مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت : طرح کاداستر اراضی کشاورزی بابهره گیری از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه و اعتبارات ملی در بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا و بخشی در دست اجراست که نیمی از اراضی ملی کشاورزی استان راشامل می‌شود.
کد خبر: ۸۱۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴ 27 January 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مهدی سرخوش در مصاحبه خبری که به مناسبت گرامیداشت هفتم بهمن ماه سالروز تاسیس امور اراضی کشور برگزار شد، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و فعالیت‌های حقوقی انجام گرفته در برخورد با متخلفان تغییرکاربری را ارائه کرد.

سرخوش افزود: تلاش مجموعه جهاد کشاورزی و امور اراضی توقف و کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز دراستان است و اراضی مرغوب کشاورزی  به بهانه توسعه نبایداز چرخه تولید خارج شود.

وی بااشاره به اینکه درسال جاری ۱۸ مورد مجوز برای اجرای صنایع غیرکشاورزی در اراضی کشاورزی استان صادرشده است، اظهار کرد: در سال جاری یک مورد مجوزبرای طرح گردشگری و ۵۰۴ مورد مجوز برای طرح های تبصره ۴ کشاورزی اعم از فعالیتهای دام وطیور، صنایع تبدیلی وتکمیلی ، واحد های سورت و بسته بندی و ۳۸۴ مورد برای اجرای طرحهای تبصره یک کشاورزی صادرشده است.

این مسئول اضافه کرد: مجوز تغییر کاربری و اتاقک کارگری و نگهبانی بر اساس قانون از طریق کمیسیون مربوطه صادر می شود که در این راستا ۳۳۱ مورد مجوز صادر شده است.

وی خاطر نشان کرد: با هماهنگی انجام شده با سایر ادارات کل و دستگاههای اجرایی ، واحد های تولیدی و متقاضیان ساخت و ساز قبل از هرگونه اقدامی باید برای فعالیت مجوز تغییر کاربری دریافت کنند.

سرخوش ادامه داد: تمام سعی و تلاش جهادکشاورزی و امور اراضی کمک به رونق تولید در بخش های مختلف باحفظ و صیانت از اراضی کشاورزی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: حفظ کاربری، یکپارچگی، ساماندهی و توسعه اراضی ازحوزه های اصلی ماموریتی سازمان در جهت مدیریت بر اراضی کشاورزی و واگذاری اراضی برای طرحهای کشاورزی و غیرکشاورزی است.

وی گفت : با ابلاغ وزير جهاد كشاورزي مستأجرین و بهره برداران اراضی واگذاری در صورت تسویه اجاره بها تا پایان سال ۹۸ از بخشودگی خسارت تأخیر تأدیه برخوردار می شوند.

 سرخوش افزود: به منظور حمایت از تولید کنندگان و سرمایه گذاران بخش های کشاورزی و غیر کشاورزی، آن دسته از مستأجرین و بهره برداران اراضی واگذاری که تاکنون موفق به پرداخت اجاره بهای معوقه 

اراضی نشده اند، در صورت پرداخت و تسویه اجاره بهای معوقه اراضی تا پایان سال ۹۸ از بخشودگی خسارت تأخیر تأدیه برخوردار می شوند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: لذا از کلیه مستأجرین و بهره برداران مشمول بخشودگی ابلاغی در خواست می کنیم تا این فرصت را مغتنم شمرده و جهت بهره مندی از این امتیاز ، در فرصت زمانی تعیین شده به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه و نسبت به تسویه حساب اجاره بهای معوقه اراضی واگذاری اقدام نمایند.

وی اضافه کرد : از محل وصول عواید حفظ کاربری ، طی ده ماهه سال جاری بیش از ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان عواید حاصل و به حساب خزانه داری کل کشور واریز شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین با بیان اینکه آذربایجان غربی در رفع تداخلات اراضی کشاورزی جزو استانهای پیشرو در کشور است ، اضافه کرد : تاکنون در سطح استان ۷۵۰ پلاک قرارداد مشاوره جهت رفع تداخلات منعقد شده است و در دست بررسی می باشد که در ده ماهه سال جاری ۳۵۰ پلاک مورد بررسی قرار گرفته که تعداد ۱۵۴ پلاک در سطح ۱۷ هزار هکتار رفع تداخل و به مستثنیات اشخاص اضافه شده است.

سرخوش با اشاره به اینکه حفظ کاربری اراضی کشاورزی یک ضرورت است، تصریح کرد: درحال حاضر بیش از۲.۷ میلیون هکتار اراضی ملی در استان وجود دارد و همچنین بیش از یک میلیون هکتار، اراضی زراعی و باغی در ۱۷ شهرستان استان وجود دارد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه تبدیل اراضی دیمی به آبی و زراعی به باغی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ممنوع است، خاطر نشان کرد: به منظور رونق تولید واشتغال و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۴مورد از اراضی ملی با مساحت ۱۱۳هکتار برای طرحهای وابسته به کشاورزی و ۱۶مورد اراضی ملی برای طرحهای غیر کشاورزی بامساحت ۴۷هکتار به متقاضیان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی اقتصادی در اراضی با مقیاس بزرگ توجیه پذیر است ، گفت : دولت از کسانی که اراضی خود را به صورت یکپارچه تجمیع کنند ،حمایت می کند.

سرخوش تداوم فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی از طریق رسانه ملی، استفاده بهینه از ظرفیت نیروهای مردمی در برخورد با پدیده تغییرکاربری غیرمجازرا در کاهش میزان تخریب اراضی کشاورزی موثر دانست.

گفتنی است امروز به مناسبت هفتم بهمن ماه سالروز تاسیس سازمان امور اراضی کشور، فرزندان کارکنان مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در برنامه کودک سلام اوشاقلار از سیمای مرکز استان با موضوع حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی حضور یافتند.

همچنین حضور مدیر امور اراضی سازمان در برنامه رادیویی کندیمیز و برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری از صدا و سیمای مرکز استان و همچنین تجدید میثاق با شهدای جهاد کشاورزی و برگزاری میز خدمت و پاسخگویی به مشکلات همشهریان در آیین سیاسی و عبادی نماز جمعه این هفته ازدیگر برنامه های مدیریت امور اراضی سازمان به مناسبت بزرگداشت سالروز تاسیس امور اراضی است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار