استان آذربایجان شرقی با وسعت ۴/۱۶۲۵۴ کیلومتر مربع در گوشه شمال غربی فلات ایران قرار گرفته است. حدود شمالی این استان را رود ارس با جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ایالت خودمختار نخجوان مشخص می‌کند. رود قطور و آب‌های دریاچه ارومیه حدود غربی با استان آذربایجان غربی و در جنوب کشیدگی رشته کوه‌ها، دره‌ها، جلگه‌ها و دشت‌ها موجب پیوستگی توپوگرافیک استان با آذربایجان غربی و زنجان شده است. در شرق نیز دره و رودخانه دره رود، کوه‌های سبلان، چهل‌مند و گردنه صائین این خطه را از استان اردبیل جدا می‌کند.
کد خبر: ۸۱۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 18 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه طبیعت زیبای آذربایجان با مردمان مهمان نواز و نوع دوست، سفر را برای هر فرد گردشگری جذاب و دلپذیر می کند و خستگی راه را از شانه ها می زداید. این استان با بیش از ۱۰۰ جاذبه توریستی در اطراف استان و شهرهای مختلف توجه شماری از گردشگران را به خود جلب کرده است.در اینجا ما به معرفی ۴ جاذبه گردشگری استان آذربایجان شرقی می پردازیم.

روستای کندوان اسکو

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی/روستای کندوان اسکو، بازار تبریز، جنگل های ارسباران تبریز، مجموعه تفریحی عینالی تبریز

کندوان، که یکی از سه روستای صخره ای جهان به حساب می آید یکی از دیدنی های آذربایجان شرقی است. این روستا در دل صخره ها و به اصطلاح باستان شناسان دست کند است. کندوان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و حتی شهرت جهانی دارد.این روستا تنها روستای صخره ای در جهان از سه مورد موجود است که هنوز مردم در آن ها سکونت دارند.روستای کندوان، روستای کاپادوکیه ترکیه و روستای داکوتای آمریکا سه روستای صخره ای جهان می باشند.کندوان، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز، یکی از روستاهای دهستان سهند، از توابع شهر اسکو است. این روستا طی هزاران سال فعل و انفعالات آتشفشانی کوه سهند و دیگر کوههای آتشفشانی اطراف ایجاد شده است.پیشینه سکونت در کندوان به قرن هفتم هجری باز می گردد. این مکان، پس از حمله مغول توسط مردم روستای حیله ور در همان نزدیکی کشف شد. آن ها کم کم شروع به کندن صخره ها برای ساخت پناهگاه کردند و سکونت در اینجا آغاز شد. البته بعضی اعتقاد دارند سکونت در این محل به قبل از اسلام باز می گردد.روستای کندوان در ییلاقات رشته کوه های سهند قرار دارد. کندوان با مراتع سرسبز، دارای آب و هوای فوق العاده ای می باشد. به همین دلیل این منطقه میعادگاه بسیاری از عشایر به حساب می آید.از همین رو هم اکثر مردم کندوان کشاورز و دامدار هستند.البته با رشد شمار گردشگران داخلی و خارجی، مشاغل دیگری نیز برای مردم روستا ایجاد شده است.

بازار تبریز

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی/روستای کندوان اسکو، بازار تبریز، جنگل های ارسباران تبریز، مجموعه تفریحی عینالی تبریز

یکی از جذابیت های شهرهایی با قدمت بالا، بازارهایی هستند که از گذشته های دور، نماد فرهنگ، هنر، اجتماعات و استعدادهای نهفته در شهر و ساکنانش هستند و می توان گفت قلب تپنده شهرها بوده اند.شهرت بازار تبریز از دیرباز، بر سر زبان ها بوده است.رونق این بازار در بسیاری از سفرنامه های جهانگردان و مورخان ایرانی و خارجی از جمله ناصرخسرو، یاقوت حموی، ابن بطوطه، مارکوپولو و ژان شاردن هم مورد توجه قرار گرفته است. این بازار همچنان هم قلب تجاری تبریز به حساب می آید.پیشینه مجموعه بازار تبریز به قرن ۴ هجری قمری بازمی گردد و به دلیل این که در دوره های مختلف، پایتخت بوده، امروز منبعی غنی از آثار پیشینیان و میراث فرهنگی ایران است. همچنین قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم نیز از دیگر عواملی است که موجب شهرت بازار تبریز شده است. با این حال، بازار تبریز در طول تاریخ پر فراز و نشیبش، با عوامل گوناگونی مانند بلاهای طبیعی و جنگ ها دستخوش دگرگونی شده است.در مرداد ماه ۱۳۸۹، نام بازار تبریز به عنوان یکی از بزرگ ترین بناهای آجری سرپوشیده جهان، در لیست میراث فرهنگی بنیاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو ثبت شد.

جنگل های ارسباران تبریز

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی/روستای کندوان اسکو، بازار تبریز، جنگل های ارسباران تبریز، مجموعه تفریحی عینالی تبریز

اگر از عاشقان طبیعت و طرفداران مناطق جنگلی و طبیعت کوهستانی هستید، ارسباران قطعا انتخابی بسیار مناسب برای شما خواهد بود. منطقه ای بهشت گونه که علاوه بر طبیعتی خارق العاده آثار تاریخی و باستانی چشمگیری را در دل خود جای داده و زیبایی های چشم نوازش با حضور ییلاق های فراوان روستایی در آن دوچندان می شود. می توان از ارسباران به عنوان یکی از جاذبه های پرطرفدار شمال غرب ایران نام برد، منطقه ای کوهستانی که در بخش شمالی استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. ترکیب مناظر دلربا، طبیعت بکر و آثار باستانی شگفت انگیز خالق تصویری فریبنده در این نقطه از جهان هستی شده اند، ترکیبی دلنواز که دیدن آن روحتان را نوازش می کند و عقل را از سرتان می پراند. این منطقه بکر جایگاه ۲۱۵ گونه از پرندگان شگفت انگیز، ۲۹ گونه از خزندگان نادر، ۴۸ گونه از پستانداران و ۱۷ نوع ماهی می باشد. در ارسباران آثار باستانی بسیار ارزشمندی نیز یافت می شود که سالانه نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. از برجسته ترین این آثار می توان به دژ طوماسیاش، کلیسای نازینی و قلعه بابک اشاره کرد. چشمه های آب گرم و سرد این منطقه در میان گردشگران از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. ارسباران همچنین افتخار میزبانی از معروف ترین مجتمع آب درمانی کشور به نام تاسیسات آب درمانی کلییر می باشد. بیش از ۷۰ هزار هکتار از زمین های منطقه ارسباران توسط یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده است.کوهستان کمتال با ارتفاع ۳۱۰۰ متری یکی از مهم ترین کوه های منطقه ارسباران به شمار می رود. رشته کوه هایی سنگی و شگرف که به لطف داشتن دامنه هایی پرشیب و دسترسی سخت هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده، عواملی اند که جذابیتش را دو چندان نموده است. دسترسی به ارسباران از مسیرهای متفاوتی میسر است که از مهم ترین آنها می توان از طریق تبریز اشاره کرد. مسافرین می توانند از تبریز با پیمودن مسافت زمینی از طریق جاده تبریز - اهر به سبلان برسند. البته ابتدا پس از طی کردن مسیر ۱۱۰ کیلومتری به اهر خواهند رسید و پس از ادامه دادن مسیر تا اواسط شهر به قبرستانی خواهند رسید و پس از عبور از قبرستان وارد مسیر اهر به کلیبر خواهند شد.

مجموعه تفریحی عینالی تبریز

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی/روستای کندوان اسکو، بازار تبریز، جنگل های ارسباران تبریز، مجموعه تفریحی عینالی تبریز

عِینالی یا همان عون بن علی یکی از مناطق کوهستانی تبریز است که به منطقه ای گردشگری و مکانی برای علاقه مندان به کوهنوردی و طبیعت دوستان در آمده است. از جاذبه های این کوه علاوه بر رنگ اُخرایی بسیار زیبای دامنه هایش، می توان به تله کابین عینالی واقع در این مجموعه اشاره کرد. بر دامنه یکی از کوه های این مجموعه چهره ی استاد شهریار، شاعر و هنرمند برجسته ایران، حکاکی شده است. از دیگر جاذبه های تفرجگاه عینالی می توان به بقعه عون بن علی که در بالای این مجموعه قرار گرفته و از زیارتگاه های مهم شهر تبریز می باشد اشاره کرد. همچنین برج یادمان شهدای گمنام، زیپ لاین عینالی، دریاچه مصنوعی داغ گلی، آبشار مصنوعی، رودخانه آجی چای، مجسمه بزرگ قیچی ساز و کوهنوردی در عینالی بر جذابیت های این مجموعه می افزاید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار