تداوم عملیات امدادی از طریق بالگرد در هرمزگان؛
همتی، استاندار هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده هرمزگان اعلام کرد: طی ماه‌های اخیر شاهد دو مرحله بارندگی وسیع در سطح استان بودیم ڪه میزان بارهای بی‌سابقه‌ای را رقم زد.
کد خبر: ۸۱۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ 15 January 2020

۲۷ و ۲۸ آذر نخستین مرحله بارندگی رخ داد ڪه دو شهرستان بستڪ و پارسیان با بارش‌های به ترتیب ۲۳۰ و ۲۱۳ میلیمتر با آن درگیر بودند، در آن مرحله با ڪمڪ تمامی مجموعه استان هرمزگان توانستیم فضا را به‌خوبی مدیریت ڪرده و سریعاً مشڪلات برطرف شود.

در بارندگی ۲۰ و ۲۱ دی‌ماه تمامی استان هرمزگان درگیر بارش الهی شدند، ۷۲ هزار ڪیلومترمربع در هرمزگان نیز در این موضوع درگیر بودند و شاهد بارندگی‌هایی بودیم ڪه شاید هر هزار سال یڪ‌بار رخ دهد.

شدت بارندگی‌ها به حدی بود ڪه قشم با ۲۱۵ میلیمتر و بندرعباس با ۱۶۵ میلیمتر نیز رڪوردهای بی‌نظیری از خود برجای گذاشتند ڪه در سه ساعت شاهد بارندگی بیش از ۱۰۰ میلیمتر بارندگی بودیم.

ستاد مقابله با بحران استان هرمزگان به دلیل پیش‌بینی‌های اداره ڪل هواشناسی استان هرمزگان پیش از بارندگی آمادگی مناسبی داشت، امڪانات لازم برای مقابله با بحران مهیا و تقسیم‌ڪار موردنیاز صورت گرفته بود.

در روزهای بارندگی به دلیل مواج بودن و تعطیلی بنادر امڪان تردد دریایی برقرار نبود،تمامی دستگاه‌های اجرایی و ماشین‌آلات بخش خصوصی را به ڪار گرفتیم تا بتوانیم به مدد مناطق سیل‌زده بشتابیم.

نیروی دریایی سپاه و ارتش، سپاه امام سجاد(ع)، نیروی انتظامی و تمامی نیروهای امدادی نیز در این مدت شبانه‌روزی فعالیت می‌ڪنند، ۶۰۰ میلیون مترمڪعب در این مدت آب ذخیره ڪردیم و ۸ هزار سازه آبخیزداری استان هرمزگان ۱۲۰ میلیون مترمڪعب آب را در خود جای‌داده است و ۵ سد استان هرمزگان در حدود ۵۰۰ میلیون مترمڪعب آب در خود ذخیره ڪرده است این در حالی است ڪه در سال آبی ۹۷-۹۸ به دلیل خشڪ‌سالی‌های متوالی شاهد تنش آبی بودیم.

متأسفانه در این بارندگی‌های اخیر شاهد آب‌گرفتگی بیش از یڪ هزار خانه روستایی بودیم ڪه برخی از آن‌ها تمامی امڪانات و لوازم منازلشان از بین رفته است.

به دلیل بالا بودن حجم آب رودخانه‌ها امڪان تردد زمینی در برخی مناطق میسر نیست و به‌ناچار با بالگرد توانستیم امڪانات موردنیاز را جابه‌جا ڪنیم، ارتباط بیش از ۱۰۰ روستا قطع و امڪان تردد میسر نیست و در زمینه تردد و جابجایی امڪانات تنها می‌توان از بالگرد بهره برد.

برخی روستاها تخلیه و در ڪمپ‌های از قبل تدارڪ دیده‌شده اسڪان داده‌ایم، خوشبختانه با مدیریت صورت گرفته تلفات جانی رخ نداد جز یڪ مورد ڪه آن فرد با بی‌احتیاطی در شرایط نامساعد با موتورسیڪلت به رودخانه رفته بود.

شهرستان‌های جاسڪ، سیریڪ و بشاگرد شرایط خاصی را اڪنون سپری می‌ڪنند، تأسیسات آب، برق و تلفن نیز اڪنون دچار آسیب شده است و پل‌های بسیاری دچار خسارت شده و شدت آب ۱۵ پل مهم ارتباطی روستایی نیز را با خود برده است.

امروز و فردا نیز همچنان عملیات امدادی خود را از طریق بالگرد ادامه خواهیم داد و تمامی اڪیپ‌های امدادی نیز در حالت آماده‌باش و فعال هستند.

بسیج برای برآورد خسارت‌ها نیز گام بعدی است ڪه با مساعد شدن شرایط نیز در دستور ڪار قرار می‌دهیم

در بارندگی‌های اخیر هرمزگان نیز در پهنه ۷۲ هزار ڪیلومترمربعی استان از ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر نیز آب روی زمین ارتفاع داشت ڪه نشان‌دهنده حجم بالای بارندگی بود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار