بسیاری از دکان‌ها و کارگاه‌های قدیمی خیابان طالقانی شهر امیرکلا جای خود را به شغل‌های لوکس دیگر داده‌ است، چند کارگاه جارو بندی هم که مانده رونق سابق را ندارد.
کد خبر: ۸۱۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴ 23 January 2020

جارو بندی شغلی سنتی است که از دیر باز در امیرکلای بابل نان‌آور بسیاری از خانه‌هایش است گیاه جارو که در شهر میانه و یا زنجان کشت شده، برای جاروبندی به امیرکلا ارسال می‌شود و جاروبند با ابزاری بسیار ساده و فنونی که از پدران خود نسل به نسل آموخته جارو را تولید می‌کند اما تکنولوژی و سبک زندگی جدید باعث شده که این شغل قدم‌های آهسته خود را رو به خاموشی بردارد.

بسیاری از دکان‌ها و کارگاه‌های قدیمی خیابان طالقانی شهر امیرکلا جای خود را به شغل‌های لوکس دیگر داده‌ است، چند کارگاه جارو بندی هم که مانده رونق سابق را ندارد.

در گذشته هر کسبه شاید روزی بیش از ۳۰۰ جارو تولید می‌کرد اما در حال حاضر در بهترین روزهای بازارش شاید به ۸۰ جارو هم نرسد، بسیاری از فعالان در این شغل به علت سرپا ایستادن‌های طولانی دچار بیماری واریس پا شده‌اند یا وجود گرد و غبار موجب بیماری‌های تنفسی برای آن‌ها شده است.

این مهارت سال‌ها در میان اهالی روستای امیرآباد بابل نسل به نسل منتقل می‌شد اما به علت تغییر سبک زندگی در حال فراموشی است، ایستادن‌های طولانی مدت که باعث بروز بیماری واریس پا می‌شود و استنشاق گرد و غبار از مصائب این شغل به حساب می‌آید.

به علت سبک شغل جاروبندی نمی‌توان از دستکش استفاده کرد و این خود عوارضی نیز به همراه دارد.

کارگاه‌های قدیمی رونق گذشته را ندارد، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و دستمزدهای کارگران و تقاضای کم خریدارن از عواملی دیگر بسته شدن کارگاه‌ها در طی این سالیان است.

سر زدن جارو در جهت برداشتن ساق‌های اضافی و مرتب شدن جارو انجام می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار