هم زمان با روز ملی هوای پاک مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد از وجود 158 واحد آلاینده صنعتی در استان یزد خبر داد و گفت: برخی از این واحدها تا 70 درصد به وظایف خود عمل کرده اند و تأکید ما اجرای 30 درصد باقی‌مانده است.
کد خبر: ۸۱۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵ 20 January 2020

نیره پورملایی به مناسبت روز ملی هوای پاک در کارگاه آموزشی رسانه ومحیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه سلامت شاخص‌های مختلفی برای سنجش میزان آلودگی هوا وجود دارد و برای ذرات استاندارد ما هر 24 ساعت است و یعنی اگر در یک ساعت شاخص‌ها بالا رود و در اپلیکیشن نشان داده شود این مبنای تصمیم‌گیری تعطیلی و اعلام شرایط اضطرار نیست بلکه مبنای این هست که شما در آن ساعت از منزل بیرون نروید.

وی افزود: شاخص‌های اندازه‌گیری استاندار برای ازن هر هشت ساعت و برای ذرات 24 ساعت و برای بعضی از عناصر دیگر یک ساعت تعیین می‌شود و هر چه دستگاه‌های ما سنسورهای حساس بیشتری داشته باشند می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری بیشتری و نقش بهتری از سلامت و وضع کیفی هوا را به ما نشان دهد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد تصریح کرد: در مورد سهم آلاینده‌ها هم عوامل طبیعی و مصنوعی نقش دارند ولی اینکه بگوییم صنایع، حمل‌ونقل، خودروها یا گازهای تولیدی و اصناف چقدر بوده نیازمند مطالعات دقیق‌تر و نیاز به بازده زمانی یک‌ساله دارد تا نمونه‌برداری‌ها جواب بدهد.

پورملایی ادامه داد: تابولها (ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا) را خیلی راحت می‌شود خاموش کرد و به اپلیکیشن ها و سامانه‌ها مراجعه کنیم که نتایج آن قطعی نیست ولی وظیفه ما اطلاع‌رسانی به مردم از طریق همین تابلوهای سنجش هم هست و تابلوها کاملاً به‌روز است و هزینه زیادی برای نگهداری آن داده می‌شود.

وی خواستار شد: رسانه‌ها بااطلاع رسانی ابهام را از ذهن مردم پاک کنند که واقعاً وجود این تابلوهای سنجش آلودگی هوا هدفش سطح سلامت مردم را یادآوری می‌کند که وضعیت کیفی هوا چگونه است و تابلوها هیچ عدد غلط را نشان نمی‌دهد و اگر واقعاً خراب باشد خاموش می‌شود و اطلاعات غلط اصلانشان داده نمی‌شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد اذعان کرد: گرچه این تابلوهای اعلام وضعیت آلودگی هوا در یک سال گذشته خاموش بوده است ولی با شرکت راهبر جدید قرارداد بستیم که ادامه یابد.

پورملایی، پایش صنایع را کار سختی عنوان کرد و افزود: درحالی‌که تولیدکننده در حال تولید است مجوزها هم با هماهنگی خوب بین ارگان ‌ها صادر می‌شود و خیلی از مشکلات حل‌شده است و صنعت استان یزد نیازمند پایش کارشناسان این اداره کل است.

تعداد واحدهای آلاینده صنعتی استان یزد چقدر است؟

وی اظهار کرد: واحدهای آلاینده ما در سال 96 و برای اجرا در سال 97 تعداد 105 مورد بوده است و امسال لیست جدید صنایع آلاینده را که امروز امضا کردم 158 واحد است درحالی‌که سخت‌گیری‌ها بسیار زیاد است درحالی‌که از این تعداد اعلام‌شده بعضی از واحدها تا 70 درصد به وظایف خود عمل کرده بودن و تأکید ما اجرای 30 درصد باقی‌مانده هم است و می‌توانستیم این تعداد در لیست صنایع آلاینده نیاید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: سلامت مردم برای ما مهم است و کودکان امروز آیندگان ما هستند و استان یزد دومین شهر معدنی و چهارمین استان صنعتی کشور است و ملاحظات صنایع باید بیش از این‌ها باشد و صنایع باید به تعهدات اجتماعی خود عمل کنند.

پورملایی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص استقرار واحدهای فولاد در محور اردکان-یزد و استقرار آن به دوراهی طبس گفت: درگذشته 80 درصد صنایع استان یزد در این محور استقراریافته‌اند که 80 درصد جمعیت هم آنجا هستند و باید بیشترین ضوابط بهره برداری را اعمال کنند.

 وی افزود: برای استقرار واحدهای جدید فولاد و کاشی بر اساس دستور استاندار یزد صنایع جدید و بالقوه آلاینده در این محور استقرار نمی‌یابند و پهنه‌های جدیدی بر اساس شرایط و ضوابط زیست‌محیطی و بهداشتی تعریف می‌شود که صنایع جدید به آن پهنه‌ها و با اولویت صنایع کم آب خواه هدایت می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد در خصوص مدیریت پسماندها اذعان کرد: به موازاتی که صنعت شکل‌گرفته زیرساخت‌های آن برنامه‌ریزی نشده است که چگونه مدیریت کنند و طبق قانون مدیریت پسماند باید پسماندهای تولیدی را خود صنعت مدیریت نماید.

پورملایی ادامه داد: اتفاق خوبی در یک سال گذشته در کارگروه مدیریت پسماند رقم‌زده شده و برای اولین بار در کشور ایجادشده است تشکیل صندوق ملی محیط‌زیست به‌صورت پایلوت در استان یزد به شمار می‌رود و این تفاهم‌نامه در سفر رییس‌جمهور با استاندار یزد بسته شد و صندوق ملی محیط‌زیست وظیفه انجام مطالعات پسماندهای صنعتی و ویژه استان را دارد و این سایت هم به صندوق ملی واگذار می‌شود تا از طریق پیمان‌کاران سطح کشور مدیریت پسماندهای صنعتی به‌صورت اصولی انجام شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار