رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: وقتی هاشمی رئیس مجلس بود احساس می‌کرد مجلس هیچ‌کاره است / تمجید مجری الجزیره از خطبه عربی رهبرانقلاب و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۵۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹ 19 January 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
وقتی هاشمی رئیس مجلس بود احساس می‌کرد مجلس هیچ‌کاره است

مسیح مهاجری در گفتگو با انتخاب گفت: آقای هاشمی زمانی که رئیس مجلس بود احساس کرد که اصلا مجلس هیچ‌کاره است، چهار نفر آن‌جا [در شورای نگهبان]نشسته‌اند و جلوی همه مصوبات مجلس را می‌گیرند. این کار از نظر ایشان توجیهی نداشت؛ بنابراین با امام صحبت کرد و از ایشان خواست که راهی را پیشنهاد بکنند. البته این راه طبیعی است و در فقه ما و در کشور‌های مختلف نیز وجود دارد که جایی وجود داشته باشد، به اختلافات ورود کند و حرف آخر را بزند. امام فرمودند: جمعی باشند که در این زمینه مصلحت مملکت را در نظر بگیرند به شرطی که این مصلحت مخالف قانون اساسی و اسلام نباشد.

لغو ۸۰ درصد سفر‌های ورودی گردشگری به ایران

حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران پیش از این با اشاره به ضرر‌های وارده به هتل‌ها به خاطر حجم رزرو‌های ابطال شده، گفته بود: خسارت سنگینی به اقامتگاه‌ها وارد شده است، هم از ناحیه ابطال مسافران داخلی پس از سهمیه‌بندی بنزین و هم پس از حوادث اخیر که حجم لغو رزرو مسافران خارجی را افزایش داده است. بررسی‌های اولیه در هتل‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد رزرو گردشگران اروپایی و آمریکایی در یکی دو ماه آینده لغو شده است. این لغو‌ها تا پایان فروردین ماه سال ۹۹ ادامه دارد. حمزه‌زاده گفت: با توجه به این شرایط و درک وضعیت آژانس‌های مسافرتی ما از هتلداران می‌خواهیم در صورت ابطال رزروها، طبق قرارداد با آژانس‌ها رفتار کنند. اگر آژانسی با هتلی قرارداد ندارد توصیه می‌شود طبق ضوابط رزرو و ابطال اقدام شود. همچنین لغو رزرو مسافران انفرادی که خارج از آژانس سفر می‌کنند نیز تابع دستورالعمل لغو است.

کنعانی‌مقدم: جامعه روحانیت میان اختلافات پایداری و قالیباف داوری می‌کند

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا هم درباره صحبت‌های اخیر بیادی مبنی بر انصراف دادن جبهه پایداری از شورای ائتلاف به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای بیادی عضو جبهه پایداری نیست و نمی‌توان ادعای او را ملاک قرار داد. هنوز از سوی جبهه پایداری در این خصوص خبری منتشر نشده است». او در پاسخ به این موضوع که اگر پایداری حاضر به ائتلاف نشود، آیا شاهد ارائه چند لیست انتخاباتی خواهیم بود یا خیر، بیان کرد: «شورای ائتلاف مجموعه بزرگی از طیف‌های مختلف اصولگراست و با کنار رفتن یک طیف مشکل خاصی پیش نمی‌آید». او درخصوص ضرورت ائتلاف اصولگرایان با یکدیگر هم گفت: «تجربه گذشته نشان داده است که اگر همه جناح‌های سیاسی با یکدیگر ائتلاف نکنند شاهد ریزش آراء و توفیق رقیب خواهیم بود و این موضوع پسندیده‌ای نیست؛ بنابراین ضرورت دارد که یک لیست ارائه شود تا اصولگرایان بتوانند با قدرت وارد مجلس شوند». کنعانی‌مقدم درباره بحث سرلیستی اصولگرایان هم گفت: «بحث سرلیستی فقط در تهران مطرح است و در شهرستان‌ها جایی ندارد. ما هم در تهران برای سرلیستی به دنبال سلبریتی‌های سیاسی نیستیم و احتمالا سرلیست در یک رأی‌گیری بین نامزد‌ها مشخص می‌شود». او در پایان درخصوص اختلافات طیف قالیباف با جبهه پایداری هم تصریح کرد: «همه اعم از آقای قالیباف و اعضای جبهه پایداری یک مکانیزمی را پذیرفته‌اند و آن داوری و نظارت جامعه روحانیت مبارز است و اگر اختلافی ایجاد شود، جامعه روحانیت مبارز حَکَم خواهد بود».
 
حمایت تمام قد یونسی از علی مطهری
 
مشاور ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی از رد صلاحیت علی مطهری انتقاد کرد.حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی در خصوص راه حفظ وحدتی که زیر تابوت سردار شهید قاسم سلیمانی به وجود آمده، اظهار داشت: به نظر من بهترین الگو خود قاسم سلیمانی است. یعنی مسئولین باید مدل این سردار شهید عمل کنند. از سیاسیون و مردم کرمان بپرسید که آیا قاسم سلیمانی آنجا مرزبندی داشت؟!وی در مورد رد صلاحیت‌ها هم برای انتخابات مجلس تاکید کرد محروم کردن مجلس شورای اسلامی از شخصیت‌های مثل علی مطهری که فرزند شهید و خود یکی از شخصیت‌های برجسته اسلامی و ملی است، به نفع دشمنان ملت و به زیان نهاد قانونگذاری کشور است و رد صلاحیت ایشان چه توجیهی دارد؟! یا رد صلاحیت نماینده‌ای آزاده مانند محمود صادقی که خود فرزند شهید و یکی از نمایندگان لایق و شایسته و شجاع مجلس هست، با چه توجهی انجام می‌شود؟! تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس هم همین طور است.
 
ادعایی درباره ماجرای درخواست روحانی از صداوسیما!
 
یک منبع مطلع جزئیات بیشتری از ماجرای درخواست رئیس جمهور از رئیس سازمان صداوسیما را فاش کرده است.در پی انتشار خبری از قول محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر تذکر روحانی به ریاست سازمان صداوسیما در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت، یک منبع مطلع جزئیات بیشتری از این موضوع را در اختیار خبرنگار مشرق قرار داد.به گفته این منبع آگاه روحانی از علی عسگری خواسته است از این پس صرفاً بسته‌های خبری تهیه شده در نهاد ریاست جمهوری عیناً، بدون هرگونه دخل و تصرف و دقیقاً آنگونه که در معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور تهیه می‌شود، باید از صدا وسیما پخش شود.این منبع اضافه کرد رئیس صداوسیما در جواب با تاکید بر اینکه صداوسیما تاکنون کمال همکاری را با دولت داشته و این امر برای همه مخاطبان مشهود است، با این درخواست مخالفت کرده و گفته است که چنین درخواستی در دوره هیچ‌یک از رؤسای جمهوری پیشین سابقه ندارد و با هویت رسانه و آرامش جامعه در شرایط فعلی نیز ناسازگار است.علی عسگری همچنین تاکید کرده چنین اقدامی به نفع خود دولت هم نیست و اعتبار فعالیت‌های رسانه‌ای دولت را به شدت نزد مخاطبان زیر سوال برده و آن را کم اثر می‌کند.
 
چه کسی سرلیست اصلاح‌طلبان می‌شود؟

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: راهبرد اصلی اصلاح طلبان این است که صرفا در حوزه‌هایی اقدام به ارائه لیست کنند که چهره‌های شاخص اصلاح طلبان حضور داشته باشند و در تهران با این وضعیت پیش بینی می‌شود که تنظیم لیست کامل سی نفره بسیار سخت باشد و احتمالا اصلاحات لیستی کمتر از سی نفر را ارائه خواهند کرد.احمد شریف عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، درباره احتمال سرلیستی ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات گفت: نام برخی از افراد از جمله مجید انصاری و کواکبیان برای سرلیستی جبهه اصلاح طلبان مطرح است.او ادامه داد: البته این احتمال وجود دارد که در فرایند مجدد بررسی تایید صلاحیت‌ها برخی دیگر از دوستان هم تایید شوند، اما به طور کلی در مجموعه اصلاح طلبان تاکنون هیچ بحثی درباره سرلیست نشده و هنوز به طور قطعی مشخص نیست که وضعیت سرلیستی به چه صورت خواهد بود.شریف درباره احتمال ارائه لیست ائتلاف اصلاح طلبان گفت: همانطور که پیش از این هم اعلام شد راهبرد اصلی اصلاح طلبان این است که صرفا در حوزه‌هایی اقدام به ارائه لیست کنند که چهره‌های شاخص اصلاح طلبان حضور داشته باشند و در تهران با این وضعیت پیش بینی می‌شود که تنظیم لیست کامل سی نفره بسیار سخت باشد و احتمالا اصلاحات لیستی کمتر از سی نفر را ارائه خواهند کرد.
 
تمجید مجری الجزیره از خطبه عربی رهبرانقلاب

مجری سرشناس شبکه قطری الجزیره از سخنرانی "شیوا و بدون عیب" مقام معظم رهبری به زبان عربی تمجید کرد.جمال ریان، مجری الجزیره در واکنش به خطبه عربی مقام معظم رهبری در صفحه توییتر خود نوشت: شهادت می‌دهم که سخنرانی (آیت الله) علی خامنه‌ای، رهبر ایران به زبان عربی شیوا و بدون عیب بود و شنیدن "زبان عربی" از زبان او هزار بار بهتر از شنیدن آن از زبان بسیاری از حکام عرب است.وی همچنین نوشت: نظرات و دیدگاه‌های شما مهم است.مجری سرشناس شبکه قطری الجزیره در توییت دیگری نوشت: کار‌های رسانه‌ای و چگونگی نطق و سخنرانی و تجوید حروف "زبان زیبایمان" را از جوانی در رادیو اردن و توسط ادیب و خبرنگار بزرگ مصری فاروق شوشه (رحمت الله علیه) آموختم و شهادتم به زیبا سخن گفتن رهبر ایران به زبان عربی چیزی جز شهادت به حق که او مستحق آن است، نیست.مقام معظم رهبری بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته را به زبان عربی برای برادران و خواهران عرب، بیان کردند.
 
برنامه ائتلافی اصلاح‌طلبان از زبان گرامی‌مقدم

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: امسال ائتلاف اصلاح طلبان یک ائتلاف درون حزبی است و قطعا از نامزد‌های دیگر وام نخواهند گرفت.اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وجود افرادی که در قِبال پرداخت پول نام خود را در فهرست نامزد‌های انتخابات قرار می‌دهند، گفت: این موضوعات بیشتر تهمت است و واقعیت ندارد.او ادامه داد: تا حالا هم چنین موضوعی در جریان اصلاح طلب سابقه نداشته و بیشتر فضاسازی ضد جریان اصلاحات صورت گرفته است. ناگفته نماند که ما در شرایط کنونی اصلا نامزدمان تایید صلاحیت نشده که بتوانیم لیست دهیم و این موضوعات مطرح شود. احزاب صرفا بر اساس شایستگی و براساس صلاحیت‌ها و سوابقی که وجود دارد نامزد‌ها را معرفی می‌کنند؛ بنابراین من به طور کلی این موضوع را رد می‌کنم.گرامی مقدم همچنین درباره تغییر موضع برخی نامزد‌ها پس از ورود به مجلس گفت: اینکه افراد ابتدا در لیست اصلاح طلب یا اصولگرا قرار گرفته و بعد تغییر موضع می‌دهند موضوعی طبیعی است که وجود دارد و علت هم این است که ائتلاف‌های قبلی اصلاحات در دوره‌های قبل بر مبنای اصلاح طلبی نبود، بلکه براساس استراتژی و راهبردی بود که ذیل آن قرار بود با جریان اعتدال ائتلاف کنند. ذیل همین موضوع اصولگرایان معتدل هم در لیست اصلاح طلبان قرار گرفتند و طبیعی بود که در همان چهار چوب خودشان فعالیت کنند البته بعد‌ها از طرف اصولگرایان هم افرادی مطرح شدند.
 
اظهارنظر مشاور مرحوم هاشمی درباره پاسخ کدخدایی به روحانی

مشاورمرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه ردصلاحیت اصلاح‌طلبان، عملا نرخ مشارکت در انتخابات را پایین می‌آورد، درباره اجماع اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست واحد تاکید کرد: کسی نمانده که بخواهند به لیست واحد برسند.«غلامعلی رجایی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره اظهارات «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به درخواست رییس جمهوری برای تجدیدنظر در رد صلاحیت‌ها افزود: این شخصی کردن قضیه است و بدترین پاسخی که آقای کدخدایی می توانست بدهد همین بود که بگوید اعتراض رییس‌جمهوری به دلیل ردصلاحیت بستگانش است.مشاور رسانه‌ای شهردار تهران خاطرنشان کرد: حسن روحانی رییس قوه مجریه، رئیس نهاد مجری قانون اساسی و شخص بعد از رهبری است و اظهارات سخنگوی شورای نگهبان به نظر من رد گم کردن و پاک کردن صورت مساله است. وی به این سئوال پاسخ دهد چرا اصلاح‌طلبان در استان‌ها ردصلاحیت شدند.وی یادآور شد: ردصلاحیت اصلاح‌طلبان، عملا مشارکت در انتخابات را پایین می‌آورد و تنور انتخابات را سرد می‌کند. صحبت‌هایی با عبدالواحد موسوی لاری داشتم و وی هم با اسحاق جهانگیری و در نهایت قرار شد که رییس‌جمهوری با مقام‌های مربوطه درباره ردصلاحیت‌ها صحبت کند.
 
زن ایرانی که طرفدار ترور سردار سلیمانی بود!

کسی که از ترامپ برای ترور سردار سلیمانی تشکر کرد، لابی‌گر اسلحه به یک گروه شبه نظامی در لیبی از کار درآمد. ساغر اریکا کسرایی، زن ایرانی که ویدئویی را منتشر کرده و از رئیس‌جمهور آمریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی تشکر کرده بود در واقع یک لابی‌گر فروش اسلحه به یک گروه شبه نظامی در لیبی از کار درآمد. وی در سال ۲۰۱۹ برای یک شرکت لابی‌گر مستقر در تگزاس به نام لیندن گاورمنت سولوشنز کار می‌کرد. این شرکت از سوی ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر، افسر سابق دولت معمر قذافی که حدود ۲ دهه اخیر ساکن ویرجینیا بوده و در این ایام برای سازمان سیا کار می‌کرد، اجیر شده بود.
 
جبهه پایداری ساز جدایی کوک کرد؟

ادعای حسن بیادی مبنی بر انصراف جبهه پایداری از شورای ائتلاف اصولگرایان واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. حسن بیادی کنشگر سیاسی اصولگرا، امروز درباره اینکه آیا جریان اصولگرایی به وحدتی برای ارائه لیست می‌رسند، با اشاره به نقل قولی از بعضی از مسئولان شورای ائتلاف جبهه اصولگرایان مبنی بر اینکه جبهه پایداری از ائتلاف اصولگرایان انصراف داده است، گفـت: از یک سو تمامیت خواهی‌هایی که در جریان اصول‌گرایی وجود دارد و از سوی دیگر در نظر گرفته نشدن حقوق جامعه بزرگ اصولگرایی منجر به این می‌شود که یک ائتلاف فراگیر و مؤثر در این جریان صورت نپذیرد.وی با بیان اینکه اگرچه این نوع وحدت هم آثار خوبی در میان مردم ندارد، تاکید کرد: اهدافی که این ائتلاف‌ها پیگیری می‌کنند به دور از خواسته‌های مردم است و هنوز نتوانسته‌اند خواسته‌های مردم را احصاء کنند. عضو شورای شهر دوم و سوم تهران اظهار کرد: مسئولان این ائتلاف بر اساس خواسته‌های گروهی و باندی خودشان تصمیمات را اتخاذ می‌کنند، بنابراین حتی اگر برنده مجلس هم شوند، پیروز اثرگذار نخواهند بود و نتیجه مثبتی را در بر نخواهد داشت. دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی تصریح کرد: قبول حضور آقای قالیباف در شورای ائتلاف، بیشتر به ضرر وی خواهد بود و دلیل آن هم این است که وقتی کسی تفکری را ارائه می‌دهد باید افرادی را انتخاب کند که متناسب با آن تفکر باشند. در همین رابطه سقای بی‌ریا در گفتگو با «نامه‌نیوز» درباره این موضوع گفت: «ما از ابتدا هم در شورای وحدت نبودیم که اکنون بخواهیم از این ائتلاف انصارف دهیم. در رویکرد ما هیچ تغییری ایجاد نشده است و بر همان منوال سابق حرکت می‌کنیم». او در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که در آینده به این شورا بپیوندید و ائتلاف با سایر طیف‌های اصولگرایی را بپذیرید، اظهار کرد: «جبهه پایداری بر اساس یک الگوی خاصی حرکت می‌کند که در آن الگو وحدت با تعامل میسر می‌شود، یعنی ما با همه طیف‌ها تعامل داریم و این مسیر هم ادامه دارد».
 
درخواست انتخاباتیِ محمد هاشمی از مسئولان

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: زمینه حضور حداکثری مردم را مسئولان و به خصوص اعضای شورای نگهبان به وجود می‌آورند. مسئولان باید شرایطی را ایجاد کنند که مردم احساس کنند رقابتی در میان است و این طور نباشد که رقابت صرفا میان نیرو‌های یک جبهه سیاسی رخ دهد.
 
برداشت هاشمی‌طبا از اظهارات کدخدایی: مجلسی با نمایندگان فاسد الاخلاق داریم

سید مصطفی هاشمی طبا معتقد است، رد صلاحیت حدود ۹۰ نفر از نمایندگان کنونی، بدین معنا است که ما اکنون دارای مجلسی با نمایندگان فاسد الاخلاق هستیم. بر این باور هستم شورای نگهبان نمی‌تواند در مقام قاضی عمل کند و اگر محکومیت قضایی از قبل وجود داشته باشد، می‌توان بر اساس آن قضاوت کند. سید مصطفی هاشمی طباء، فعال سیاسی و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با بحث‌هایی که این روز‌ها پیرامون روند رد صلاحیت‌ها برای انتخابات مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان و اظهارت عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا به ویژه پیرامون رد صلاحیت نمایندگان فعلی حاضر در مجلس به خبرنگار «انتخاب» گفت: «اظهارات آقای کدخدایی پیرامون رد صلاحیت حدود ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی در مجلس به دلیل مسائل مالی و سیاسی را می‌توان مبهم مورد ارزیابی قرار داد.» وی افزود: «این گونه اظهارات بدین معنا است که ما اکنون دارای مجلسی با نمایندگان فاسد الاخلاق هستیم. شورای نگهبان نمی‌تواند در مقام قاضی عمل کند و اگر محکومیت قضایی از قبل وجود داشته باشد، می‌توان بر اساس آن قضاوت کند.» این فعال سیاسی در ادامه تاکید کرد: «این‌که خبری یا مدرکی ارائه شود که حتی حق دفاع برای طرف در نظر گرفته نشود، در ذهن نمی‌گنجد. واقعیت این است که شورای نگهبان باید بر اساس محکمات قضاوت کند و نه اطلاعات. اگر کسی خطایی را انجام داده، باید حتما مجازات شود، معنی ندارد که کسی تخلف مالی انجام داده باشد و اکنون در مجلس بنشیند و قانون تصویب کند و از آن طرف برای انتخابات مجلس آینده رد صلاحیت شود.»
 
جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی درباره حادثه سقوط هواپیما

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق بررسی‌های این کمیسیون علت سقوط هواپیمای اکراینی خطای انسانی است و گمانه زنی هایی، چون جنگ الکترونیک هنوز اثبات نشده است. حجت الاسلام مجتبی ذالنور در گفتگو با مهر با اشاره به بررسی سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خط هواپیمایی اکراین در جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس کمیته ویژه بررسی ستاد کل نیرو‌های مسلح، نماینده سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین فرمانده کل ارتش، رئیس هواپیمای کشوری و مدیر فرودگاه بین المللی امام (ره) در جلسه امروز این کمیسیون حضور یافتند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان مذکور هر یک گزارش‌هایی از بررسی‌های انجام شده خود درباره سانحه سقوط هواپیمای اکراینی ارائه دادند. ذوالنور بیان کرد: نمایندگان حاضر در این جلسه همه سئوالات و ابهاماتی که درباره سقوط هواپیمای اکراینی وجود داشت، مطرح کردند و این مسئولان هم به صورت کارشناسی شده و با دقت کامل به این سئوالات پاسخ دادند. وی افزود: یکی از مباحثی که در این جلسه مطرح شد ابهاماتی بود که در خصوص احتمال جنگ الکترونیک و هجوم سایبری در این حادثه مطرح بود که تقریباً تا الان این موضوع منتفی است مگر آنکه در آینده اطلاعاتی در این راستا بدست آید و اثبات شود که حملات و خرابکاری سایبری وجود داشته است، اما فعلاً این موضوع اثبات نشده است.

واکنش محسن هاشمی به ردصلاحیت ها

رئیس شورای شهر تهران در رشته توئیتی با اشاره به رد صلاحیت‌های انجام شده توسط شورای نگهبان نوشت : «دشمن کم رونق کردن انتخابات وکاهش بستر مشارکت مردم را می‌خواهد در این میان وظیفه شورای نگهبان و صداوسیما در انتخابات حساسیت ویژه دارد.محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران طالبی را به صورت رشته توئیت در صفحه شخصی خودش منتشر کرد و نوشت: «درباره سخنان صریح رهبرانقلاب نشان داد که برای نظام، همچنان پرشور شدن انتخابات اولویت نخست است و همه دستگاه‌ها موظفند بستر ایجاد مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات فراهم کنند؛ وظیفه شورای نگهبان بعنوان نهاد ناظر و فیلتر حضور کاندیداها در انتخابات و صداوسیما، حساسیت ویژه‌ای دارد».وی افزود: «اگر بخشی از جامعه احساس کند که بی‌طرفی در تایید صلاحیت‌ها و یا استفاده از تریبون‌های ملی، رعایت نشده است، طبعا انگیزه آنان برای مشارکت کاهش می یابد باید عدالت و بی‌طرفی در فرآیند بررسی صلاحیت‌ها و تخلفات انتخاباتی در هیات‌های نظارت رعایت شود.»رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: باتوجه به تهدیدات بی‌سابقه و اقدامات تروریستی دولت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه نظام، دلسرد کردن مردم، کم رونق کردن انتخابات و کاهش بستر مشارکت مردمی، دقیقا اقدامیست که ستون پنجم دشمن می‌خواهد در این شرایط حساس به جمهوری اسلامی وارد کند؛ باید مراقب باشیم که در برنامه دشمن حرکت نکنیم.
 
توکلی: آقای روحانی! روی پای خود ایستادن به‌معنای قطع رابطه با دنیا نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رئیس‌جمهور باید بپذیرد که ایران توانایی ایستادن روی پای خود را دارد، اما معنای روی پا ایستادن قطع رابطه با دنیا نیست و معنای ارتباط با دنیا هم نوکری آمریکا نیست. احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "تاکنون فردی نگفته است که برای داشتن اقتصاد قوی باید روابطمان را با دنیای بیرون قطع کنیم"، گفت: اعتقاد ما این است که در حال حاضر ظرفیت‌های مختلفی در کشور وجود دارد که می‌توان به‌اتکای آن‌ها اسیر خارج نبود، به‌قول امام امروز کشور‌های مختلف مثل محله‌های مختلف یک شهر هستند و نمی‌توانند مستقل از هم زندگی کنند. به‌گفته توکلی، آقای روحانی کار‌هایی خوب انجام می‌دهند، اما کار‌هایی بدی هم انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها فرافکنی است، یعنی یک موجود موهوم و بدشکل را می‌سازد و آن را به منتقدین و مخالفان خود می‌چسباند. وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور افزود: به‌اعتقاد بنده ایشان فرافکنی می‌کنند که "اگر (در آینده) کاری انجام ندادم به این دلیل است که دیگران نگذاشتند. "توکلی گفت: این درحالی است که یک سیاستمدار مقتدر بایستی موانع را از جلوی پای خود بردارد. اگر قرار بود فردی رئیس جمهور شود و هیچ مشکلی و مخالفی مقابلش وجود نداشته باشد چه نیازی به رئیس جمهور داشتیم.
 
نمایندگان مجلس علیه سفیر انگلیس متحد شدند

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: بیش از ۲۰۰نماینده مجلس در بیانیه‌ای از دولت می‌خواهند تا بر اساس این قانون وضعیت سفیر انگلستان در ایران را تعیین تکلیف کنند. حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۹ دی) پارلمان ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (ع) در تذکر شفاهی خود گفت: یاد و خاطره شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی و همچنین شهدای هواپیمای اوکراین و جانباختگان حادثه کرمان را گرامی می‌داریم. وی افزود: این روز‌ها مردم با طومار‌هایی از مجلس می‌خواهند که "وضعیت سفیر انگلستان در ایران را مشخص کنید"، ملت عزیز ایران بدانند مجلس قانون مصوب کرده است.

واکنش کدخدایی به اظهارات لاریجانی

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به صحبت‌های امروز رییس مجلس درباره رد صلاحیت‌ها گفت: اگر رییس محترم مجلس در جریان قرار نگرفته اشکال از نمایندگانی است که مراجعه کردند، اما جزئیات را اعلام نکرده‌اند. ما به عنوان شورای نگهبان از جهت قانونی ممنوعیت داریم که جزئیات پرونده‌ها را به افکار عمومی اعلام کنیم.عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان، نمایندگان رد صلاحیت شده را پذیرفتند و جزئیات پرونده‌ها یکایک برای آنان روشن شد، گفت: در قانون انتخابات مباحث مربوط به سوءاستفاده‌های اقتصادی، اخلاقی و مقابله با حاکمیت را داریم و مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات خارج از اینها نیست. انتظار این است نمایندگانی که در شورای نگهبان حضور پیدا می‌کنند و از جزییات پرونده‌شان مطلع می‌شوند اطلاعات را در اختیار مقامات قرار دهند.سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به صحبت‌های امروز رییس مجلس درباره رد صلاحیت‌ها گفت: اگر رییس محترم مجلس در جریان قرار نگرفته اشکال از نمایندگانی است که مراجعه کردند، اما جزئیات را اعلام نکرده‌اند. ما به عنوان شورای نگهبان از جهت قانونی ممنوعیت داریم که جزئیات پرونده‌ها را به افکار عمومی اعلام کنیم.کدخدایی خاطرنشان کرد: مراجع چهارگانه بعد از اعلام نظر هیات‌های اجرایی نسبت به ۱۵ هزار ثبت نام انتخابات مجلس اظهار نظر کردند. نظراتی که شورای نگهبان داده بسیار دقیق و مبتنی بر مستندات متقنی است که در پرونده وجود دارد. ممکن است اسناد جدیدی به دستمان برسد که می تواند درباره تغییر نظر اعضای شورای نگهبان هم موثر باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار