دکتر وحیدهمتی شرایط روحی روانی مردم همدان و شهر‌های شبیه به این استان را ارزیابی کرد و گفت: از نظر علمی همدان دارای اقلیم خشکی است و مردمانش در دوره‌های تاریخی سختی‌های زیادی را متحمل شده اند و همیشه تلاش داشته اند که، چون روزگار سختی در پیش است، کار کرده و آذوقه تهیه کنند بنابراین برای اینکه بتوانند نیاز‌های اولیه شان را برآورده سازند سختی کشیده اند که این فرهنگ نسل به نسل انتقال پیدا می‌کند و مردمانی نظیر همدان کم دیده می‌شود که دنبال برآورده شدن نیاز به تفریح باشند.
کد خبر: ۸۱۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲ 18 January 2020
یک روانشناس شرایط روحی روانی مردم همدان و شهر‌های مشابه را ارزیابی کرد و گفت: از نظر علمی همدان دارای اقلیم خشکی است و مردمانش در دوره‌های تاریخی سختی‌های زیادی را متحمل شده اند بنابراین «اختلالات اضطرابی» به ویژه در همدان زیاد است.

به گزارش ایسنا، دکترهمتی با اشاره به اینکه وقتی یک رویداد استراس زا ایجاد می‌شود باید آگاه باشیم که شخصیت افراد با یکسری ویژگی‌ها درآمیخته شده است، اظهار کرد: یکی از این ویژگی‌ها وجود عاطفه مندی منفی در برخی افراد است؛ در واقع افرادی هستند که برای هر رویداد منفی و استرس آور آمادگی دارند و مستعد هستند که هیجانات منفی را بیشتر تجربه کنند.

وی ویژگی دیگر این افراد را منفی گرایی عنوان کرد و افزود: افرادی که مسائل و رویداد‌ها را غیرقابل کنترل و پیش بینی می‌بینند، همین امر عامل مهمی محسوب می‌شود که در بحث رویداد‌های استرس آور آسیب پذیرتر باشند بنابراین باید برای مقابله با رویداد‌های استرس زا سرسخت بود که این امر نیازمند مؤلفه‌های احساس تعهد، تلاش مندی و کنترل مندی است تا ضمن کنار آمدن با شرایط، سطح استرس، تنش و غم پایین بیاید.

وی احساس کنترل درونی را علاوه بر سرسخت بودن از دیگر ویژگی‌های مثبت به منظور مقابله با رویداد‌های استرس زا دانست که البته نباید با احساس کنترل محیط و افراد اشتباه گرفته شود و مطرح کرد: برخی تصور می‌کنند اگر بر روی محیط و افراد کنترل داشته باشند، آرام‌تر هستند که این کاملاً اشتباه است بلکه باید هیجانات درونی را کنترل کرد که این مهم با مفهوم خوکارآمدی ارتباط دارد به طوریکه با داشتن اعتماد به نفس بالا، وجدان مندی، داشتن هدف و برنامه برای زندگی، حس طنز و شوخ طبیعی و اعتقاد به مذهب می‌توانیم خود را در بحث استرس کارآمدتر ببینیم.

همتی در ادامه به راهبرد‌های مقابله با استرس اشاره کرد و گفت: اگر سطح استرس، اضطراب و غم بالا رود نیاز به مراجعه به متخصص است، اما در موارد معمول و عامی به راهبرد‌هایی اشاره می‌کنیم؛ یکی مدیریت زمان است که این امر نیازمند داشتن برنامه است چرا که کسانی که برنامه ریزی خاصی نداشته و هدف گزینی درستی ندارند، خیلی می‌توانند آسیب پذیر باشند.

وی ادامه داد: داشتن رفتار قاطعانه و جرأت مندانه از دیگر راهبردهاست؛ بسیاری از افرادی که منفعل هستند و همیشه حرف دیگران را ارجح‌تر می‌دانند، همیشه دارای خشم درونی هستند چرا که نتوانسته اند حرف خودشان را بزنند و دفاع کنند بنابراین با کوچکترین تلنگری عصبانی شده و پرخاشگری می‌کنند پس باید با ایجاد مهارت کاری کنیم که وقتی عامل پرتنش ایجاد شد، معقولانه رفتار کنیم نه اینکه زود از کوره دربرویم.

این دکترای روانشناسی بیان کرد: دیگری بحث حل مسئله است؛ متأسفانه خیلی به حل مسئله توجه نمی‌شود چه در دروان کودکی و چه بزرگسالی در حالیکه باید با بارش فکری راه‌های مختلفی داشته باشیم و افکار مختلف را ارزیابی، انتخاب و اجرا کنیم این در حالیست که افراد همیشه یک راه مقابله‌ای دارند و دنبال حل مسئله نمی‌روند و همواره راه‌های قدیمی و کهنه را در پیش می‌گیرند و هیچ وقت به نتیجه مطلوب نمی‌رسند بنابراین یکی از مسائل بسیار مهم بحث آموختن مهارت‌های مقابله‌ای سازگارانه است.

وی تسلیم شدن در شرایط استرس زا را راهبرد مقابله‌ای اشتباه دانست و تصریح کرد: در این صورت مشکلات زیاد شده و حالمان روز به روز خراب‌تر می‌شود و به سمت غم، ناراحتی و افسردگی پیش می‌رویم. گاهی هم دست به جبران افراطی می‌زنیم که آن هم آسیب زننده است.

همتی در ادامه شرایط روحی روانی مردم همدان و شهر‌های شبیه به این استان را ارزیابی کرد و گفت: از نظر علمی همدان دارای اقلیم خشکی است و مردمانش در دوره‌های تاریخی سختی‌های زیادی را متحمل شده اند و همیشه تلاش داشته اند که، چون روزگار سختی در پیش است، کار کرده و آذوقه تهیه کنند بنابراین برای اینکه بتوانند نیاز‌های اولیه شان را برآورده سازند سختی کشیده اند که این فرهنگ نسل به نسل انتقال پیدا می‌کند و مردمانی نظیر همدان کم دیده می‌شود که دنبال برآورده شدن نیاز به تفریح باشند.

وی اضافه کرد: همدانی‌ها همواره به دنبال انجام کار زیاد بوده اند و از تفریح غافل شده اند یا به صورت تک بُعدی به این مقوله توجه کرده اند در حالیکه تفریح آن هم به صورت چند بُعدی از نیاز‌های اساسی انسان است. مردم این سرزمین برنامه‌ای برای شاد زیستن برای خود درنظر نگرفته اند و همواره خودشان را از یک سری پیامد‌ها و نگرانی‌های آینده محفوظ می‌کنند بنابراین «اختلالات اضطرابی» به ویژه در همدان زیاد است.

این روانشناس اذعان کرد: یکی از علل بروز اختلالات اضطرابی، نگرانی افراد از امنیت خود است، نمی‌دانند شغل موجودشان را تا چند روز یا چند ماه دیگر دارند و آیا می‌توانند خرج خانواده خود را بدهند، آیا می‌توانند در جامعه سلامت باشند و مشکلی از نظر جسمی و سلامتی برای خود و خانواده شان ایجاد نشود؟ بنابراین نیاز به امنیت ترسی است که همواره همدانی‌ها با خود دارند و برای تأمین آن تلاشی بیش از حد می‌کنند و برخی از آن‌ها شغلی را که دوست ندارند برای نیاز به امنیت انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه در واقع کم بودن امنیت و تفریح، بحث رضایت شغلی و نداشتن شغل از عوامل مهمی است که باید به آن اشاره کنیم، یادآور شد: برخی افراد در جامعه هستند که به انزوای اجتماعی و درماندگی آموخته شده مبتلا شده اند، این‌ها شغل یا رضایت شغلی ندارد، شخصیت ضداجتماعی منفعل و سرسختی بالایی داشته و برایشان ارتباطات اولیه هم مهم نیست بنابراین روانشناسان در جلسات روان درمانی از طریق رسم جداول و نگارش فعالیت‌های روزانه و بررسی آن‌ها به منظور شناسایی افکار، آن‌ها را کمک می‌کنند تا بتوانند شناخت و بینشی از آن‌ها به دست بیاورند و کم کم یک سری فعالیت‌های لذت بخش گذشته را برایشان تقویت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار