جو می‌گوید: «وو» آدم منحصر به فردی است. او از تمایل دولت برای ارائه نمونه‌ای بی‌بدیل از چنین دهکده‌ای با چنین سیستم اجتماعی استفاده کرد، «وو»، هواکسی را با سیستم کمونیستی اداره می‌کند. ساکنان هواکسی از آزادی‌های اقتصادی و اجتماعی محرومند.
کد خبر: ۸۱۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 19 January 2020

هواکسی دهکده‌ای در شرق چین است که در آن آسمان‌خراشی با ۷۲ طبقه وجود دارد. بالگرد‌ها برای جابجا کردن مسافران به‌ کار برده می‌شوند. ردیفی از ویلا‌های پر از امکانات در آن وجود دارد. هتلِ دهکده شامل سوئیت اصلی است که قیمت یک شب اقامت در آن ۱۱ تا ۱۳ هزار یورو است. در هتل مجسمه یک گاو نر از جنس طلا وجود دارد. به اینجا لقب «ثروتمندترین دهکده چین» داده شده ‌است.

بنا بر این گزارش، این دهکده دو سال پیش پنجاه و پنجمین سال تأسیس خود را جشن گرفت. رسانه‌های رسمی چین از این‌ دهکده به عنوان نمودی از موفقیت کمونیسم بهره می‌برند. با ‌وجود این، برخی از افراد این‌ سیستم را به چالش می‌کشند و درصدد اثبات دروغین بودن شکوفایی دهکده هستند.

آسمان‌خراش ۷۲ طبقه، تاکسی بالگردی و شماری از خانه‌های ویلایی بسیار لوکس با امکانات زیاد در این دهکده وجود دارد. هواکسی منطقه‌ای در شرق ایالت جیانگسو چین که به آن ثروتمندترین دهکده جهان اطلاق می‌شود. هر یک از جمعیّت دوهزار نفری، بیش از یک میلیون یوان معادل با ۱۴۳۰۰۰ دلار در بانک دارند. هر خانواده به محض انتقال به این‌دهکده یک‌خانه و یک اتومبیل دریافت می‌کند و نکته جالب این‌که به محض ترک دهکده همه دارایی‌های خود را از دست خواهند داد. هواکسی از طریق سیستم سِفت و سخت و از طریق شهر ژیانگیاین در ایالت جیانگسو، منطقه‌ای ساحلی معروف به محصولات زراعی فراوان و مناظر طبیعی زیبا اداره می‌گردد.

دهکده مذکور با شانگ‌های مرکز قدرت اقتصادی چین سوار بر اتومبیل دو ساعت فاصله دارد. چندین ‌سال هواکسی از سوی مسئولان چینی به عنوان شاخصی بر موفقیت و اثبات قدرت سیستم کمونیسم حاکم معرفی می‌شد که توانسته در نیم‌قرن روستایی فقیر را به منطقه‌ای ثروتمند تبدیل کند. در ورودی هواکسی یک تابلوی بزرگ وجود دارد که روی آن نوشته «روستای شماره یک زیر آسمان» که از دیگر صفت‌هایی است که چین به ‌این دهکده داده ‌است.

ثروت هواکسی هنگفت است، به گونه ای که اقتصاد سالانه آن بنا به آن‌چه در کتاب Economic Strategies and practice of Modern China آمده، صد میلیارد یوان برابر با ۱۴.۴ میلیارد دلار است. میانگین داد و ستد در آن ۱۲۲.۶۰۰ یوان برابر با ۱۷.۷۱۷ دلار؛ به عبارت دیگر، چهل برابر بیشتر از میانگین درآمد حاصل از مزارع کشاورزی در چین است.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، سه میلیارد یوان معادل ۴۳۰ میلیون دلار برای ساخت آسمان‌خراش در هواکسی هزینه شد. این آسمان‌خراش ۳۲۸ متر (۱۰۷۶ فوت) ارتفاع دارد و چهار متر بلندتر از برج ایفل با ۳۲۴ متر در پاریس و ۹ متر از برج کرایسلر با ۳۱۹ متر در نیویورک، و ۱۸ متر از برج شارد ۳۰۹ متر در مرکز لندن است.

 
 

در این برج یک هتل پنج‌ستاره بین المللی «لانگ‌ویچ» است که ۸۲۶ اتاق و ۱۶ سوئیت اصلی به اضافه یک سوئیت طلایی دارد، اقامت برای یک‌شب در بخش طلایی هتل صد هزار یوان است. سوئیت اصلی تمثیلی از تصوّر چینی‌ها از ثروت است: لوستر‌های کریستالی بزرگ، رف‌های طلایی، وان‌های مرمرین و مبلمانی از چوب ماهوگانی، در طبقه ۶۰ که طبقه سوئیت طلایی است یک گاو ساخته شده از یک تُن طلای خالص جای داده‌ شده‌ است.در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز هواکسی پنجاهمین سال تأسیس خود را در جشنواره‌ای تفریحی و بزرگ گرامی‌داشت و فهرستی از ستاره‌های موسیقی و رقص چین را به آنجا دعوت‌ کرد.

این دهکده دارای شرکت ارتباطاتی فاخر و امکانات زیاد است و هلیکوپتر‌ها برای جابجایی مسافران استفاده می‌شود و کلیه سفر به شهر‌های مجاور در مدّت ده دقیقه انجام می‌شود.

مجسمه‌های یادبود از میراث تاریخی چین از جمله دیوار بزرگ و شهر ممنوعه در تفرّجگاه‌های هواکسی ساخته‌شده‌است و موزه آن حاوی ۸۰۰ اثر باستانی است و به موزه سلطنتی چین شباهت‌دارد. اما این‌که چگونه هواکسی از یک منطقه روستایی ساده به روستایی جاذب ثروت تبدیل شد همچنان رازی پیچیده است. ساکنان هواکسی چگونگی دست‌یابی به این‌ثروت را همچون رازی بزرگ حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 

دهکده مرموزی که همه ساکنانش در یک شب ناپدید شدند (+عکس)

دهکده‌ زیبا بدون خیابان (+عکس)

دهکده ستاره ای شکل در هلند (+عکس)

می‌گویند دسترسی رسانه‌ای در این‌منطقه ممنوع و تحت سانسور شدید است، به طوری که روزنامه‌نگاران نمی‌توانند بدون بازخواست مسئولین محلی از آنجا دیدن کنند. جریان رسانه‌ای حاکم و اصلی در چین مثل روزنامه پیپل‌دیلی چین People's Daily و آژانس خبری شینهوآ از دهکده هواکسی به عنوان نماد آشکاری از موفقیت حاکمیت کمونیست بهره می‌برند. برخی بر این باورند که هیچ رازی در کار نیست و این ‌روستا به عنوان تبلیغاتی از جانب سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هفته‌نامه Southern Weekly، که به گزارش‌های صریح خود شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۱ میلادی درباره حقیقت هواکسی گزارشی افشاگرانه نوشت. این‌گزارش ادعا می‌کند موفقیت هواکسی از طریق همگرایی سریع با روستا‌های مجاور و قرار دادن آن‌ها تحت سیستم مرکزی هواکسی شکل گرفته، به گونه ای که مسئولین دارایی‌های نزدیک به ۳۳۰۰۰ ساکن را دریافت کرده و از آن برای توسعه هسته مرکزی هواکسی با ۲۰۰۰ ساکن استفاده کرده‌اند. گزارش مذکور ادعا می‌کند مناطق جدید هواکسی به حال خود رها شده‌اند و در شرایطی سخت و ناعادلانه زندگی می‌کنند.

جو زیجیان فعال امور انسانی در ایالت جیانگسو به شبکه رادیویی چین new tangy dynasty television که مقر آن در ایالات متحده آمریکا است خبر داد ۹۰ درصد از دارایی‌های هواکسی در حقیقت در تملک خانواده «وو رینباو» است.

جو می‌گوید: «وو» آدم منحصر به فردی است. او از تمایل دولت برای ارائه نمونه‌ای بی‌بدیل از چنین دهکده‌ای با چنین سیستم اجتماعی استفاده کرد، «وو»، هواکسی را با سیستم کمونیستی اداره می‌کند. ساکنان هواکسی از آزادی‌های اقتصادی و اجتماعی محرومند. آن‌ها نمی‌توانند اموال خود را آن‌گونه که می‌خواهند خرج کنند و به عنوان ثمره‌ای از اقتصاد مرکزی نمی‌توانند اموال خود را بدون اجازه خارج نموده و اگر هم قدرت خارج کردنش را داشته باشند، جز در خرید ممتلکات وابسته به هواکسی مانند زمین و سهام نمی‌توانند استفاده کنند.

بیش از پنج‌دهه از تأسیس دهکده می‌گذرد و هنوز این‌دهکده یکی از ثروتمندترین، اسرارآمیزترین و جنجالی‌ترین مناطق در چین است.

 

منبع: تابناک باتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار