بیمۀ 38 محصول کشاورزی در استان؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: «در سال ۹۷ مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان جمع غرامتی بوده که بیمه به کشاورزان پرداخت کرده است ولی دریافتی بیمه از بیمه‌گذاران ۵۴ میلیارد تومان بوده که نزدیک به شش برابر دریافتی، غرامت پرداخت کرده است و غرامت‌ها بر اساس خسارت‌هایی بوده که وارد شده است».
کد خبر: ۸۰۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷ 16 December 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، عباس سعیدی با بیان این‌که بخش کشاورزی در یک محیط باز قرار دارد و گیاهان زنده هستند و از همه‌ی عوامل تاثیرپذیر می‌پذیرند، بیان کرد: «حضور ارگانی مانند صندوق بیمه محصولات کشاورزی ضروری است این صندوق در بانک کشاورزی قرار دارد و کار بیمه و ارزیابی خسارت را انجام می‌دهد».
وی با اشاره به این‌که تقریبا کلیه‌ی محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، افزود: «در استان کرمان ۳۸ محصول تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که از این میزان ۲۰ محصول باغی، هفت محصول زراعی و هفت محصول دامی شامل دام سبک، سنگین، زنبور عسل، شیلات، جوجه، مرغ و… هستند».
سعیدی ادامه داد: «گلخانه‌ها و سازه‌های گلخانه‌ای نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند».
وی با اشاره به این‌که بعضی محصولات خاص که توسعه‌ی آنچنانی ندارند تحت پوشش بیمه نیستند یادآور شد: «اگر جایی کشاورزان تقاضا دارند که محصولشان تحت پوشش بیمه قرار گیرد می‌توانند مراجعه کنند تا بررسی شود».
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به ابراز نارضایتی کشاورزان از میزان خسارت بیمه گفت: «کشاورزان در هنگام دریافت خسارت بایستی توجه داشته باشند که صندوق بیمه، غرامت هزینه را پرداخت می‌کند نه در آمد کشاورزان را، زیرا ۷۰ درصد هزینه‌ی درآمدی را کشاورز در قالب یارانه دریافت می‌کند و چنانچه کشاورز خواهان دریافت بیمه درآمد هم باشد بایستی مبلغ بیشتری برای بیمه محصولات خود پرداخت کند».
وی با اشاره به ارزان بودن مبلغ بیمه محصولات کشاورزی افزود: «بیمه پایه تقریبا برای همه‌ی ‌محصولات اجباری است و کشاورز بایستی ابتدا بیمه پایه و سپس بیمه تکمیلی را انجام دهد».
سعیدی اضافه کرد: «برای گندم و دام بر اساس بند سه ماده‌ی ۳۳ برنامه‌ی ششم، بیمه پایه اجباری شده است».
وی با اشاره به این‌که در مرغداری‌ها خطرات زیادی و جود دارد و در صورت وقوع خسارت هزینه‌ی سنگینی را مرغدار متحمل می‌شود افزود: «جوجه‌ی یک‌روزه خودش بیمه است و اگر کانون و واحد مرغداری دچار حادثه شود بیمه پایه فعال است و می‌تواند خسارت را جبران کند».
سعیدی ادامه داد: «چنانچه مرغدار بیمه الحاقی و تکمیلی را نیز داشته باشد، به هر میزان که خسارت ببیند با گزارش دادن به صندوق بیمه و بازدید صندوق بیمه و همکاری دامپزشکی خسارت پرداخت می‌شود».
وی افزود: «قراردادی که بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر نوشته می‌شود مشخص است و بیمه‌گر بایستی به تمامی تعهدات خود عمل کند».
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: «در سال ۹۷ مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان جمع غرامتی بوده که بیمه به کشاورزان پرداخت کرده است ولی دریافتی بیمه از بیمه‌گذاران ۵۴ میلیارد تومان بوده که نزدیک به شش برابر دریافتی، غرامت پرداخت کرده است و غرامت‌ها بر اساس خسارت‌هایی بوده که وارد شده است».
وی در ارتباط با نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی نیز توضیح داد: «نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی را دولت انجام نمی‌دهد و تابع عرضه و تقاضای بازار است. چنانچه قیمت افت و به هر دلیلی بازار نوسان پیدا کند، قاعدتا سازمان تعاون روستایی وارد عرصه‌ی بازار شده مجوز لازم را می‌گیرد و خرید تضمینی یا خرید حمایتی را انجام می‌دهد تا قیمت به جایگاه واقعی خود برسد». 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار