رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: مقام ارتش: قطعا ترامپ از کار خود پشیمان و متضرر خواهد شد / جزئیات جدید از سیلی موشکی ایران به آمریکا در عراق و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸ 08 January 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
بورس‌های معتبر جهان همچنان می‌ریزند

بازارهای مالی آسیایی روز خود را در پی عملیات قاطعانه پاسداران سپاه انقلاب اسلامی ایران علیه ارتش تروریستی آمریکا با افول جدی روبرو شدند.ارزش سهام بازار تاپیکس ژاپن با سقوطی۱.۳۷ درصدی به شاخص ۱۷۰۱.۴۰ واحد رسید. همچنین شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن عدد ۲۳۲۰۴.۷۶ را نشان می‌داد که به معنای سقوط ۱.۵۷ درصدی شاخص این بازار است. شاخص بورس داوجونز آسیا با ۲۵ واحد کاهش به ۳۴۴۵ واحد رسیدشاخص سهام شانگهای چین نیز افول قابل توجهی را با کاهش ۱.۲۵ درصدی و ۳۸ واحدی به ۳۰۶۷ واحد تجربه کرد. بورس سنگاپور به ۳۲۳۳ واحد رسید که نشان از سقوط ۱۴ واحدی شاخص این بازار دارد. شاخص بازار بورس اندونزی نیز با سقوط ۵۲ واحدی به ۶۲۲۷ واحد رسید.
 
رده سنی جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراینی

از مجموع ۱۴۷ مسافر ایرانی که به گفته پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کشور همگیشان جان خود را از دست داده‌اند. ۵۳ مسافر یعنی معادل ۳۶ درصد آنان متولد دهه شصت شمسی بودند. پس از متولدین دهه شصت، دهه هفتادی‌ها با ۳۰ مسافر، یعنی معادل ۲۰.۴ درصد قرار دارند. پس از دهه هفتادی، متولدین دهه ۵۰ با ۲۴ مسافر و متولدین دهه ۸۰ با ۱۸ مسافر قرار دارند و به ترتیب ۱۶.۳ و ۱۲.۲۴ درصد از کل مسافران را شامل می‌شوند. متولدین دهه ۴۰ با ۹مسافر و متولدین دهه ۹۰ با هفت مسافر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سه مسافر نیز متولد دهه ۳۰ بودند، دو مسافر سال تولدشان نامشخص است و یک مسافر نیز متولد دهه ۲۰ بود. کم سن‌ترین مسافر این پرواز نیز متولد ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۷ است. /ایسنا
 
سرمربی بعدی تیم ملی، ایرانی است

محمود اسلامیان عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت:ما در شرایطی قرار گرفتیم که صلاح تیم ملی و کشور در این است که مربی داخلی انتخاب کنیم. می‌دانید که سرمربیان استقلال و پرسپولیس چه شرایطی به وجود آوردند، البته اگر از من سوال کنید می‌گویم آن‌ها تحت تاثیر فضای منفی قرار گرفتند در حالی که کشور ما بسیار امن است.
 
شهرداری‌ها باید با مشارکت مردم اداره شوند

حناچی در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران در یزد:شورای عالی استان‌ها در قانون همانند و هم‌طراز یک قوه دیده شده است و باید از ظرفیت شورای عالی استان‌ها استفاده مطلوب کرد. شهرداری‌ها چه بخواهند و چه نخواهند و چه در قانون به آن اشاره شده باشد یا نه، سازمان‌های اجتماعی هستند و باید به نگاه و خواست مردم توجه داشته باشند. باید نتایج آرای مردم منجر به ارتقای زندگی و حقوق شهروندی آن‌ها شود.
 
تنها مسافر به جا مانده از پرواز تهران-اوکراین

یکی از مسافران پرواز هواپیمای تهران-اوکراین، به دلیل داشتن خلافی بالای خودرو که منجر به توقیف خودرو او شده بود، از پرواز جا ماند و زنده ماند.رییس پلیس راهنمایی و رانندگی سوادکوه در گفتگو با ایسنا علت توقیف خودروی این مسافر را خلافی بالای یک میلیون تومان خوانده و گفته دیروز یک خودروی لکسوز در حوالی شهر زیرآب به دلیل داشتن سرعت بالا توقیف شد و پس از بررسی متوجه شدیم که دارای مبلغ ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان خلافی خودرو است، بنابراین دستور توقیف خودرو صادر شد.محمد صادقی مورد این مسافر گفته او که اهل گلستان است و برای رسیدن به پرواز عجله داشت و از توقیف خودروی خود ناراحت بود. اما پس از سقوط این هواپیما و کشته شدن همه سرنشینان آن از نجات جان خود خوشحال شده و با یک تماس تلفنی با ماموران پلیس به خاطر نجات جانش از آن‌ها تشکر کرده.
 
توئیتر سایت رهبر انقلاب مسدود شد

توئیتر، حساب کاربری دفتر مقام معظم رهبری را مسدود کرد.به گزارش خبرآنلاین، دقایقی پیش یکی از حساب‌های کاربری دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سوی توئیتر مسدود شد.
 
مصباحی‌مقدم: فاتحه دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ خوانده شد

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آمریکا با این ضربتی که دریافت کرد، دیگر به ترامپ و امثال ترامپ اعتماد نخواهد کرد، گفت: پاسخ سپاه قاطع، کوبنده و پایان دهنده و برای ملت ما امیدبخش بود. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با فارس با اشاره به هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد توسط سپاه پاسداران در پاسخ به ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی اظهار داشت: به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه فرماندهی هوافضای سپاه بابت این اقدام قاطع آن تبریک عرض می‌کنم. وی افزود: همانطور که فرمانده کل سپاه، سردار سلامی در کرمان وعده داده بودند، پاسخ سپاه قاطع، کوبنده و پایان دهنده و برای ملت ما امیدبخش بود. این حمله، حمله بسیار جانانه‌ای بود که این پایگاه بسیار بزرگ آمریکایی در منطقه را با خاک یکسان کرد و تعداد قابل توجهی از سربازان آمریکایی را از بین برد.
 
توییت کنایه‌آمیز مهاجرانی درباره دفاع موشکی آمریکا

عربستان کارآمدی دفاع موشکی آمریکا را در آرامکو دید و ارتش آمریکا در عین‌الاسد. سیدعطاءالله مهاجرانی با انتشار توییتی نوشت: آمریکایی‌ها، به ویژه دلال جهانی دونالد ترامپ، تا می‌توانست کشور‌های عربی منطقه را سرکیسه کرد و دوشید تا دفاع موشکی بدهد. عربستان کارآمدی دفاع موشکی را در آرامکو دید و ارتش آمریکا در عین‌الاسد، به تعبیر مرحوم فخرالدین حجازی که سرود:
موز را طاقتی اگر می‌بود
کمر خویش راست می‌فرمود.
 
مقام ارتش: قطعا ترامپ از کار خود پشیمان و متضرر خواهد شد

حجت الاسلام و المسلمین عباس محمدحسنی گفت: حاج قاسم اسطوره جهان اسلام است و مردم از او به عنوان قمر بنی هاشم و مالک اشتر زمان یاد می‌کنند که همه این‌ها ریشه در اعمال صالح آن سردار والامقام دارد. حجت الاسلام و المسلمین عباس محمدحسنی نماینده، ولی فقیه در ارتش و رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در خصوص تاثیر شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در منطقه اظهار کرد: خون با برکت سردار شهید قاسم سلیمانی و شهدای همراهشان تاثیرات فراوانی در منطقه و جهان داشته است. از جمله آن همبستگی ملت ایران در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و وحدت حقیقی نه ظاهری بین دو ملت ایران و عراق و همچنین راه‌اندازی موج جدید بیداری اسلامی در محور مقاومت در کشور‌های اسلامی و حتی کشور‌های غیراسلامی شده است. وی افزود: در کشوری مانند هند علاوه بر مسلمان‌ها، غیرمسلمان‌ها هم نسبت به شهادت مظلومانه سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکای ظالم موضع گرفته‌اند و لحظه به لحظه عاشقان سردار شهید قاسم سلیمانی و اظهار تنفر به آمریکا به ویژه شخص ترامپ در حال افزایش است. نماینده، ولی فقیه در ارتش گفت: یقینا این موجی که با شهادت حاج قاسم و همراهانشان ایجاد شده آمریکا را با خودش نابود خواهد کرد و قطعا ترامپ از کار خود پشیمان و متضرر خواهد شد به نحوی که برای سایر روسای جمهور آمریکا در طول تاریخ هم درس عبرتی باشد.
 
صفحه توئیتر بشار اسد مسدود شد

دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که شرکت توئیتر، صفحه رسمی این دفتر را درپی انتشار تصاویر دیدار «ولادیمیر پوتین» و «بشار اسد» روسای جمهوری روسیه و سوریه در دمشق مسدود کرده است. / ایرنا
 
جزئیات جدید از سیلی موشکی ایران به آمریکا در عراق

آنچه در این عملیات بسیار مهم است و برای اولین بار اعلام می‌شود این است که موشک‌های قیام در این عملیات از سامانه مختل کننده رادار برخوردار بوده و مجهز به کلاهک‌های بارانی بودند.نیمه شب گذشته نیروی هوافضای سپاه پاسداران طی عملیاتی موشکی، پایگاه عین الاسد در عراق که مقر نیرو‌های آمریکایی است را مورد حمله قرار داد.طبق اطلاعاتی که به خبرنگار تسنیم رسیده، سپاه در این عملیات از دو موشک فاتح ۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر و قیام با برد ۸۰۰ کیلومتر استفاده کرده است.ازجمله نکات مهم در این حمله این بود که سامانه‌های دفاعی آمریکا نتوانستند موشک‌های مهاجم را مورد اصابت قرار دهند که از جمله دلایل آن سرعت بسیار بالای موشک‌های فاتح ۳۱۳ است که اصابت آن را سخت می‌کند.اما آنچه در این عملیات بسیار مهم است و برای اولین بار اعلام می‌شود این است که موشک‌های قیام در این عملیات از سامانه مختل کننده رادار برخوردار بوده و مجهز به کلاهک‌های بارانی بودند.این برای اولین بار است که این دو مولفه در موشک قیام اعلام شده و علیه اهداف خارجی بکار گرفته می‌شود.
 
واکنش نتانیاهو بعد از انتقام موشکی ایران از تروریست‌های آمریکا

به نوشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، وی با اعلام حمایت خود از آمریکا بعد از انتقام موشکی ایران از تروریست‌های آمریکایی در عراق، گفت: «اسرائیل کاملا در کنار آمریکا ایستاده است. آمریکا هیچ دوستی بهتر از اسرائیل ندارد و اسرائیل هم دوستی بهتر از آمریکا ندارد». نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گویی هنوز از انتقام موشکی ایران درس نگرفته، زبان به تهدید تهران چرخانده و مدعی شد: «اسرائیل پاشنه ثبات در خاورمیانه متلاطم است. ما در مقابل کسانی که می‌خواهند ما را نابود کنند، محکم می‌ایستیم. هرکسی که بخواهد به ما حمله کندف ضربه سختی دریافت می‌کند». /فارس

امریکا مانع از سفر سید عمار حکیم به تهران شد

سیدعمار حکیم، رییس جریان حکمت عراق که قصد داشت به منظور شرکت در مراسم گرامیداشت سپهبد شهید قاسم سلیمانی به تهران سفر کند به دلیل بسته‌شدن فرودگاه بین‌المللی بغداد به دستور آمریکایی‌ها مجبور شد از مسیر زمینی خود را به تهران برساند. به گزارش اعتماد، با توجه به آمریکا تمام مسیر‌های هوایی به سمت ایران را بسته‌است، سیدعمار حکیم قصد سفر به تهران از مسیر ترکیه را داشت که باز هم با ممانعت آمریکا روبه رو شده لذا از مسیر زمینی راهی ایران شده است.

آمریکا از مشتی که به دهانش خورد هم‌چنان بی‌تاب است

محمدباقر قالیباف در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: پیکر مطهر شهید سلیمانی دقیقا تا زمان اولین پاسخ ایران به جنایت رژیم آمریکا، در آغوش خاک آرام نمی‌گرفت. برادر شهیدم حالا دیگر در خانه ابدی خود خفته است. اگر روزی در این کشور کودتا می‌کردند و جواب نمی‌گرفتند حالا با مجاهدت ‎سلیمانی‌ها اولین مشت فقط ۵ روز بعد بر دهانشان خورد و بخاطر این مشت همچنان بی‌تاب است. /ایسنا

فعالیت‌های هسته‌ای از پرداخت مالیات معاف شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ گفت: برای حمایت از فعالیت‌های صلح آ‌میز هسته‌ای کشور و در راستای حمایت از بیانیه دولت در برداشتن گام پنجم معین شد که شرکت مالی تخصصی سوخت هسته‌ای مکلف به توسعه و تسریع در اجرای طرح‌های مواد معدنی و محصولات جانبی به ویژه کیک زرد با منشأ داخلی و خارجی شد و همچنین درآمد‌های حاصله شرکت از تقسیم سود دولت معاف شد و مالیات آن صفر خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار