قلم انسولین نیاز بیش از ۱۱ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال اصفهانی است که امروز نایاب شده و بیماران مبتلا به دیابت در میان بازار کاذبی که علوم پزشکی می‌گوید و نبود قلم انسولین در داروخانه‌ها گرفتار شده‌اند.
کد خبر: ۸۰۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰ 17 December 2019

دیابتی ها بیماران خاصی هستند که اغلب جدی گرفته نمی‌شوند، نه خودشان بیماری‌شان را جدی می‌گیرند و نه اطرافیان عمق فاجعه بیماری‌شان را درک می‌کنند. اختلالات بینایی، نارسایی کلیوی، ناراحتی‌های قلبی عروقی، زخم‌های مزمن پوستی و هزاران مشکل دیگر از سختی‌های طاقت‌ فرسای این بیماری خاموش است.

بیماران مبتلا به دیابت در همه لحظات زندگی تحت‌الشعاع بیماری‌شان هستند و به هر دلیلی چه تحریم، چه احتکار و... داروی مورد نیاز در دسترس‌شان نباشد، دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

چندی است که انسولین در بازار پر پیچ و خم دارو که از سایه شوم تحریم بی‌نصیب نمانده تقریبا نایاب شده و بیماران مبتلا به دیابت برای تهیه آن با مشکل مواجه شده‌اند، دیابتی که هزاران مسئله برایشان ایجاد کرده و هر روز باید انسولین دریافت کنند تا افزایش قند خون زمینگیرشان نکند، اکنون کمبود داروهای انسولین برایشان کابوس و تهیه آن دردسری شده، بر دردسرهای دیگرشان.

در دنیا دیابت هر هشت ثانیه جان یک نفر را می‌گیرد

یکی از دغدغه‌های مهم و پر اهمیت جامعه امروز  افزایش روز افزون آمار بیماران مبتلا به دیابت است که به لطف زندگی ماشینی به جان افراد بی‌تحرک، دارای اضافه وزن با سبک زندگی نادرست و یا زمینه ارثی دارند می‌افتد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی چند صد میلیون انسان با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزایش آمار این بیماری به گونه‌ای است که در هر هشت ثانیه جان یک نفر را می‌گیرد، این آمار در کشور نیز قابل توجه است و چیزی حدود ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که در این میان تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر از مبتلایان به دیابت نوع یک است، از این آمار یاد شده ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

زینب که یکی از بیماران دیابتی است و حدود ۳۴ سال دارد، درباره تهیه داروهای انسولین می‌گوید: چند وقت است که در داروخانه‌ها قلم تزریق نوومیکس پیدا نمی‌شود، قند من بالاست و هفته‌ای دو قلم نوومیکس 30 نیاز دارم، اما الان به جز هلال احمر که آن هم به ندرت این دارو را می‌دهد، در بسیاری دیگر از داروخانه‌های شهر پیدا نمی‌شود یا فقط در داروخانه‌های دولتی ممکن است، موجود باشد، در این اوضاع اقتصادی که به سختی پول درمی‌آوریم، باید علاوه بر گران شدن دارو حرص نبود آن را هم بخوریم، دکتر به من می‌گوید، حرص و استرس برای شما سم است، مگر می‌شود حرص نخورد!

او در پاسخ به این سوال که بیماران دیابتی تقاضای کاذب می‌کنند و دارو را بیشتر از نیاز خود می‌خرند، خنده‌ای دردناک بر لب می‌آورد و می‌گوید: نیاز روزانه خودمان را تامین کنند، نیاز کاذب پیش کش، مگر دیوانه‌ایم که با این گرانی بیشتر از نیازمان بخواهیم، مقدار مورد نیازمان را هم به سختی تهیه می‌کنیم.

زینب با بیان اینکه مسئولان می‌گویند، داروهای انسولین در بازار موجود است و کمبود نداریم، می‌گوید: چرا باور نمی‌کنید، خودتان به داروخانه‌ها سر بزنید تا بفهمید، با کافی  بودن داروهای انسولین مواجه هستیم یا کمبود چشمگیر این داروها!

داروخانه‌های شهر خالی از نوومیکس

پیگیری‌های میدانی در داروخانه‌های شهر اصفهان نیز بیانگر کمبود قلم انسولین در اصفهان است، متصدی داروخانه‌ای در منطقه هشت اصفهان در پاسخ به بیماری برای قلم تزریق نوومیکس می گوید: "اصلا هیچ کدام از داروهای انسولین را نمی‌آوریم و فعلا هم این دارو کم شده است."

همین طور یکی از متصدیان داروخانه‌ شبانه روزی در محدوده خانه‌اصفهان بعد از درخواست نوومیکس می‌گوید: "نوومیکس داریم، اما اگر کسی آزاد بخواهد، فقط یک عدد و با نسخه دو تا در اختیار بیمار قرار می‌دهیم، اگر دفترچه‌ تامین اجتماعی دارید، به درد نمی‌خورد چون داروهای انسولین را پوشش نمی‌دهد، اگر نسخه دفترچه بیمه تامین اجتماعی باشد، همان آزاد حساب می‌کنیم، بعدا گلایه نکنید."

او ادامه می‌دهد: "قیمت یک عدد قلم انسولین با تعرفه آزاد حدود ۳۷ هزار تومان و با تعرفه بیمه حدود پنج هزار تومان است."

همچنین متصدی یکی دیگر از داروخانه‌ها شبانه روزی در محدوده امام خمینی بدون اینکه سرش را از روی گوشی بردارد، می‌گوید: "داروها و قلم انسولین کم شده و چند وقتی است که نمی‌آوریم، اما سر بزنید، شاید بیاوریم، قول ۱۰۰ درصد نمی‌دهم، چیز دیگری می‌خواهید، بفرمایید."

متصدی داروخانه شبانه‌روزی دیگری در منطقه یک شهر اصفهان  می‌گوید: "فعلا این دارو در بازار کم شده و در همه داروخانه‌ها موجود نیست، الان نداریم و نمی‌دانم کی به دستمان می‌رسد، برای اطلاع از این که دارو در کدام داروخانه موجود است با شماره ۱۹۰ که اطلاعات دارویی است، تماس بگیرید تا در این گرانی بنزین مجبور به گشتن در شهر نشوید."

متصدی داروخانه‌ای در منطقه سه شهر اصفهان در خصوص دریافت نوومیکس می‌گوید: "برای تهیه داروهای انسولین به داروخانه‌ها دولتی سر بزنید، شما امروز چندمین نفری هستی که سراغ نوومیکس را می‌گیرید."

توضیحات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص کمبود قلم انسولین

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اما در این خصوص می گوید: در حال حاضر با توجه به گزارش معاونت غذا و دارو در این زمینه هیچ کمبودی در استان اصفهان وجود ندارد.

او با بیان اینکه اخیراً تقاضای کاذبی  در خصوص خرید این محصول در استان اصفهان ایجاد شده است، اضافه می‌کند: بر این اساس مدیریت نحوه فروش این محصول را در دستور کار قرار داده‌ایم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعداد داروخانه‌هایی که نوومیکس را به صورت نامحدود داشتند، محدود شده است، می‌افزاید: در حال حاضر تنها داروخانه‌های شبانه‌روزی و هلال احمر امکان دریافت این دارو به صورت نامحدود را دارند.

او با بیان اینکه این دارو طبق ضوابط در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: البته این محدودیت تا دو ماه نیاز هر بیمار را تامین خواهد کرد.

نجیمی با بیان اینکه دیگر داروخانه‌ها قلم انسولین را به صورت محدود در اختیار دارند، تصریح می‌کند: باید توجه داشت که شکایاتی که به دست ما رسیده به دلیل نبود دارو نبوده است و بلکه شکایات در خصوص محدودیت تعداد داروها بوده که بنابر درخواست بیمار تعداد دارو به دستشان نرسیده است.

او با بیان اینکه چنانچه بخواهیم بر اساس توقعات بیمار رفتار کنیم امکان دارد دچار کمبود شویم، اضافه می‌کند: همه داروخانه‌ها قلم را دارند و مشکلی در خصوص توزیع در استان نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار