کد خبر: ۸۰۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 13 December 2019
آخرین اخبار انتخابات و طرح شفافیت منابع مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 21 آذرماه بررسی شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس و سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور امشب ۲۱ آذر با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اخبار انتخابات و طرح شفافیت منابع مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی پرداختند.
موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یکی از برکات انقلاب است گفت: انشاءالله در این دوره هم نیز با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات روبرو خواهیم شد لذا از اردیبهشت ماه امسال ستاد انتخابات تشکیل شد و از ۱۰ آذر ماه ثبت‌نام تا شانزدهم ادامه داشت.
او با اشاره به اینکه ثبت نام انتخابات مجلس در ۱۶ آذر ماه به پایان رسید افزود: برای ۲۰۸ حوزه انتخابیه و برای ۲۹۰ کرسی مجلس این امر صورت گرفت لذا ۱۶ هزار و ۱۵۱ نفر به ستاد انتخابات و فرمانداری‌های سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۱۲۸ نفر ثبت‌نام شان نهایی نشد.
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در این دوره شاهد افزایش ۳۲ درصدی ثبت نام کنندگان نسبت به مدت مشابه بودیم ادامه داد: در روز آخر ثبت نام ۵۹۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که معادل کل ثبت نام سال ۹۰ بود، ۱۲ درصد ثبت نام کنندگان از بین خانم‌ها بودند که نسبت به دوره قبل ۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد و همچنین آقایان ۸۸ درصد ثبت نام کردند که نسبت به دوره قبل ۳۲ درصد افزایش یافت.
موسوی با بیان اینکه داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از هنگام ثبت نام در انتخابات مشمول محدودیت‌هایی می‌شوند که در قانون انتخابات وجود دارد اظهار کرد: توصیه ما این است که تمرکز فعالیت داوطلبان برای تبلیغات در زمان مجاز خود باشد، قطعا هیات‌های اجرایی و نظارت بر رفتار داوطلبان انتخابات در خصوص موضوع تبلیغات نظارت می‌کنند.
موسوی با بیان اینکه استعلام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از مراجع چهارگانه صورت می‌گیرد افزود: هیئت‌های اجرایی انتخابات، ۲۶ آذرماه صلاحیت داوطلبان را رسیدگی و نهایی می‌کنند.
دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه بعد از پایان مدت زمان ثبت نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، همزمان با آن از چهار مرجع رسمی استعلام هر کدام از داوطلبان انجام می‌شود تصریح کرد: از مراجع قضائی، ناجا، سازمان ثبت احوال و وزارت اطلاعات استعلام گرفته می‌شود.
او افزود : پاسخ استعلام‌ها در اختیار هیئت اجرایی قرار می‌گیرد، در واقع ممکن است بعد از بررسی هیئت‌های اجرایی، عده‌ای رد صلاحیت و عده‌ای نیز تأیید صلاحیت شوند، در هر حالت آن‌هایی که در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شوند، ما به آنان اعلام می‌کنیم که به استناد کدام ماده قانونی صلاحیتشان مورد تأیید قرار نگرفته است.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در دوم اسفند ماه سال جاری، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۰۸ حوزه و با افزایش یک حوزه انتخابیه نسبت به دوره گذشته برگزار خواهد شد.
موسوی با اشاره به اینکه به ازای هر کرسی مجلس ۵۵ نفر ثبت نام کرده اند که استان البرز و تهران بیشترین و استان هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد کمترین نسبت را دارند اظهار کرد: ۳۶ درصد داوطلبین کمتر از ۴۰ سال سن داشتند و ۲۶ درصد داوطلبین از میان ایثارگران، جانبازان و آزادگان بودند و جوانترین داوطلبان ۳۰ سال داشتند.
او افزود: مطابق ماده ۲۵ قانون؛ وزارت کشور مأمور حسن اجرای انتخابات است و فرمانداران و دست اندرکاران امر اجرای انتخابات را بر عهده دارند، همچنین هیئت‌های بازرسی فعالیت‌های داوطلبانه احتمالی را رصد می‌کنند، در زمینه تبلیغات و مسائل دیگر هیئت‌های بازرسی رسیدگی‌های لازم را انجام می‌دهند و اگر نیاز به برخورد بیشتر باشد قوه قضاییه موضوع را رصد می‌کند لذا نبود قانون در حوزه تبلیغات و منابع مالی داوطلبان قدرت مانور را کمتر کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار