معاون وزیر آموزش و پرورش کشور خبر داد؛
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نزدیک به ۵۰ تا ۷۰ هزار دانش آموز با هوشبهر(آی‌کیو) مرزی در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند از همین رو ما در این تفاهم نامه‌ای آوردیم که این دانش آموزان را در مراکز اختلالات عادی که حدود ۶۹۰ مرکز در سطح کشور است بتوانیم پوشش دهیم.
کد خبر: ۸۱۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹ 15 January 2020

سید جواد حسینی امروز در اجلاس مشترک روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی و معاونین آموزش ابتدایی که در اردوگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، یکی از اهداف برگزاری این نشست را استفاده از ظرفیت‌های آموزش ابتدایی در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: توسعه انسان محور موجب دگرگونی می‌شود و توسعه همه آرمان‌های انسان را درون خود دارد، تمام انسان‌ها باید در توسعه نقش ایفا کنند و همچنین توسعه باید تمام انسان‌ها را پوشش دهد.

 

وی، آموزش و پرورش، مدرسه و معلم را محور اصلی توسعه و دوره ابتدایی را کلید توسعه و بهشت تعلیم و تربیت توصیف کرد.

 

حسینی سرمایه‌گذاری در این دوره را بسیار ضروری دانست و گفت: در سند تحول بنیادین هم بر تخصیص منابع ویژه به ابتدایی تاکید شده است، موتور محرک پیشرونده توسعه و جامعه‌پذیری متکی بر آموزش پایدار در دوره ابتدایی محقق می‌شود.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: طرح سنجش سلامت راه شناسایی ویژگی دانش آموزان و انتخاب نوع تعلیم و تربیت آنها است و مداخله طلایی ‌و به هنگام در سه و چهار سالگی ما را به عدالت و استانداردسازی آموزشی نزدیک می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه مداخله در سنین پایین هم بهره‌ورانه است و هم موجب جلوگیری از بسیاری عوارض قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: دانش آموزان با نیازهای ویژه استعدادهایی دارند که باید آنها را رشد دهیم و این رشد در همراهی دانش آموزان عادی با آنان اتفاق می‌افتد.

 

حسینی با تاکید بر اینکه سیاست اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنائی برای آموزش این دانش آموزان، حرکت از تفکیک به تلفیق و از تلفیق به سمت فراگیری است، عنوان کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۷۳ هزار دانش آموز  با نیازهای ویژه، فراگیر شده‌اند که‌‌ رشد ۸۲ برابری را نشان می‌دهد.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش کشور ادامه داد: باید بتوانیم در ارتقا آموزشی، توانبخشی و پرورشی دانش آموزان با نیاز ویژه توفیق بیشتری پیدا کنیم و کار مشارکتی به صورت برون سازمانی و درون سازمانی را وجه همت خود قرار دهیم.

 

وی تصریح کرد: از همین رو امروز تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت آموزشی آموزش و پرورش که بیشترین اشتراک کاری را با این حوزه داریم منعقد کردیم.

 

حسینی افزود: عمده‌ترین بحث هم این است که دو رویکرد فراگیرسازی و مناسب‌سازی را در سازمان استثنایی مورد توجه قرار دهیم.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص این دو رویکرد توضیح داد: در مبحث فراگیرسازی ما هر چه بیشتر باید دانش آموزان استثنایی را از حالت تفکیکی، ایزوله و مدارس خاص خارج و به سمت رویکرد تلفیقی و فراگیرسازی هدایت کنیم و آنها را در مدارس عادی جای دهی کنیم.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۱ هزار دانش‌آموز در نزدیک به ۱۴ هزار مدرسه پذیرا، مشغول به تحصیل هستند در خصوص رویکرد مناسب‌سازی توضیح داد: تحقق رویکرد فراگیرسازی در گرو اجرای صحیح رویکرد مناسب‌سازی است یعنی وقتی دانش آموز استثنایی می‌خواهد در مدارس عادی مشغول به تحصیل شود شرایط و فضای مدرسه، معلمان و دانش‌ آموزان، کتب درسی و حتی اولیا این دانش آموزان متناسب با شرایط و نیاز آنها مناسب سازی شود.

 

حسینی ادامه داد: تا پایان سال ۱۳۹۹ در هر ۳۲ استان یک مدرسه عادی را به طور کامل و کالبدی مناسب‌سازی می‌کنیم تا همچون الگویی برای روند مناسب‌سازی در سایر مدارس پذیر و عادی باشد.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای ۹۰۰ هزار ساعت آموزش زبان اشاره برای بعضی از دستگاه‌ها همچون نیروی انتظامی خبر داد و در ادامه سخنانش به دانش‌آموزان دیرآموز با بهره هوشی کم اشاره کرد و گفت: این دانش آموزان دارای هوشبهر(آی‌کیو) بین ۷۰ تا ۸۵ هستند که متاسفانه در حال حاضر نه آموزش و پرورش عادی و نه استثنایی روی آنها خیلی متمرکز نیستند.

 

وی با بیان اینکه چیزی حدود ۵ تا ۸ درصد ورودی‌های هر ساله به آموزش و پرورش شامل این گروه است خاطرنشان کرد: هم اکنون نزدیک به ۵۰ تا ۷۰ هزار دانش آموز با هوشبهر(آی‌کیو) مرزی در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند از همین رو ما در این تفاهم نامه‌ای آوردیم که این دانش آموزان را در مراکز اختلالات عادی که حدود ۶۹۰ مرکز در سطح کشور است بتوانیم پوشش دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار