در حالی شاهد حضور پررنگ دستفروشان در مترو هستیم که مدیران این ناوگان می‌گویند قانونی برای برخورد با دستفروشان وجود ندارد.
کد خبر: ۸۱۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 25 January 2020

اجناس ارزان و سود کلان دستفروشان مترو در سایه شانه های خالی از مسئولیت مدیران

به گزارش تابناک سمنان: یکی از مشکلاتی که چند سالی است گریبان حمل و نقل ریلی پایتخت را گرفته و خدمت رسانی مترو را با چالش جدی مواجه کرده است حضور پر رنگ دست فروشان در داخل ایستگاه‌ها و واگن‌های مترو است.

حضور دستفروشان در مترو به شکلی است که می‌توان گفت در روز‌های پایانی هفته در برخی از ایستگاه‌های تقاطعی مترو بازارچه‌ای کوچک، اما کامل شکل می‌گیرد که شهروندان می‌توانند تمامی مایحتاج خود را از آنجا خریداری کنند.

در بازه‌ای از زمان حضور دست فروشان در مترو به گونه‌ای پر رنگ شد که محسن پورسیدآقایی معاونت وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنشی چکشی به حضور دست فروشان در مترو واکنش نشان دادو گفت:دستفروشی در ایستگاه‌های مترو ممنوع است، شهروندان در صورت مشاهده دستفروش در ایستگاه‌های مترو نام ایستگاه را اعلام کنند تا مدیر مسئول آن ایستگاه برکنار شود.

اما این شکل برخورد راه حل معمای حضور دستفروشان در مترو نشد و کماکان پس از گذشت چند ماه از برکناری محسن پورسیدآقایی از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و تصدی سرپرستی این پست توسط یوسف حجت باز هم شاهد حضور و کسب درآمد دستفروشان در مترو هستیم.

 

محسن محمدیان مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو در تشریح آخرین وضعیت برخورد و جمع آوری دست فروشان از سطح ایستگاه‌های مترو با انداختن توپ این مشکل در زمین مسافران گفت: راه حل حذف دستفروشان از سطح ایستگاه‌های مترو خرید نکردن مسافران از آن‌ها است.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو افزود: ما نمی‌توانیم جلوی هر مسافر را بگیریم و از او بپرسیم چه چیزی همراه آن‌ها است، زیرا هر فردی می‌تواند بلیت مترو را تهیه و از قطار استفاده کند.

محمدیان تصریح کرد: وقتی مردم از دستفروشان خرید کنند و بازار آن‌ها خوب باشد حضور آنها در مترو پررنگ می‌شود و باید تاکید کنم وظیفه مترو که از سال ۷۷ آن را آغاز کرده است فرهنگ سازی جهت استفاده مطلوب مسافران از مترو است.

او تاکید کرد: اگر مردم رعایت کنند و از دستفروشان خرید نکنند شاهد حذف دستفروشان از سطح ایستگاه‌های مترو هستیم، اما تا زمانی که بازار آن‌ها پر مشتری باشد این وضعیت (حضور دستفروشان در مترو) ادامه دارد.

اجناس ارزان و سود کلان دستفروشان مترو در سایه شانه های خالی از مسئولیت مدیران

مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو در تشریح وظیفه مترو تهران در قبال دستفروشان گفت: وظیفه ما این است که به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم تا قطار‌ها در زمان مشخص به ایستگاه برسند و مسافرگیری کنند.

محمدیان ادامه داد: ما در ایستگاه‌های مترو تعداد زیادی نیرو و مسئول نداریم تا بخواهیم آن‌ها را برای برخورد با دستفروشان مامور کنیم و در قانون نیز هیچ ماده و بندی برای برخورد با دستفروشان وجود ندارد.

 

این در حالی است که بار‌ها مشاهده شده تعدادی از ماموران ایستگاه‌های تقاطعی و پر مسافر مترو با دستفروشان رابطه‌ای صمیمانه دارند و در کنار حمایت از آن‌ها به صورت سلیقه‌ای با برخی دیگر از دستفروشان برخورد می‌کنند.

پرسش دیگر این است که اگر قانونی برای برخورد با دستفروشان سطح ایستگاه‌های مترو وجود ندارد چرا ماموران دستفروشان را از سطح ایستگاه‌ها به داخل واگن مترو هدایت می‌کنند.

نکته دیگر این است که این شکل برخورد سلیقه‌ای با دستفروشان موجب می‌شود که مهاجرت به کلانشهر‌ها بیشتر شود زیرا بسیاری از دستفروشان حاضر در ایستگاه‌های مترو به صورت گروهی از یکی از شهرستان‌ها برای کار به تهران آمده‌اند.

با این نوع اظهار نظر‌ها اینگونه به نظر می‌رسد که اگر مردم از حضور دستفروشان در مترو ناراضی هستند مقصر خود آن‌ها هستند و در قانون نیز هیچ قانونی برای برخورد با دستفروشان بر عهده مدیران مترو نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار