پس از شکست طرح‌های نیمه‌تمام برای احیای دوباره بوستان قدیمی کرمانشاه در راستای جذب گردشگر و پیوند دوباره کرمانشاهیان با آن، این بار زمزمه های مقدماتی برای احداث هتل در این تپه رسوبی سرخ زنگ مطرح شده که واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۸۱۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 01 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،این پارک تپه ای شکل با وسعت بیش از ۱۰ هکتار با محوطه ای دورانی شکل که در مرکز شهر قرار دارد، برای همه کرمانشاهیان خاطره ساز است، خاطره ای شیرین همانند نام آن به همراه آب نما و آبشار مصنوعی که سالیان سال است چشم همه کرمانشاهیان به دیدن آن عادت کرده است.

سالهاست که تندیس فرنگیس، بانوی حماسه ساز گیلانغربی که در بخش بیرونی پارک نصب شده به تنها مکانی برای عکس گرفتن کودکان و بازی های شاد کودکانه تبدیل شده و بخش بیرونی و سراشیبی آن به مکانی برای نشستن، گرفتن حس امنیت، گپ های دوستانه و خانوادگی و حتی لحظه ای داشتن خواب شیرین بر چمنزار آن، تبدیل شده است.

طرح های زیادی برای احیا و انس بیشتر کرمانشاهیان با این پارک در نظر گرفته شد که می توان به احداث صورت نگرفته رصدخانه، تلاش برای احیای نقش گردشگری با اجرای پروژه های ناتمام و این بار گمانه زنی ها برای ایجاد یک هتل در پارک قدیمی کرمانشاه اشاره کرد.

طرحی که به نامه آن در جلسه اخیر هفتگی شورای شهر کرمانشاه اشاره شد و غلامرضا امیری رییس شورای شهر کرمانشاه مطرح کرد اگر تصمیمی در این زمینه گرفته شود غیرقانونی است و حتما باید در صحن علنی شورا مطرح و بررسی شود و مورد کار کارشناسی قرار گیرد.

طرح در سطح اولیه و مطالعاتی است

رییس کمیسیون املاک شورای شهر کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: احداث هتل در پارک شیرین کرمانشاه در سطح یک طرح اولیه است.

طیب حیدری ادامه داد: شهرداری نامه ای در این خصوص به استانداری ارسال کرده و به تازگی نامه ای از استانداری به کمیته کار کمیسیون ماده پنج ارسال شد که درخواست شده بود نسبت به کلیات این موضوع اظهارنظر شود.

بهتر است پارک شیرین همان پارک بماند

حیدری ادامه داد: نظرها در زمینه احداث هتل در پارک شیرین متفاوت است برخی براین عقیده اند که این اقدام در جذب گردشگر و رونق بازار کسب وکار و کاهش بیکاری تاثیرگذار است و از سوی دیگر همه می دانیم که پارک شیرین برای کرمانشاه یک برند و نماد است و اگر با فعالیت ها و بازسازی، همان کاربری پارک بودن آن احیا شود و برای عموم قابل استفاده باشد در جذب گردشگر موثرتر است.

به گفته وی، باید معضلات و فواید این طرح در کنار یکدیگر بررسی شود اگر متوجه شویم این امر نتیجه منفی دارد مانع از انجام آن خواهیم شد و به صورت پارک باقی خواهد ماند.

اجرای پروژه ها نباید هویت پارک شیرین را بگیرد

در ادامه یک کارشناس ارشد معماری و شهرسازی و عضو هیات علمی دانشگاه رازی به ایرنا گفت: پارک شیرین بخشی از هویت شهر ما است که گمان می کنم احداث هتل در آن به این هویت ضربه می زند و براساس تجربیات گذشته هر طرحی که برای احیای این پارک انجام می شد همواره ناقص بوده و ناامنی داشته است.

بیژن کلهرنیا ادامه داد: باید با طراحی جدید، این پارک را احیا کرد و حتی می توان برای جذب گردشگر با همان کارکرد پارک بودن به برگزاری نمایشگاه ها و بازارهای گردشگری متعدد اقدام کرد تا جاذبه بیشتر ایجاد کند.

پروژه ها باید بافت اطراف پارک را زنده کند

به گفته این استاد دانشگاه، پارک شیرین، موقعیت و چشم انداز بی نظیری دارد که گمان می کنم احداث هتل در آن، این پارک را از دسترس عموم مردم خارج می کند و از سوی دیگر اگر هم هتلی در آن احداث شود به دلیل موقعیت جغرافیایی هیچگاه نمی تواند با هتل های درجه یک شهر رقابت کند.

وی افزود: تلاش برای رونق گردشگری با همین کارکردی که این پارک دارد هم درآمد خواهد داشت و هم بافت اطراف را زنده می کند در صورتی که احداث هتل بافت اطراف را زنده نخواهد کرد.

کلهرنیا افزود: با این وجود با تاکید نمی توان براین گفته ها اصرار کرد چرا که به مطالعه بیشتر نیاز دارد و علاوه بر راهکارهای عالی در همه زمینه ها باید به نظرسنجی بپردازیم و از شهروندان نیز نظرخواهی کنیم.

از مشاور کارآزموده برای احیای طرح جامع گردشگری استفاده شود

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه به ایرنا گفت: براین عقیده هستم که بااستفاده از یک مشاور کارآزموده برای تهیه طرح جامع گردشگری پارک شیرین استفاده شود.

امید قادری اضافه کرد: با این اقدام می توان نمونه ها و مدل های موفق دنیا در زمینه استفاده بهتر از تپه های داخل شهر را در جذب گردشگر بررسی کرد.

نصب المان شهری در این پارک پیشنهاد می شود

در پایان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هنوز نامه ای در این خصوص به دست وی نرسیده، افزود: پارک شیرین در وسط شهر قرار دارد و از بیشتر زوایا قابل دیدن است از همین رو برای نصب المان شهری مناسب تر است.

مهرداد سالاری افزود: در گذشته پیشنهادات و طرح های خوبی برای عملیاتی شدن در این پارک نبوده است، ولی براین باورم پارک شیرین مکان مناسبی برای احداث هتل نیست یک پارک عمومی برای استفاده همه مردم است.

وی معتقد است، هتل باید در جایی آرام که به مراکز خرید و مرکز شهر نزدیک شود احداث شود.

سالاری ادامه داد: احداث هتل به یک موقعیت مناسبی نیاز دارد ولی در کل باید در جریان جزییات طرح و خواسته شهرداری قرار گرفت و به کار کارشناسی پرداخت.

در پارک شیرین کرمانشاه یادبود و مجسمه‌ای از زنی بنام فرنگیس حیدرپور به چشم می‌خورد که در زمان جنگ ایران و عراق ۱۸ سال داشته زمانی که با پدر و برادرش برای تهیه غذا قصد بازگشت به روستا را دارند پدر و برادرش کشته می‌شوند و در این حین با ۲ سرباز عراقی درگیر و با تبر یکی را کشته و دیگری راهم با تمام تجهیزات به اسارت گرفته و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می‌دهد.
از طرف دیگر بمباران پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه به عنوان یکی از جنایات جنگی عراق در جنگ علیه ایران است که در شب ۲۶ اسفند۱۳۶۶ روی داد.

در جریان این حادثه این پناهگاه مورد اصابت موشک قرار گرفت که حدود یکصد نفر کشته و ۳۰۰ مجروح برجا گذاشت که اکثر آنها زن و کودک بودند.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار