رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با بروز آنفلوآنزا ۲۷۳ نمونه‌گیری از بیماران مشکوک در محدوده این دانشگاه انجام که ۶۷ مورد آن تاکنون مثبت اعلام شده است.
کد خبر: ۸۰۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹ 11 December 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان سید محمد هاشمی شهری اظهار داشت: با استقرار آزمایشگاه منطقه‌ای آنفلوآنزا در زاهدان روند تشخیص و درمان این بیماری در سیستان و بلوچستان تسریع شده و این آزمایشگاه قابلیت پاسخگویی در کمترین زمان ممکن را دارد.

 وی با اشاره به ماهیت بیماری آنفلوآنزا گفت: دوره این بیماری معمولا بین یک تا سه روز است و دوره سرایت آن نیز از یک روز قبل از بروز علایم تا هفت روز بعد از آن بطور کلی از پنج تا ۱۰ روز متغیر است و این دوره در کودکان زیر ۵ سال و بیماران و افراد مسن با ضعف ایمنی طولانی‌تر می‌شود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سرایت این بیماری به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود به طوری که در تماس مستقیم قطرات تنفسی شخص به شخص است که تا فاصله حدود یک تا ۲ متری پرتاب می‌شوند و عفونت را به اطرافیان منتقل می‌کنند و در تماس غیر مستقیم ویروس آنفولاآنزا ممکن است ساعت‌ها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط خارج زنده بماند و تماس دست با سطوح یا اشیاء آلوده به این قطرات و سپس با زدن دست آلوده به چشم، بینی و دهان این عفونت انتقال یابد.

وی بیان کرد: خانم‌های باردار،کودکان زیر پنج سال، افرادمسن، بیماران ریوی مزمن، بیماری‌های قلبی، کلیوی و بیماری مزمن کبدی و کارکنان بهداشت درمان که با مریض ارتباط مستقیم دارند گروه‌های در معرض خطر این بیماری هستند که برای پیشگیری باید از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

هاشمی شهری گفت: همچنین افراد سالم برای پیشگیری از این بیماری در طول شبانه روز و به صورت مکرر دست‌های خود را با آب و صابون یا مایع شوینده بشویند.

وی اظهار داشت: استراحت کردن، نوشیدن مایعات و شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون یا محلول‌های با پایه الکلی به بیمار توصیه می‌شود و بیمار جلوی دهان و بینی را در موقع سرفه و عطسه با دستمال یک بار مصرف بگیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اغلب بیماران مبتلا علایم خطر را بروز نمی‌دهند و به فرم خفیف این بیماری دچار می‌شوند و در صورتیکه بیماری وخیم تر شد یا علائم شدید بروز کرد بیمار را به یک مرکز درمانی مجهز برای بستری معرفی کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار