رئیس گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: استفاده از لامپ‌های کم مصرف اگر با رعایت ملاحظات و توصیه‌های بهداشتی و ایمنی همراه باشد، عارضه‌ای برای انسان به دنبال ندارد.
کد خبر: ۸۰۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ 11 December 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: سیامک شمس رئیس گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اشاره به اینکه به واسطه مزایای اقتصادی، استفاده از لامپ‌های کم مصرف گسترش بیشتری یافته است، گفت: شهروندان باید سه ملاحظه بهداشتی را در مورد کاربرد لامپ‌های کم مصرف مد نظر داشته باشند.

او ادامه داد: نخستین ملاحظه بهداشتی کاربرد لامپ‌های کم مصرف، انتشار پرتو‌های فرابنفش است؛ مقدار پرتو‌های فرابنفش حاصل از این لامپ‌ها به قدری پایین است که نمی‌تواند خطری را متوجه سلامت انسان کند، اما رعایت فاصله ۳۰ سانتیمتر یا بیشتر از این لامپ‌ها توصیه می‌شود، موضوعی که در هر حال باید رعایت شود.

شمس اضافه کرد: دومین نکته بهداشتی مورد توجه در مورد لامپ‌ها و هر وسیله برقی دیگر، اثر میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی است؛ این میدان‌ها با حواس انسانی قابل درک نیست. میدان الکتریکی زمانی که یک وسیله برقی را به برق متصل می‌کنیم تشکیل می‌شود، حتی اگر آن وسیله برقی خاموش باشد در این حالت هرچه ولتاژ بالاتر باشد، میدان الکتریکی ایجاد شده نیز بیشتر است.

او گفت: میدان مغناطیسی وقتی ایجاد می‌شود که جریان برق در سیستم یا وسیله برقی برقرار شود که با افزایش میزان جریان، میدان مغناطیسی نیز افزایش می‌یابد، بنابراین میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی بسته به شرایط ممکن است به تنهایی یا همزمان با یکدیگر وجود داشته باشند، به طور مثال وقتی یک لامپ به برق متصل می‌شود میدان الکتریکی شکل می‌گیرد حتی اگر لامپ خاموش باشد، اما زمانی که لامپ را روشن می‌کنیم برقراری جریان، یک میدان مغناطیسی نیز ایجاد می‌شود، بنابراین مانند همه وسایل برقی خانگی، لامپ‌های کم مصرف نیز دارای میدان الکتریکی و مغناطیسی است.

شمس خاطرنشان کرد: اندازه گیری‌های انجام شده در فاصله ۳۰ سانتی متری از لامپ‌های کم مصرف مقادیر کمتر از استاندارد را نشان می‌دهد، بنابراین از دیدگاه میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی نیز نگرانی خاصی وجود ندارد و این برداشت، با دیدگاه متخصصان و سازمان‌های بهداشتی معتبر دنیا مطابقت دارد.

رئیس گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سومین موضوع که در زمینه کاربرد این لامپ‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و رعایت آن مورد توصیه و تاکید وزارت بهداشت قرار دارد، نحوه اقدام در زمان پایان عمر یا شکستن این لامپ‌ها است؛ زیرا در این لامپ‌ها مقادیری اندک از ماده خطرناک جیوه وجود دارد.

این کارشناس مسائل بهداشت و سلامت گفت: تا زمانی که این لامپ‌ها نشکند، جیوه، که مقدار آن به اندازه پوشش نوک یک قلم ذکر شده، هیچ خطری برای کاربران ندارد، بنابراین پس از پایان عمر این لامپ‌ها باید آن را داخل جعبه اولیه و سپس داخل یک یا دو کیسه پلاستیکی مقاوم قرار داده و به مأمور جمع آوری پسماند تحویل شود.

شمس گفت: در مواقعی که لامپ‌های کم مصرف در خانه می‌شکند، باید مراقب بود تا بدون هیچ گونه اثر سوئی بقایای این لامپ‌ها جمع آوری و دفع شود، بنابراین به افراد خانواده توصیه کنید از اتاقی که لامپ در داخل آن شکسته است خارج شوند و مواظب باشند که بر روی قطعات شکسته لامپ پا نگذارند.

او گفت: قبل از پاکسازی اتاق به مدت ۱۵ دقیقه پنجره‌ها را باز بگذارید تا بخار‌های جیوه از اتاق خارج شود و در صورتی که اتاق دارای سیستم تهویه مرکزی است آن را خاموش کنید، به هیچ وجه از جارو برقی برای تمیز کردن بقایای لامپ شکسته استفاده نکنید، چون بخارات جیوه را در فضا پخش می‌کند و جارو نیز آلوده می‌شود، یک دستکش یک بار مصرف بپوشید تا از تماس مستقیم با بقایای شکسته لامپ و بریدن دستان، جلوگیری شود.

شمس اضافه کرد: با استفاده از ۲ تکه مقوای نازک بقایای لامپ کم مصرف شکسته را جمع‌آوری کرده و با یک پارچه مرطوب، خرده‌های شیشه و پودر باقیمانده را تمیز کنید تا اثری از بقایای آن نماند.

رئیس گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: قطعات و بقایای لامپ شکسته و اشیائی که برای تمیز کردن مورد استفاده قرار گرفته است را در داخل یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید و درب آن را محکم ببندید و به مامور جمع آوری پسماند تحویل دهید، پس از اتمام کار دستان خود را با آب و صابون بشویید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار