ایسنا/کرمانشاه نشست هم اندیشی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه هشت کشور با حضور استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان و کردستان به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۸۰۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 29 December 2019

به گزارش خبرگزاری  تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،بهرام فاضلی زاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این نشست ، با اشاره به وجود اشتراکات فراوان فرهنگی و اجتماعی بین استان‌های منطقه غرب کشور، اظهار کرد: قرابت فرهنگی و اجتماعی در این استان‌ها این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم روی انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک برنامه ریزی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: هرساله در هرکدام از این استان‌ها جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی ملی و بین المللی خوبی برگزار می‌شود که می‌توانیم آن را بصورت مشارکتی و یا دوره‌ای برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اضافه کرد: در کنار ارتباط و تعامل فرهنگی که در سطح استانی داریم، می‌توانیم در سطح شهرستانی نیز تعاملاتی را داشته باشیم، برای مثال شهر روانسر با کامیان و هرسین با نورآباد می توانند با هم تعاملاتی داشته باشند.

انجمن مفاخر غرب کشور را تشکیل دهیم

مظفر تیموری معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز خواستار تشکیل انجمن مفاخر منطقه غرب کشور شد و عنوان کرد: با تشکیل این انجمن از مفاخر استان‌های خود پاسداشت خواهیم کرد.

وی تدوین نشریه و یا ویژه نامه فرهنگی و هنری منطقه غرب کشور را نیز پیشنهاد داد و گفت: هدف از انتشار این نشریه و یا ویژه نامه انعکاس برنامه‌ها و رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر در استان‌های این منطقه خواهد بود.

مطالبه گری منطقه‌ای برای حل مشکلاتمان داشته باشیم

عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز در این نشست گفت: در کنار قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی در استان‌های منطقه غرب کشور(منطقه هشت)، برخی مسائل دیگر همچون هم مرزی با کشور عراق، تجربه هشت سال دوران دفاع مقدس و میزبانی از زوار اربعین حسینی باعث شده تا این استان‌ها ویژگی‌های مشترک زیادی داشته باشند.

وی تاکید کرد: هرکدام از این پنج استان، هرساله میزبانی رویدادهایی نهادینه شده و فرامنطقه‌ای را برعهده دارند که باید برای تقویت آنها با کمک یکدیگر تلاش کنیم.

این مسئول اضافه کرد: به موازات ظرفیت‌های مثبت و زیادی که درحوزه فرهنگی و هنری در این استان‌ها داریم، از دیرباز از یک عقب افتادگی و آسیب‌های اجتماعی نیز رنج می‌بریم که می‌توانیم با مطالبه گری منطقه‌ای اعتبارات بیشتری را برای رفع این مشکلات از مرکز اخذ کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در ادامه به وجود ضعف‌های زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر در استان‌های منطقه هشت هم اشاره کرد و گفت: در این استان‌ها پروژه‌هایی نیمه کاره داریم که باید در این زمینه هم اتحاد منطقه‌ای داشته باشیم و اعتباراتی را برای تکمیل آنها بگیریم.

وی در ادامه بااشاره به سیاست‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص کاهش تعداد جشنواره‌ها و رویدادها، اظهارکرد: باتوجه به این سیاست، می‌توانیم برخی از جشنواره‌ها مانند جشنواره رضوی و یا جشنواره‌های قرآن و عترت را بصورت منطقه‌ای برگزار کنیم.

جشنواره‌های منطقه‌ای اقوام برگزار کنیم

احمد حسین فتاحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان نیز در این نشست خواستار برون سپاری بخشی از فعالیت‌ها و خدمات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های منطقه هشت به بخش خصوصی شد و گفت: می‌توانیم برخی از خدماتی که داریم را در قالب طرح ملی پیشخوان فرهنگ و هنر به بخش خصوصی واگذار کنیم و اولویت را هم به بازنشستگان بدهیم.

وی همچنین پیشنهاد برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای اقوام را نیز مطرح کرد و افزود: باتوجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی که در منطقه غرب کشور داریم و سیاست‌های کنونی که دشمن برای تفکیک اقوام ایرانی در پیش گرفته، پیشنهاد دارم جشنواره‌های اقوام را بصورت دوره‌ای در استان‌های این منطقه برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در ادامه به رونق و استقبال خوب مردم غرب کشور از برنامه‌های شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهشی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد باتوجه به اهمیت این برنامه‌ها در این منطقه از کشور، دفتری تحت عتوان دفتر شاهنامه خوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شود و برنامه‌های این حوزه را پوشش دهد.

یارانه مطبوعات را به استان‌ها بدهند، بهتر آن را مدیریت می‌کنیم

جلال قلعه شاخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان هم به برخی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر استان‌های منطقه هشت پرداخت و اظهارکرد: از کل اعتبارات فرهنگی کشور تنها یازده و نیم درصد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده می‌شود، اما در مقابل ما باید پاسخگوی 70 تا 80 درصد از مسائل فرهنگی کشور از فرهنگ رانندگی گرفته تا فرهنگ شهروندی و... باشیم.

وی تصریح کرد: از کل اعتبارات حوزه فرهنگی هم که به این وزارت اختصاص داده می‌شود، 80 درصد برای خود وزارتخانه است و 20 درصد باقی مانده می‌شود سهم استان‌ها است، آن هم اگر کامل تخصیص داده شود.‌

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در ادامه با انتقاد از صفر بودن میزان اختیار عمل استان‌ها در اختصاص یارانه مطبوعات، عنوان کرد: یارانه مطبوعات بصورت مرکزی توزیع می‌شود، اما ما در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها باید پاسخگوی مطبوعات و نشریات محلی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا اگر همین اعتبارات را به استان‌ها اختصاص دهند، بهتر می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

قلعه شاخانی در ادامه عنوان کرد: موسیقی، ادبیات، هنر و... جزیی از میراث فرهنگی مردمان منطقه غرب کشور است و در معرفی این استان‌ها سهم بسزایی دارند، بنابراین باید به اندازه همین سهم اعتبارات استانی بگیریم که متاسفانه اکنون اینچنین نیست.

به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم

هادی شیرمحمدی معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم باتاکید براینکه استان‌های منطقه هشت مشکلات مشترکی در حوزه فرهنگ و هنر دارند، عنوان کرد: برای حل این مشکلات باید همفکری و همراهی داشته باشیم و پیگیر برنامه‌هایی که داریم، باشیم.

وی برلزوم توجه به اقتصاد فرهنگ نیز در این استان‌ها تاکید کرد و گفت: باید نشست‌های تخصصی در حوزه موسیقی، تئاتر و ... داشته باشیم و بصورت تخصصی برنامه‌هایمان را پیش ببریم.

داشتن شعار سال منطقه‌ای و بروزرسانی آموزش‌ فعالان حوزه فرهنگ و هنر از دیگر پیشنهاد معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این نشست بود.

مدیران کل فرهنگ و ارشاد منطقه هشت کشور، پیشنهادات مطرح شده در این نشست را تصویب کردند تا پیگیری‌ها برای تحقق آنها جدی‌تر انجام گیرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار