پروتئین در تمام دوران زندگی برای عملکرد صحیح و کامل بدن موردنیاز است، این نیاز به ویژه در طول دوران کودکی بیشتر مدنظر است.
کد خبر: ۸۱۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ 26 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مهدیه فرید کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: از آنجا که فرایند رشد در دوران کودکی با سرعت بالایی اتفاق می‌افتد، مقدار پروتئینی که یک کودک مصرف می‌کند بسیار مهم است، در واقع مشخص شده که مصرف مقادیر کم پروتئین در کودکان به کاهش رشد قدی آن‌ها نسبت به هم سن و سالانشان منجر می‌شود.

او ادامه داد: گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغز‌ها از گروه‌های اصلی هرم راهنمایی غذایی ایرانیان است که ضروریست برای داشتن سلامتی کامل و تامین تمام مواد مغذی بدن، مواد غذایی این گروه به صورت روزانه مصرف شوند.

مهدیه فرید تصریح کرد: گوشت یکی از منابع پروتئینی به شمار می‌آید، گوشت از پروتئین‌های ارزشمند حاوی اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن، مواد معدنی مثل آهن، روی، منیزیم و فسفر، انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین B و اسید فولیک غنی است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه داد: گوشت‌ها شامل گوشت‌های قرمز مثل گوسفند و گوساله، گوشت‌های سفید مانند ماهی و طیور است.

او گفت: برای تأمین پروتئین موردنیاز بدن، نیازی به مصرف گوشت نیست، بلکه با مصرف جانشین‌های آن نیز می‌توان پروتئین کافی و ریز مغذی‌های موجود در گوشت را دریافت کرد.

جانشین‌های گوشت
مهدیه فرید افزود: گروه حبوبات از متنوع‌ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی طبیعت هستند و شامل نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش است، مواد غذایی این گروه کم چرب هستند، کلسترول ندارند و سرشار از فولات، آهن، پتاسیم، و منیزیم است، همچنین به دلیل دارابودن چربی‌های خوب و فیبر‌های محلول و نامحلول باعث کاهش احتمال بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و انواع سرطان‌ها می‌شود و در تثبیت قندخون در بیماران دیابتیک نیز حائز اهمیت است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: حبوبات با محتوای پروتئین بالا جایگزین خوبی برای گوشت‌ها هستند، حبوباتی مانند لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که باعث خون سازی در رگ‌ها و تقویت سلول‌های عصبی می‌شوند، بنابراین می‌توان از این حبوبات در سالاد، سوپ و یا آش‌های مختلف استفاده کرد.

او گفت: همچنین کلسیمی که در حبوبات وجود دارد، باعث افزایش مقاومت استخوان‌ها می‌شود و مانع پوکی استخوان نیز می‌شود.

مهدیه فرید افزود: مغز‌ها نیز شامل مغزدانه‌های گردو، بادام، فندق و بادام زمینی است، آجیل‌ها منبع بسیار مناسبی از انواع ویتامین‌ها از جمله E، B، C و کلسیم، فیبر، پروتئین، سلنیم، منیزیوم، امگا ۳، روی و مس است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: پروتئین‌های گیاهی به طور معمول تمام اسید آمینه‌های ضروری را ندارند، بنابراین لازم است ترکیبی از دست کم دو پروتئین گیاهی مثل غلات و حبوبات مصرف شود تا یک پروتئین با کیفیت بالا مانند عدس پلو، لوبیاپلو، باقلاپلو و ماش پلو به بدن برسد.

او اضافه کرد: تخم مرغ یک منبع غذایی طبیعی و کامل است که دارای پروتئین با کیفیت بالا دارای تمام ۹ اسید آمینه ضروری و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است.

مهدیه فرید بیان کرد: ارزش غذایی پروتئین‌های تخم مرغ حتی از سایر گوشت‌ها بیشتر است، همه افراد می‌توانند روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند، به جز موارد ابتلا و یا داشتن سابقه خانوادگی برخی بیماری‌ها مانند چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا و کلسترول خون بالا که در این افراد مصرف حداکثر سه عدد زرده تخم مرغ در هفته به شکل تخم مرغ ساده و یا استفاده شده در سایر غذا‌ها همچون انواع کوکو و کتلت توصیه می‌شود، اما مصرف سفیده که سرشار از پروتئین و بدون چربی است، برای این افراد محدودیتی ندارد.

او تصریح کرد: سویا و محصولات آن با موارد استفاده فراوان، سرشار از پروتئین، چربی غیر اشباع، فیبر و مواد معدنی است، لوبیای سویا دارای مواد معدنی همچون کلسیم، آهن و روی است که میزان مواد معدنی آن در انواع متفاوت دانه‌های سویا، مختلف است، پروتئین سویا، آرد سویا و دانه‌های پخته سویا بیشتر از دیگر محصولات آن دارای مواد معدنی هستند، سویا به دلیل داشتن پروتئین بالا می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد، استفاده از کنجاله سویا به ویژه به همراه مقداری گوشت توصیه می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با مصرف حبوبات، تخم مرغ و مغز‌ها به جای گوشت می‌توان یک سبد غذایی کامل و سرشار از مواد مغذی برای تمامی سنین را تهیه کرد و با کمترین هزینه ها، نیاز‌ها را به طور کامل برآورده کرد.

برچسب ها: مواد غذایی ، گوشت ، حبوبات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار