آخرین تحولات خاورمیانه؛
تابناک گیلان / نشست خبری مقامات نظامی آمریکا پیرامون حمله به عراق، حالت آماده باش تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق، جلسه ویژه وزیر دفاع و فرماندهان ارتش ترکیه در مرز سوریه و افشای جزئیات اعزام شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه به خاک لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش‌های گسترده و شدیداللحن عراقی‌ها به حمله آمریکا علیه حشدالشعبی نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۰۹۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 30 December 2019

تابناک گیلان / نشست خبری مقامات نظامی آمریکا پیرامون حمله به عراق، حالت آماده باش تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق، جلسه ویژه وزیر دفاع و فرماندهان ارتش ترکیه در مرز سوریه و افشای جزئیات اعزام شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه به خاک لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش‌های گسترده و شدیداللحن عراقی‌ها به حمله آمریکا علیه حشدالشعبی نیز اشاره کرد.

 

 به گزارش «تابناک»؛ «برهم صالح» رئیس جمهور عراق یکشنبه شب در واکنش به حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های الحشد الشعبی در استان الانبار گفت که این حمله بر خلاف توافقات با آمریکا بوده و غیرقابل قبول است.

 

نشست خبری مقامات نظامی آمریکا پیرامون حمله به عراق/ واکنش های گسترده و شدیدالحن عراقی ها به حمله آمریکا علیه حشدالشعبی/حالت آماده باش تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق/ جلسه ویژه وزیر دفاع و فرماندهان ارتش ترکیه در مرز سوریه

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشبرد امور عراق نیز در واکنش به این حمله به وزیر دفاع آمریکا پیام داد که با حمله به مواضع الحشد الشعبی شدیدا مخالف بوده است.

وی هشدار داد: «بمباران مواضع الحشد الشعبی، تنشی خطرناک است که امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند.»

گردان‌های حزب الله عراق در واکنش به حمله آمریکا به مواضعی از نیروهای این گردان‌ها در غرب الانبار، بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «کلاغ‌های شرارت آمریکایی تجاوز خصمانه‌ای را مرتکب شده و فرزندان ما را که مدافع مرزهای غربی کشورمان بودند هدف قرار دادند. تجاوز آمریکا بی‌اعتنایی و تحقیر حاکمیت عراق و شرافت ملت آن است.»

گردان های حزب الله عراق از نیروهای نظامی، امنیتی و پایگاه های مردمی و ملی در عراق خواست با بیرون راندن دشمن آمریکایی از عراق، بار دیگر عزت و غرور ملی را به نمایش گذارند.

ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی نیز در واکنش به این حمله تاکید کرد که خون شهدا و مجروحین پایمال نخواهد شد و نیروهای آمریکایی در عراق پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد.

«حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق تکرار حملات هوایی آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی در عراق را در راستای یک طرح و نقشه منظم و باز آمریکایی‌ها برای تضعیف نیروهای قهرمان عراقی بخصوص مدافعان مرزهای این کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، الکعبی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «تکرار نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا و پایبند نبودن آن به توافق امنیتی منعقده میان دو کشور قوای سه گانه عراق را در برابر این مسئولیت قرار می دهد که محکم در برابر این تجاوز بایستند و تصمیم های مناسبی بگیرند که حفظ جان شهروندان را تضمین کند؛ بخصوص کسانی که پیروزی را برای ما رقم زدند و نباید بگذاریم از این دست حملات در آینده تکرار شود.»

«فالح الخزعلی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در واکنش به حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های حزب‌الله عراق تاکید کرد که نظامیان آمریکایی با بمباران مقرهای الحشد الشعبی به جنگی آشکار با عراق وارد شدند.

الخزعلی در توئیتی گفت: «نیروهای آمریکایی به جنگی آشکار با عراق ورود کردند و ارتش احمق آمریکا از پیامدهای اشغالگری خود در عراق درس عبرت نگرفته است.»

الخزعلی ادامه داد: «حمله هوایی آمریکا به الحشد الشعبی بی اعتنایی به اصل حاکمیت ملی عراق است.»

جنبش عصائب اهل الحق عراق در واکنش به این حمله تاکید کرد که حضور آمریکا در این کشور تهدیدی برای عراق به شمار می‌آید.

در بیانیه این جنبش آمده است: «امروز پایان حضور نظامی آمریکا در عراق به هر شیوه ممکن پیش از آنکه طولانی‌تر شود ضروری شده است.»

جنبش عصائب اهل الحق از تمامی گروه‌های سیاسی عراق خواست تا به صورت متحد به «حمله بزدلانه» آمریکا واکنش نشان دهند.

«قاسم مصلح» فرمانده نیروهای الحشد الشعبی در عملیات استان الانبار تأکید کرد که هدف آمریکا از بمباران مواضع الحشد به هم ریختن معادلات بوده است.

«سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق حمله آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی عراق را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت عراق و توافقنامه‌های امنیتی میان بغداد و واشنگتن توصیف کرد.

وی از دولت و پارلمان عراق خواست تا موضعی آشکار و قاطع در قبال این اقدام آمریکا که عدم احترام به حاکمیت عراق به شمار می‌آید، اتخاذ کنند.

نشست خبری مقامات نظامی آمریکا پیرامون حمله به عراق

مایک پامپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع و مایک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک نشست خبری در فلوریدا درباره حمله ارتش این کشور به مواضع گروه الحشد الشعبی در عراق شرکت کردند و توضیحاتی ارائه کردند. 

پیش از این شبکه الجزیره از سفر مقامات امنیت ملی آمریکا به فلوریدا برای دیدار با دونالد ترامپ و رایزنی درباره آخرین تحولات مربوط به حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در عراق خبر داده بود؛ ترامپ در حال حاضر در اقامتگاه خود در پالم بیچ در فلوریدا حضور دارد. 

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه جزئیات تحولات 72 ساعت گذشته را به رئیس جمهور این کشور ارائه کرده‌اند گفت که ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیندازد. 

نشست خبری مقامات نظامی آمریکا پیرامون حمله به عراق/ واکنش های گسترده و شدیدالحن عراقی ها به حمله آمریکا علیه حشدالشعبی/حالت آماده باش تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق/ جلسه ویژه وزیر دفاع و فرماندهان ارتش ترکیه در مرز سوریه

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه جزئیات این حمله موفقیت آمیز علیه شبه نظامیان را به اطلاع ترامپ رسانده‌اند گفت، درباره دیگر گزینه‌ها نیز با ترامپ رایزنی کرده‌اند. 

وزیر دفاع آمریکا در ادامه متذکر شد، ما اقدامات بیشتری را در صورت لزوم انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم در دفاع از خود اقدام خواهیم کرد و از رفتارهای بد گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران جلوگیری خواهیم کرد. 

اسپر با بیان اینکه این حمله با جنگنده اف-15 انجام شده است گفت که در این عملیات پنج هدف بمباران شده که سه هدف در غرب عراق و دو هدف نیز در شرق سوریه بوده است.

حالت آماده باش تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق

منابع آگاه امنیتی در عراق از اعلام وضعیت هشدار حداکثری در همه پایگاه‌های آمریکا در عراق خبر دادند.

این منابع در گفت‌وگو با وبگاه خبری «موازین نیوز» گفتند: «نیروهای آمریکایی بالاترین حالت هشدار را در تمام پایگاه‌های خود در عراق اعلام کردند.»

منابع عراقی افزودند: «این اعلامیه پس از آن صورت گرفت که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی، مقرهای گردان‌های حزب الله، یکی از گروه‌های الحشد الشعبی را در منطقه القائم  در غرب الانبار بمباران کردند.»

جلسه ویژه وزیر دفاع و فرماندهان ارتش ترکیه در مرز سوریه

خلوصی آکار، وزیر دفاع، ژنرال یاشار گولر فرمانده ارتش و فرماندهان نیروی هوایی، زمینی، دریایی و ژاندارمری ترکیه در استان حاتای در مرز سوریه تشکیل جلسه دادند.

آکار در این جلسه درباره تحولات شمال سوریه گفت: «نیروهای ما در پایگاه‌های نظارتی در حالت آماده‌باش هستند. اگر به هر شکلی حمله یا تیراندازی تحریک‌آمیز صورت بگیرد، بدون تردید واکنش متقابل انجام خواهند داد».

وی با اشاره به توافق آنکارا-مسکو خواهان پایبندی طرف روسی به تعهدات خود شد و افزود: هرگز دوازده مرکز دیده‌بانی خود در ادلب را که نیروهای ما فداکارانه برای برقراری آتش بس در آنجا فعالیت دارند تخلیه نخواهیم کرد.

نشست خبری مقامات نظامی آمریکا پیرامون حمله به عراق/ واکنش های گسترده و شدیدالحن عراقی ها به حمله آمریکا علیه حشدالشعبی/حالت آماده باش تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق/ جلسه ویژه وزیر دفاع و فرماندهان ارتش ترکیه در مرز سوریه

وزیر دفاع ملی ترکیه درباره طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی نیز توضیح داد: ارتش ما برای دفاع از حقوق و منافع کشورمان در هر جایی که لازم باشد؛، در داخل و خارج، آماده انجام ماموریت است.

وزیر دفاع ملی و فرماندهان ارتش ترکیه پیش از آغاز این جلسه همچنین از یگان‌های مستقر در نقطه صفر مرزی با سوریه بازدید کردند.

افشای جزئیات اعزام شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه به خاک لیبی

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه در سایت خود درباره عملیات ترکیه برای انتقال شبه‌نظامیان از خاک سوریه به لیبی به نقل از منابعی موثق اعلام کرد، تعداد شبه‌نظامیانی که تا این لحظه از خاک سوریه به شهر طرابلس، پایتخت لیبی رسیده‌اند، به ۳۰۰ تن می‌رسد و تعداد سربازانی که برای آموزش وارد پایگاه‌های ترکیه شده‌اند، حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تن است.

به گفته این منابع، حقوق اعلام شده از طرف ترکیه برای هر یک از این نیروها برای مدت سه یا شش ماه حضور در لیبی، حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است و هر چقدر که این مدت افزایش یابد، بر حقوق این نیروها نیز افزوده می‌شود.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که تعداد زیادی از این سربازان و شبه‌نظامیان منتقل شده به لیبی از اعضای سابق گروه "جنبش حزم" (از قوی‌ترین گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا در استان ادلب) هستند که چند سال قبل منحل شدند.

این مرکز گزارش داد، به فایل‌های صوتی فردی دست یافته که به نظر می رسد متعلق به یکی از شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه در حال گفت‌وگو با گروهی از سربازان درباره آمادگی‌شان برای اعزام به طرابلس از عفرین است.

در این فایل صوتی شخص یاد شده می‌گوید: ساعت ۱۰ صبح از عفرین حرکت خواهیم کرد، ما برده دلار نیستیم اما شرایط و بدهی‌هایی که داریم، ما را مجبور به این کار می‌کنند.

برخی منابع لیبیایی نیز اظهار کردند: بر اساس نقشه گوگل، این شبه‌نظامیان در منطقه صلاح‌الدین که ورودی جنوبی طرابلس، پایتخت لیبی است، جمع شده‌اند. بر اساس فیلم‌هایی که به دست ما رسیده، این شبه‌نظامیان در پایگاه التکبالی ـ که پیش از این متعلق به ارتش لیبی بود اما این روزها به کنترل نیروهای وابسته به ترکیه درآمده ـ مستقر هستند. همچنین بر اساس این تصاویر، در طول تقریبا یک ماه اخیر، ساخت و سازهایی در این پایگاه انجام شده که نشان می‌دهد، ترکیه در حال آماده‌سازی آن برای ورود نیروهای وابسته به خود بوده است.

این مرکز دو روز قبل فاش کرده بود، گروه‌های وابسته به ترکیه در منطقه عفرین در شمال حلب چهار مرکز نام‌نویسی برای آنهایی که می‌خواهند به میدان‌های درگیری در لیبی بروند، افتتاح کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار