پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌ها، تنها محدود به دوره کاردانی و کارشناسی نیست و متقاضیان می‌توانند با استفاده از سهمیه استعداد درخشان به ادامه تحصیل در مقطع دکتری بپردازند.
کد خبر: ۸۱۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ 14 January 2020
به گزارش تابناک سمنان: داوطلبان متقاضی تحصیل در دانشگاه‌ها می‌توانند در دوره های پذیرش بدون کنکور شرکت کنند و به دانشگاه راه یابند، در دوره کارشناسی ارشد نیز می‌توان با استفاده از امکاناتی بدون شرکت در کنکور به مقطع دکتری راه پیدا کرد و نیازی به شرکت کردن در این آزمون سخت‌ وجود ندارد.

در واقع باید گفت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه‌ها، تنها محدود به دوره کاردانی و کارشناسی نیست و داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری یا PHD می‌توانند در صورت احراز شرایط لازم و با استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد و دکتری به ادامه تحصیل بپردازند.

دکتری بدون آزمون که نام دیگر آن دکتری استعداد درخشان است، به صورت غیر متمرکز انجام می‌گیرد و هر دانشگاه به صورت بدون کنکور و به طور مستقل و جداگانه برای پذیرش دانشجویان اقدام می‌کند.

 

معدل بالای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مقاله‌ مرتبط با پایان نامه و نداشتن فاصله زیاد از دوران فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی ارشد از شرایط اصلی پذیرش دکتری بدون آزمون است.

آیین نامه پذیرش دکتری بدون آزمون استعداد درخشان در مقطع دکتری تخصصی

از شرایط پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری بدون آزمون این است که بیشتر از دو سال از زمان فارغ التحصیلی نگذشته باشد.

کسب حداقل ۷۰ امتیاز از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه

کسب میانگین کل ۱۶ در دوره‌ی کارشناسی و میانگین ۱۷ بدون احتساب نمره‌ی پایان‌نامه در دوره‌ کارشناسی ارشد.

کسب حداقل نمره‌ی ۵۰ در آزمون زبان MSRT یا معادل آن در دیگر آزمون‌ها، پیش از آزمون جامع دکتری.

نحوه‌ی امتیازدهی به متقاضیان درجدول ارزیابی، طبق دستورالعمل مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه است که می‌بایست قبل از ثبت نام داوطلبان، از طریق فراخوان دانشگاه به اطلاع همگان برسد.

این قانون شامل دو تبصره به شرح زیر است:

دانشگاه‌های پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و پردیس‌های خودگردان شامل نکات ذکر شده برای پذیرش استعداد درخشان در مقطع دکتری نیستند.

تحصیل داوطلبان در دوره دکتری بدون آزمون به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه خواهد بود.

نحوه ارزشیابی داوطلبان بدون آزمون دکتری PHD

نحوه محاسبه‌ امتیازات پژوهشی

مورد اول: مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با پایان‌نامه، گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و برگزیده شدن در جشنواره‌های علمی معتبر بین‌المللی (خوارزمی، فارابی، رازی و ابن‌سینا) حداقل ۱۰ و حداکثر  ۲۲ امتیاز دارند.

 هر مقاله تا ۷ امتیاز، گواهی ثبت اختراع بین‌المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز، برگزیده شدن در جشنواره‌های علمی داخلی  تا ۳ و در جشنواره‌های علمی خارجی تا ۷ امتیاز دارند.

مورد دوم: مقالات علمی-ترویجی مرتبط با پایان‌نامه است که حداکثر امتیاز باید تا ۶ امتیاز باشد و نحوه ارزیابی نیز هر مقاله تا ۳ امتیاز دارند.

مورد سوم: مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر (داخلی یا خارجی) حداکثر تا ۴ امتیاز است و نحوه ارزیابی خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز دارند.

مورد چهارم: تألیف یا ترجمه‌ کتاب مرتبط با رشته‌ی تحصیلی که حداکثر امتیاز ۴ نمره دارند.

مورد پنجم: کیفیت پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد تا ۴ امتیاز دارند.

نحوه‌ محاسبه‌ امتیازات آموزشی (حداکثر ۳۰ امتیاز)

مورد اول: میانگین کل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره‌ی کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) حداکثر امتیاز ۶ دارد و نحوه ارزیابی نیز مطابق با دستورالعمل اجرایی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه است.

مورد دوم: میانگین کل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره‌ کارشناسی ارشد ناپیوسته (بدون احتساب نمره‌ی پایان‌نامه) حداکثر امتیاز ۵ دارد و نحوه ارزیابی مطابق با دستورالعمل اجرایی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه است.

مورد سوم: طول مدت تحصیل در دوره‌ی کارشناسی حداکثر امتیاز ۳ دارد و نحون ارزیابی نیز به این صورت است که بیش از ۸ نیم‌سال کارشناسی پیوسته و بیش از ۴ نیمسال کارشناسی ناپیوسته امتیازی ندارد.

مورد چهارم: طول مدت تحصیل در دوره‌ کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۳ امتیاز دارد و نحوه ارزیابی نیز به این صورت است که طول مدت تحصیل بیش از ۵ نیمسال امتیازی ندارد.

مورد پنجم: برگزیده شدن در المپیاد‌های علمی دانشجویی حداکثر ۵ امتیاز دارد و نحوه ارزیابی به این صورت است که رتبه یک تا ۳، ۵ امتیاز، رتبه‌ ۴ تا ۶، ۴ امتیاز، رتبه‌ ۷ تا ۹، ۳ امتیاز، رتبه‌ی ۱۰ تا ۱۲، ۲ امتیاز و رتبه‌ی ۱۳ تا ۱۵، ۱ امتیاز  دارد.

مورد ششم: مدرک زبان معتبر حداکثر ۸ امتیاز دارد و جمع امتیازات باید حداکثر به ۳۰ نمره برسد.

رشته‌هایی که طبق مصوبه‌ شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی در دوره‌ کارشناسی برای ۹ نیمسال و کارشناسی ارشد ناپیوسته برای ۵ نیمسال تصویب شده‌اند و دانش‌آموختگان دوره‌ کارشناسی ارشد پیوسته (با حداکثر سنوات تحصیلی)، با نظر کمیته‌ مصاحبه‌کننده می‌توانند از مجموع امتیاز طول مدت تحصیل در دوره‌ کارشناسی و کارشناسی ارشد استفاده کنند.

نحوه‌ی محاسبه‌ی امتیازات مصاحبه (حداکثر ۳۰ امتیاز)

تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سؤالات حداکثر ۳ امتیاز، وسعت نظر، نوآوری و کارآفرینی حداکثر ۳ امتیاز، شخصیت، متانت و نحوه‌ تعامل حداکثر ۳ امتیاز، نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته‌ی تحصیلی حداکثر ۳ امتیاز، توانایی فن بیان و انتقال مطالب  حداکثر ۳ امتیاز، هم‌راستایی زمینه‌ پژوهشی داوطلب با اولویت‌های علمی اعضای گروه حداکثر امتیاز ۱۵ دارد که جمعا ۳۰ امتیاز می‌شود.

چگونه بدون کنکور به مقطع دکتری راه پیدا کنیم؟

پذیرش بدون کنکور  هم در دانشگاه‌های سراسری و هم در دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد.

پذیرش دکتری پردیس دانشگاه‌ها از طریق برگزاری آزمون اختصاصی دانشگاه  و پذیرش دکتری بدون کنکور بنیاد ملی نخبگان از طریق اعطای جایزه شهید احمدی صورت می‌گیرد.

روند پذیرش دکتری بدون کنکور

داوطلبانی که از طریق سهمیه­ استعداد درخشان (بدون آزمون) برای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی دانشگاه‌های مختلف کشور اقدام می‌کنند نیازی به ثبت‌نام در آزمون سراسری ندارند و در آزمون کتبی شرکت نمی‌کنند. این داوطلبان تنها از طریق مصاحبه حضوری مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

در پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها، دعوت شدن به مصاحبه و کلیه مراحل از طریق خود دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و بنابراین دست دانشگاه‌ها در تأثیر مصاحبه برای پذیرش نهایی کاملاً باز است و سازمان سنجش باید نظارت داشته باشد تا این افراد در چارچوب ضوابط پذیرش شده باشند.

اطلاعیه پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری در دانشگاه‌های مختلف کشور از طریق سایت دانشگاه‌ها اعلام می‌شود. پس از انتشار اطلاعیه، متقاضیان فرصت دارند در پذیرش بدون آزمون دانشگاه ثبت‌نام کنند و مدارک خود را جهت بررسی اولیه و اخذ شرایط شرکت در مصاحبه، به دفتر استعداد‌های درخشان دانشگاه‌ها ارسال کنند.

اسامی واجدین شرایط از طریق دفتر استعداد درخشان به گروه‌ها اعلام و در سایت دانشگاه‌  یا از طریق تماس تلفنی و پیامک به داوطلبان اطلاع رسانی می‌شود. در نهایت پس از شرکت در مرحله مصاحبه و مشخص شدن افراد پذیرفته‌شده، اسامی به سازمان سنجش اعلام می­‌شود.

در پذیرش بدون آزمون پس از مشخص شدن قبولی داوطلبان در دانشگاه‌ها، لازم است فرم صلاحیت عمومی تکمیل شود تا پس از تأیید این فرم، نتیجه نهایی اعلام شود.

در پذیرش بدون آزمون ممکن است اسم یک داوطلب در چند دانشگاه به عنوان قبولی نهایی اعلام شود. روال این است که دانشگاه‌ها پیش از اعلام اسامی به سازمان سنجش، با داوطلبان تماس می‌گیرند تا در صورت انصراف به علت قبولی در دانشگاهی دیگر، اسم فرد دیگری به جای آنها ارسال شود.

لازم به ذکر است؛ دانشگاه‌ها می‌توانند شرایط دیگری را به آیین‌نامه استعداد درخشان اضافه کنند و الزام شدیدی بر رعایت دقیق شرایط موجود در آیین‌نامه وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار