چه کسی است که خوردن یک پرتقال خوشمزه و آبدار را به عنوان میان وعده دوست نداشته باشد؟ من در بیشتر طول سال، هر روز از خوردن یک یا دو پرتقال لذت می‌برم، چون خوردن آن راحت است و به سرعت تولید انرژی می‌کند. در این نوشتار با بازده همراه باشید تا چند خواص پرتقال را برایتان بیان کنیم.
کد خبر: ۸۱۴۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲ 18 January 2020

 

“پرتقال عواطف بدن‌ را تقویت می‌کند، و احساس عمومی لذت، سلامت، و شادمانی را در شما بر می‌انگیزد.” – تائه یون کیم

در ادامه ۴۶ مهمترین خواص پرتقال برای سلامتی، پوست ،‌مو و زیبایی آمده است:

۱. مراقبت از بدن در برابر سرطان

پرتقال غنی از فیتوکمیکال‌های مرکبات است که اثبات شده است به مبارزه با تعداد مختلفی از سرطان‌ها من جمله سرطان پوست، ریه، پستان، معده و روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

 

 ۲: جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

نوشیدن منظم آب پرتقال از بیماری‌های کلیوی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

نکته: به حد اعتدال آب میوه مصرف کنید. محتوای قند بالای آب میوه‌ها می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود و محتوای اسیدی بالای آن، در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.

۳. مبارزه با سرطان کبد

طبق دو مطالعه که در ژاپن انجام شده است خوردن پرتقال ماندارین سرطان کبد را کاهش می‌دهد. این ممکن است تا حدودی به خاطر ترکیبات ویتامین A باشد که با عنوان کاروتنوئید شناخته می‌شوند.

 

 ۴: کاهش کلسترول

از آنجایی که پرتقال مملو از فیبر محلول است، برای کاهش کلسترول مفید است.

۵. ارتقای سلامت قلب

پرتقال مملو از پتاسیم است، ماده‌ی معدنی الکترولیتی که مسئول کمک به خوب کار کردن قلب است. وقتی سطح پتاسیم بسیار پایین می‌آید، ممکن است دچار تپش‌های نامنظم قلب شوید، که با عنوان آریتمی قلب(کژآهنگی) شناخته می‌شود.

 

۶. کاهش ابتلا به بیماری‌ها

پرتقال مملو از ویتامین ث است، که با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از سلول‌ها مواظبت می‌کند. رادیکال‌های آزاد باعث بیماری‌های مزمن، مثل سرطان و بیماری قلبی می‌شوند.

۷. مبارزه با عفونت‌های ویروسی

مطالعات نشان می‌دهند که فراوانی پلی‌فنول‌ها در پرتقال از عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند.

۸. مداوای یبوست

پرتقال مملو از فیبر رژیمی است که آنزیم‌های گوارشی را تحریک و یبوست را برطرف می‌کند.

 

 ۹: بهبود سلامت چشم و مراقبت از بینایی

پرتقال سرشار از ‌ترکیبات کاروتنوئید است که به ویتامین A تبدیل می‌شوند و به محافظت در برابر تباهی لکه‌ی زرد کمک می‌کنند.

۱۰. تنظیم فشار خون بالا

فلاونوئید هسپریدین موجود در پرتقال به تنظیم فشار خون بالا و منزیم درون پرتقال به حفظ سطح فشار خون کمک می‌کنند.

۱۱. حفاظت از پوست

از مهمترین خواص پرتقال این است که مملو از بتاکاروتن است، که آنتی اکسیدانی قدرتمند است و از آسیب سلول‌ها جلوگیری می‌کند. بتاکاروتن از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت و به جلوگیری از بروز نشانه‌های کهولت و پیری کمک می‌کند.

 

۱۲. قلیایی کننده بدن

هرچند پرتقال قبل از هضم اسیدی است، اما حاوی بسیاری از مواد معدنی قلیایی است که پس از هضم شدن به حفظ تعادل در بدن‌تان کمک می‌کند. از این منظر، پرتقال شبیه لیمو است، که یکی از قلیایی‌ترین مواد خوراکی موجود است.

۱۳. تامین کربوهیدرات‌های خوب هوشمند

پرتقال مثل تمام میوه‌ها در خود قندهای ساده دارد، اما شاخص قند خون پرتقال ۴۰ است. هر چیزی که شاخص آن زیر ۵۵ باشد کم قند محسوب می‌شود. این یعنی مادامی که در یک وعده بیش از اندازه پرتقال نخورید، دچار جهش قند خون یا مشکلات انسولین یا افزایش وزن نخواهید شد.

 

۱۴: کاهش علائم آرتریت (التهاب مفاصل)

نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در روز می‌تواند از التهاب ناشی از آرتریت جلوگیری کند. املاح ضد التهابی آن خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد.

۱۵. بهبود فرایند هضم

فیبر فراوان موجود در پرتقال به بهبود فرایند هضم غذاها کمک می‌کند. این میوه کمک می‌کند تا آنزیم‌های گوارشی آزاد شوند و به این ترتیب سبب می‌شود که غذاها به طور مؤثری هضم شوند.

۱۶. سلامت مغز

اسید فولیک موجود در پرتقال به رشد و توسعه‌ی مناسب مغز کمک می‌کند.

۱۷. تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در پرتقال باعث تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می‌بخشند.

 ۱۸: کاهش وزش

پرتقال بسیار کم کالری و غنی از فیبر است و به همین دلیل سبب می‌شود که به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.

۱۹. منبع آنتی‌اکسیدان

این میوه غنی از ویتامین C است، ویتامینی که نوعی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و برای سلامت انسان ضرورت دارد. این آنتی‌اکسیدان‌ها از تشکیل رادیکال‌های آزاد که سبب اکسیداسیون‌های ناخواسته هستند، جلوگیری می‌کنند. این واکنش‌های اکسیداسیون باعث ایجاد بیماری و بروز التهاب در بدن می‌شوند.

۲۰: بهبود سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها

پرتقال غنی از کلسیم است و به همین دلیل به شما در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.

۲۱. غنی از فیبر

مصرف پرتقال خونی یک راه آسان برای به دست آوردن مقدار مناسبی از فیبر است. یک پرتقال خونی متوسط ​​حدود ۱۲٪ از نیاز روزانه‌ی ما به فیبر را تامین می‌کند. بسیاری از مردم در سراسر جهان به اندازه‌ی کافی فیبر مصرف نمی‌کنند و در نتیجه از اختلالات مختلف و اجتناب‌ناپذیر رنج می‌برند. مصرف فیبر زیاد مانع از بروز مشکلات دستگاه گوارش می‌شود.

۲۲. جلوگیری از بروز آتریواسکلروز

با افزایش ویتامین C می‌توان از سختی شریان‌ها جلوگیری کرد. و چنان‌چه همه می‌دانیم این ویتامین به میزان زیادی در پرتقال موجود است. ویتامین C به حفظ کشسانی رگ‌ها کمک می‌کند و به آن‌ها قدرت می‌دهد.

۲۳. حاوی فولات

پرتقال خونی منبع خوبی از فولات است. یک وعده از این پرتقال می‌تواند ۱۰٪ از میزان توصیه‌شده‌ی روزانه از فولات را تامین کند. به زنان باردار به طور خاص توصیه می‌شود که مقادیر مناسبی از فولات را مصرف کنند چرا که برای رشد مناسب جنین ضروری است.

۲۴: درمان ورم پستان

چای آماده شده با پوست پرتقال برای خانم‌هایی که نوزاد شیرخواره دارند، بسیار عالی است زیرا به درمان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با آن کمک می‌کند، مواد مغذی را برای بدن فراهم می‌کند و از ورم پستان (سخت شدن سینه به علت تولید بیش از حد شیر) جلوگیری می‌کند.

 ۲۵. رافع بوی بد دهان

چای پوست پرتقال بسیار مفید است و به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان چای پرتقال به صورت روزانه و به مدت یک ماه، بوی بد دهان را کاهش می‌دهد و بهداشت دهان و دندان را بهبود می‌بخشد.

۲۶.  بهبود گردش خون

پرتقال برای کمک به تحریک و حتی بهبود گردش خون و جریان آن از طریق سیستم لنفاوی معروف است. این خاصیت پوست پرتقال سبب می‌شود که برای مبارزه با اختلالاتی مانند عصبی بودن، استرس، و بی‌خوابی مفید باشد.

 ۲۷: تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی

پرتقال دارای خواص تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی است و استفاده‌ی منظم و طبق برنامه‌ی آن می‌تواند به درمان بسیاری از مشکلات جنسی مانند مشکلات نعوظ، سردمزاجی، عدم علاقه به برقراری رابطه‌ی جنسی، ناتوانی جنسی و کاهش میل جنسی کمک کند.

۲۸. دارای خواص زرداب‌کش

روغن معطر پرتقال ترشح را در تمام انواع غدد مانند غدد درون‌ریز و غدد برون‌ریز بهبود می‌دهد. این ترشحات باعث ارتقاء شیردهی، بهبود دوره‌ی قاعدگی، هورمون‌های صفراوی و افزایش شیره‌ها و آنزیم‌های گوارش می‌شود.

 

۲۹. مناسب پاکسازی روده

پرتقال یکی از میوه‌های‌ خوشمزه‌ی خانواده‌ی مرکبات است که حاوی فواید شگفت‌انگیز زیادی برای سلامتی و زیبایی است. آب پرتقال به عنوان یک نوشیدنی سالم که دارای مزایای زیادی برای سلامتی است در نظر گرفته می‌شود آب پرتقال در تمیز کردن روده بزرگ نیز بسیار کارآمد است. بنابراین، به عنوان یکی از داروهای خانگی برای پاکسازی روده در همه جای جهان استفاده می شود.

ویتامین C موجود در آب پرتقال به تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند. اما تاثیر پرتقال و آب پرتقال در پاکسازی روده‌ی بزرگ به دلیل فیبر بالای موجود در این میوه است. یک فنجان آب پرتقال می‌تواند به بدن شما ۰.۵ گرم فیبر برساند.

۳۰. جلوگیری از سکته قلبی

نوشیدن آب پرتقال به دلیل ویتامین C و پتاسیمی که دارد اغلب به همه توصیه می‌شود، اما بسیاری از آب میوه‌ها حاوی قند افزوده هستند. آنها همچنین می‌توانند قند خون را بیش از اندازه بالا ببرند چرا که فاقد فیبر هستند. در عوض، بهتر این است که مرکبات را به صورت تازه مصرف کنیم. فقط یک لیمو حاوی نیمی از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین C است و پرتقال به میزان فراوانی پتاسیم دارد.

۳۱. کاهش التهابات بدن

دانشمندان معتقدند که اثرات ضد التهابی ویتامین C و فلاونوئیدهای مختلف در آب پرتقال می‌تواند از بدن حفاظت کند. آب پرتقال ۱۰۰ درصد طبیعی را به جای نوشیدنی‌هایی که عمدتا آب نوشیدنی طعم‌دار و شیرین‌شده هستند، مصرف کنید. مطالعات دیگر درباره‌ی آب پرتقال نشان داده‌اند که این نوشیدنی می‌تواند سطح فولات را که از سلامت قلب حمایت می‌کند، تقریبا ۴۵ درصد در خون افزایش دهد و سطح هموسیستئین را که به قلب آسیب می‌رساند، تا ۱۱ درصد کاهش دهد.

۳۲. درمان پولیپ بینی

اگر به دنبال یک روش طبیعی برای درمان پولیپ بینی در کودکان هستید، نباید از قدرت پرتقال غافل شوید. در واقع پرتقال سرشار از ویتامین C است که می‌تواند به از بین بردن رادیکال‌های آزاد داخل حفره‌های بینی و سینوس کمک کند و در عین حال دستگاه ایمنی را تقویت کند. به علاوه پرتقال حاوی فلاونوئید است که می‌تواند با کاهش پولیپ‌های بینی و درمان بیماری‌های مرتبط با سینوس سلامت بافت بینی را حفظ کند. کافی است به‌طور مرتب مقدار زیادی پرتقال در روز مصرف کنید.

۳۳. درمان جای کبودی ناشی از بوسه روی پوست

پرتقال منبع عالی ویتامین C است که یک ماده‌ی مغذی ضروری برای ترمیم پوست محسوب می‌شود. علاوه بر این، ویتامین C دارای خواص شفابخش است که به طور طبیعی و سریع به درمان کبودی بوسه کمک می‌کند. بنابراین، پرتقال و سایر خوراکی‌هایی که حاوی ویتامین C هستند به عنوان درمان مناسبی برای خلاص شدن سریع از شر جای بوسه در نظر گرفته می‌شود.

وقتی کبودی بوسه روی پوست‌تان پدیدار شد، باید بلافاصله یک فنجان آب پرتقال بنوشید. نوشیدن آب پرتقال تازه بهتر از مصرف آبمیوه‌های بسته‌بندی شده است به این دلیل که آبمیوه‌های صنعتی دارای شکر افزوده است و شکر روی پوست شما تاثیر معکوس و منفی خواهد داشت.

۳۴. کاهش علایم بیماری دمانس یا زوال عقل

پرتقال برای افراد سالخورده بسیار مفید است. این میوه به افزایش توانایی مقاومت و بهبود حافظه‌ی آن‌ها کمک می‌کند. طی مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده‌اند. در نتیجه، دانشمندان توصیه می‌کنند افراد سالخورده جهت کمک به بهبود کارکرد شناختی‌شان به طور مرتب آب پرتقال بنوشند.

طبق توضیح این دانشمندان، آب پرتقال منبع خوبی برای آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید به شمار می‌رود. آب پرتقال با فعال‌سازی پیام‌های هیپوکامپ –  بخشی از مغز که با توانایی‌های یادگیری و حافظه در ارتباط است – باعث بهبود قدرت حافظه می‌شود.

۳۵. درمان لکه‌های تیره

– پوست پرتقال دارای ویتامین C بیش‌تری در مقایسه با خود میوه است. به جای دور انداختن پوست این میوه، می‌توانید آن‌ها را در مقابل نور خورشید خشک کنید. پس از آن‌که خشک شدند آن‌ها را آسیاب کنید تا پور پوست پرتقال حاصل شود. این پودر را می‌توان به عنوان اسکراب بدن استفاده کرد.
– شما می‌توانید اسکراب پوست پرتقال را با شیر و خامه مخلوط کنید و آن را روی صورت‌تان قرار دهید. این اسکراب درخششی فوری به پوست‌تان می‌دهد و همچنین نقاط و لکه‌های تیره‌ی روی پوست را کم‌کم محو می‌کند.

 ۳۶: درمان آکنه

آلودگی بیش از حد یا باکتری‌ها روزنه‌های روی پوست را مسدود می‌کنند و به این ترتیب سبب پدیدار شدن آکنه روی پوست می‌شوند.

– پرتقال به میزان فراوانی اسید سیتریک دارد که برای از بین بردن آکنه بسیار موثر است. پوست پرتقال حاوی مقادیر زیادی فیبر غذایی است که باعث تنظیم حرکات روده می‌شود و از این طریق مواد زائد و سموم مضر بدن را از بین می‌برد. زمانی که سموم از بدن خارج می‌شوند، از پدیدار شدن آکنه روی پوست نیز جلوگیری می‌شود.
– شما می‌توانید با رنده کردن پوست پرتقال و تهیه‌ی خمیری از آن یک ماسک صورت آماده کنید و آن را روی پوست صورت‌تان پخش کنید. این ماسک نه تنها آکنه را دور از پوست‌تان نگه می‌دارد، بلکه با چربی بیش از حد پوست نیز مبارزه می‌کند. با استفاده‌ی منظم از این ماسک، می‌توانید کاهش قابل‌توجهی را در تعداد آکنه‌ها و علائم آن تجربه کنید.

۳۷. روشن کننده پوست

– پوست پرتقال یک ماده‌ی سفیدکننده‌ی طبیعی است که می‌تواند لکه‌های تیره‌ی روی پوست را روشن کند و به مرور زمان آن‌ها به طور موثری حذف می‌کند. این ماده با ممانعت از آسیب اشعه‌ی مضر UV به کاهش تیرگی پوست کمک می‌کند.
– خمیر تهیه‌شده از رنده‌ی پوست پرتقال را هنگام آماده کردن ماسک صورت رقیق کنید زیرا پوست این میوه حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است که ممکن است پوست شما را تحریک کند.

۳۸. ضد پیری

– پرتقال یک منبع غنی از ویتامین C است که رنگ و بافت پوست را بهبود می‌بخشد.
– این میوه همچنین در بازسازی کلاژن در بدن کمک می‌کند. کلاژن مسئول استحکام پوست است و از پیری زودرس آن جلوگیری می‌کند.
– پرتقال حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد اغلب موجب بروز چین و چروک و شل شدن گونه‌ها می‌شوند.

۳۹: حذف جوش‌های سرسیاه

– ماسک پوست پرتقال در از بین بردن جوش‌های سر سیاه پوست بسیار موثر است.
– شما می‌توانید این ماسک را با مخلوط کردن ماست و پودر پوست پرتقال آماده کنید.
– خمیر به دست آمده را روی صورت‌تان پخش کنید، با استفاده از حرکات دایره‌ای ملایم پوست را ماساژ بدهید و بعد از ۱۵ دقیقه صورت‌تان را با آب گرم شستشو دهید.
– این روش درمانی برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه صورت نه تنها طبیعی و بدون درد است بلکه باعث حذف چربی بیش از حد پوست و از بین رفتن آلودگی‌های داخل روزنه‌های پوست می‌شود.

۴۰. پوست پرتقال مانند یک تونر عالی برای پوست عمل می‌کند.

– پوست پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که چربی پوست را حفظ می‌کنند. بنابراین برای پوست‌های چرب و خشک مناسب هستند.
– استفاده‌ی موضعی از پوست پرتقال روی پوست، سلول‌های مرده و آلودگی را از بین می‌برد و پوست را مرطوب و پرطراوت می‌کند.

۴۱. جوان‌ساز پوست کدر

– شما می‌توانید با استفاده از پوست پرتقال یک اسپری صورت طراوت‌بخش تهیه کنید.
– روش دیگر استفاده از پوست پرتقال جهت جوانسازی پوست کدر این است که می‌توانید آب دو عد پرتقال را بگیرید و آب را در قالب یخ بریزید و در فریزر قرار بدهید تا یخ بزند.

مالش دادن این مکعب‌های پرتقالی منجمد بر روی صورت سبب می‌شود که پوست پاکسازی شود تیرگی آن به خوبی برطرف شود. این روش درمانی منافذ پوست را تمیز می‌کند و چربی آن را کنترل می‌کند.

 ۴۲: درخشان‌کننده پوست

– به جای رنده کردن پوست پرتقال، می‌توانید خیلی ساده آب جوش بر روی پوست‌ها بریزید و اجازه بدهید به مدت یک روز بماند.
– این ترکیب را روز بعد صاف کنید و آن را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود.
– این مایع را با استفاده از یک تکه پنبه روی صورت‌تان بمالید و اجازه بدهید بماند تا خشک شود. این مایع پوست صورت‌تان را سفت و درخشان خواهد کرد.

۴۳. درمان زخم‌ها

پرتقال به‌دلیل کالری کم و داشتن مقدار زیاد موادمغذی ضروری، موادمعدنی و ویتامین‌ها معروف است. روغن پرتقال برای رشد سلول‌های جدید و بافت‌ها مفید است. این میوه به درمان سریع‌تر زخم‌ها کمک‌می‌کند.

خواص پرتقال برای مو

پرتقال علاوه بر تاثیری که روی زیبایی پوست دارد، حاوی مواد مغذی خاصی است که به تقویت موهای شما کمک می‌کنند. این میوه به شیوه‌های زیر می‌تواند برای موهای شما مفید باشد.

۴۴. نرم‌کننده‌ی عالی

– آب پرتقال یک نرم‌کننده‌ی عالی برای موهای شما است.

– شما می‌توانید با مخلوط کردن آب پرتقال، آب و یک قاشق عسل، ماسک نرم‌کننده‌ای برای موهای‌تان تهیه کنید.

– ابتدا موهای‌تان را شامپو کنید و بعد این مخلوط را روی موهای‌تان بمالید. اجازه بدهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی سرتان بماند. این ماسک به شما موهایی سالم، براق و زیبا خواهد داد.

۴۵. محرک رشد مو

ویتامین C همراه با بیو فلاونوئیدهای موجود در پرتقال به افزایش گردش خون در ناحیه‌ی پوست سر کمک می‌کند و به این ترتیب باعث رشد مو می‌شود.

– این میوه همچنین حاوی اسید فولیک است، نوعی ویتامین B که برای رشد مو اهمیت زیادی دارد.

– اینسونیتول نوع دیگری از ویتامین B است که مانع از ریزش مو می‌شود و رشد مو را تحریک می‌کند. از این رو مصرف منظم پرتقال یک راه عالی برای افزایش دریافت مواد مغذی است.

 ۴۶: درمان شوره‌ی سر

– برای کنترل شوره‌ی سر آب پرتقال را می‌توان روی پوست سر استفاده کرد.

– شما همچنین می‌توانید پوست پرتقال را رنده کنید و آن را در ناحیه‌ی کف سرتان استفاده کنید. این کار شوره‌ی سر را برطرف می‌کند و همچنین پوست سرتان را پاکسازی می‌کند.

– روش دیگر این است که می‌توانید با جوشاندن پوست پرتقال در آب، مایعی برای شستشوی موهای‌تان آماده کنید. بعد از جوشاندن پوست‌ها اجازه بدهید یک روز بمانند و بعد ترکیب را صاف کنید. مایع حاصل را برای شستشوی مو استفاده کنید تا شوره‌ی سر از بین برود و موهایی درخشان پدیدار شوند.

نکاتی برای استفاده از پرتقال (خوردن / پخت و پز)

پرتقال که میوه‌ای بسیار خوشمزه و آبدار است، می‌تواند بدون هیچگونه تغییری به تنهایی خورده شود. شما می‌توانید به راحتی پوست آن را با دست یا با استفاده از یک چاقو جدا کنید. روش دیگر این است که می‌توانید میوه را به دو قسمت به صورت افقی برش بزنید و بعد محتویات داخل هر نیمه را با قاشق بخورید. میوه‌های خانواده‌ی مرکبات مانند پرتقال با عطر و طعم فوق‌العاده‌ای که دارند، می‌توانند مزه‌ی جدیدی را به رسپی‌های شما اضافه کنند و در عین حال مواد مغذی موجود در رسپی‌ها را افزایش دهند. در زیر چند نکته می‌بینید برای استفاده از پرتقال در چند رسپی:
۱. آب پرتقال به طور گسترده‌ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوشیدنی اغلب به نوشیدنی‌های ترکیبی و نوشابه‌های گازدار اضافه می‌شود. توصیه می‌شود به جای خرید آب پرتقال‌های کارخانه‌ای، آن را در خانه تهیه کنید زیرا انواع کارخانه‌ای آن معمولا حاوی مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی هستند. برای گرفتن آب این میوه، باید آن را در دمای محیط قرار دهید اگر که داخل یخچال بوده‌است. با این حال، گرفتن آب پرتقال، فیبر غیر محلول و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
۲. می‌توانید پیاز و زنجبیل را با کمی روغن تفت بدهید و سپس آب پرتقال را به آن‌ها اضافه کنید. این ترکیب را می‌توانید به عنوان سس برای ماهی سالمون و ماهی تن استفاده کنید.
۳. پرتقال می‌تواند برای سالاد سبزیجات و سالاد میوه نیز یک افزودنی عالی باشد. شما می‌توانید سالاد تر و تازه و خوش‌طعمی را با ترکیب پرتقال، رازیانه و لبوی آب‌پز آماده کنید. سالاد پرتقال تند می‌تواند یک پیش‌غذای خوشمزه و رنگارنگ باشد. تمام کاری که باید انجام دهید این است که پرتقال تازه را پوست بکنید و آن را به صورت نازک برش بزنید. سپس آن را با پیاز، زیتون و سس سرکه و روغن زیتون و ادویه مخلوط کنید و روی آن مقداری زیره‌ی سبز، کاری، گشنیز و نعناع بپاشید.
۴. سیب‌زمینی شیرین، کدو و پرتقال را می‌توانید در آب پرتقال نیم‌جوش کنید و زمانی که آماده شد برای سرو روی آن مقداری گردو بریزید.
۵. شما می‌توانید با ترکیب کردن آب پرتقال تازه، آب آناناس و نکتار گوآوا یک کوکتل تازه تهیه کنید.
۶. با اضافه کردن مقدار کمی شکر به آب پرتقال، می‌توانید یک سربی خوشمزه آماده کنید. می‌توانید روی سربی با کمی شکلات تلخ و شیرین بریزید تا یک دسر جالب با دوز مناسبی از ویتامین C داشته باشید.
۷. پوست پرتقال را می‌توانید در تهیه‌ی غذاهای محبوبی به دلیل طعم تندی که دارد استفاده کنید. مافین‌های شکلاتی خریداری شده از فروشگاه‌ها را می‌توانید با بادام خرد شده، آب پرتقال تازه و پوست پرتقال ترکیب کنید تا یک دسر خوشمزه آماده شود. برای تهیه‌ی سس، می‌توانید آب پرتقال و شکر را روی اجاق به مدت ۱۰ دقیقه حرارت بدهید و بعد آن را روی هر تکه کیک بریزید. در نهایت می‌توانید روی آن را با پاشیدن مقداری پوست پرتقال رنده شده تزئین کنید.
۸. با ترکیب کردن پرتقال ترش و شیرین، رزماری تازه و تخم رازیانه‌ی پودر شده می‌توانید سس مناسبی برای مزه‌دار کردن ماهی آماده کنید. این سس یک عطر و طعم ملایمی به فیله‌ی ماهی سالمون خواهد داد.
۹. شکوفه‌ها و برگ خشک پرتقال را می‌توانید برای تهیه‌ی دمنوش گیاهی استفاده کنید.
۱۰. سالاد پرتقال خوشمزه می‌تواند به عنوان یک دسر یا به عنوان پیش‌ غذا برای هر غذایی مناسب باشد. تمام کاری که باید انجام دهید این است که پرتقال را از قبل برش بزنید و ۳۰ دقیقه قبل از سرو سالاد شربت ریحان خانگی را روی آن بریزید.
پرتقال منبعی از مواد مغذی شامل ویتامین ث، مواد متشکله‌ی ویتامین A، کلسیم، پتاسیم، و پکتین دارد. برای داشتن فهرست کاملی از مواد مغذی موجود در پرتقال به کالری‌های پرتقال نگاهی بیندازید.

واقعیت‌های جالب درباره‌ی پرتقال:

– پرتقال بزرگترین برداشت محصول مرکبات در جهان است.
– برزیل بیش از هر کشور دیگری پرتقال تولید می‌کند.
– هر ساله حدود ۲۵ میلیارد پرتقال در امریکا رشد می‌کند.
– فلوریدا حدود ۷۰ درصد از کل محصول پرتقال امریکا را تولید می‌کند و ۹۰ درصد از تولیدات آن برای تهیه آب میوه صرف می‌شود.
– پرتقال بعد از شکلات و وانیل سومین عطر و طعم محبوب در جهان است.
– پرتقال برای نخستین بار در جنوب شرف آسیا، شمال شرق هند و جنوب چین پرورش داده و برای نخستین بار در حدود ۲۵۰۰ قبل از میلاد مسیح در چین کشت شد.
– نخستین درختان پرتقال امریکا در ۱۵۱۳ توسط کاشف اسپانیایی خوآن پونس دو لئون در فلوریدا کاشته شدند.

نویسنده:دایانا هرینگتون

مترجم: سارا فیضی و کامروا ابراهیمی

اولین نشر: کسب و کاربازده

ویرایش: تابناک سیستان و بلوچستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار