می‌تواند خرما و پسته تولید کند و به دلیل وجود مناطق سرد کوهستانی، ظرفیت تولید گردو و بادام را دارد، همچنین با هوای معتدل در برخی مناطق توانسته محصولات دانه‌دار و هسته‌دار را تولید و روانه بازار کند.

وی به تولید ۴.۶ میلیون تن محصولات باغی و ۸۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در شرایط نرمال اشاره کرد و اظهار داشت: ۴۸۹ هزار هکتار از اراضی مربوط به کشت گیاهان زراعی و ۷۹ هزار هکتار مربوط به باغات است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، از نظر رتبه‌بندی این استان با تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر در جایگاه نخست قرار دارد و با تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

وی در ادامه به جایگاه نخست استان اصفهان با تولید سالانه هشت هزار تن بوقلمون و یک‌هزار تن شترمرغ اشاره کرد و گفت: دامداران منطقه ۶۸ هزار تن گوشت قرمز در یک سال تولید می‌کنند که از این نظر رتبه پنجم و با تولید هفت هزار تن عسل در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است.

مرادمند افزود: استان اصفهان با تولید ۶۸ میلیون قطعه ماهیان زینتی و ۳۰۰ هزار تن پیاز در رتبه نخست و همچنین با تولید ۳۷۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، ۴۸۵ هزار تن سیب‌زمینی و ۲۴۳ هزار تن سیب در جایگاه سوم قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی خوبی که سال گذشته زراعی در استان اصفهان شاهد بودیم، تولیدات افزایش پیدا کرد اما فروردین امسال، سیلاب در مناطق غربی و جنوبی آسیب‌هایی وارد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کم‌آبی و واقع شدن این استان در منطقه خشک کشور گفت: عملیات زیربنایی و زیرساختی برای تداوم کشاورزی در سال‌های خشک انجام شده و اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی و جایگزینی گیاهان تاب‌آور در برار خشکی و شوری در دستور کار است.

وی بیان کرد: بر این اساس سال گذشته هفت هزار تن گندم و جو گواهی شده مورد استفاده قرار گرفت و تغییر کشت کاشت بهار به پاییز را داشتیم تا بهتر بتوانیم از منابع آبی استفاده کنیم.

مرادمند اضافه کرد: یک هزار و ٨۵۶ گلخانه فعال در استان اصفهان وجود دارد و در سال‌های گذشته توسعه کشت گیاهان دارویی و محصولاتی مانند زعفران و موسیر در این منطقه را شاهد بودیم.

وی با تاکید بر مصرف بهینه آب تصریح کرد: ۱۴۱ هزار هکتار از مزارع استان اصفهان تحت اجرای روش‌های آبیاری نوین قرار گرفته است که نیمی از سطح زیر کشت زراعی استان را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان همچنین اظهار داشت: اطلس آب با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه و تدوین شد که به صورت دقیق میزان مصرف آب و تولید انواع محصولات کشاورزی در مناطق گوناگون استان را به صورت جزء به جزء مشخص کرده است.

وی با اشاره به اشتغال ۱۸۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: زمین‌های کشاورزی ۵۶۸ هزار هکتار برابر پنج درصد از مساحت استان و ۳.۹ دهم درصد از اراضی کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار