پارک‌سوارها یکی از الزامات کلان‌شهرها برای مدیریت ترددها به هسته مرکزی شهر است که پارک‌سوار شمالی قم نیازمند ارائه خدمات بهتر و افزایش کیفیت امکانات برای جلوگیری از ترددهای غیرضروری به مرکز شهر است.
کد خبر: ۸۰۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۷ 11 December 2019

به گزارش تابناک قم، شهر قم با جمعیتی بیش از یک‌میلیون و 200 هزار نفر، اما با پذیرش 20میلیون مسافر به‌صورت سالانه، یکی از شهرهایی بوده که بیش از سایر شهرهای مشابه خود ازنظر جمعیت و مساحت نیازمند ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقلی است.

پارک‌سوارها به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی امروزه به یکی از نیازهای شهرها تبدیل‌شده است. امکانی که می‌تواند علاوه بر ارائه خدمات مناسب به مسافران ترافیک درون‌شهری را نیز مدیریت کند.

پارک‌سوار به‌صورت ایده آل می‌تواند امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی، کیوسک اطلاعات، فروشگاه، غذاخوری، کافه، پمپ‌بنزین و تعمیرگاه را به مسافران ارائه داده و با ایجاد امکان پارک خودروی شخصی و اتوبوس و ارائه حمل‌ونقل عمومی مناسب، در هدایت مسافران به مرکز شهر کمک شایان و مناسبی به مسافران و زائران در روزهای خاص در قم باشد، روزهایی که تعدادشان بیش از آن است که بتوانیم نسبت به آن بی‌توجه باشیم.

در حال حاضر پایانه مرکزی، پایانه 72 تن، پارک‌سوار فدک، پارک‌سوار شمالی، پایانه سه‌راه خرمشهر و پایانه میدان ولی‌عصر(عج) محل‌هایی است که به شهروندان و مسافران برای سفرهای برون‌شهری ارائه خدمات می‌شود.

پارک‌سوار شمالی قم واقع در بستر رودخانه قم و ابتدای بلوار زائر با مساحت 67 هزار مترمربع به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین مکان‌ها به مرکز شهر، یکی از مقاصد اتوبوس‌ها برای سوار یا پیاده کردن مسافران و زائران برای ورود به شهر و خروج از قم است.

در این پارک‌سوار امکان توقف و پارک بیش از700 اتوبوس پیش‌بینی‌شده و حمل‌ونقل عمومی ازجمله اتوبوس و تاکسی خدمات لازم را به مسافران برای ورود به مرکز شهر و رسیدن به حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران ارائه می‌دهند.

پارک‌سواری که به گفته مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم ماهانه به بیش از 50 هزار نفر خدمات ارائه داده و روزانه بیش از 300 اتوبوس در آن تردد می‌کند.

رضا پوریا فر تأکید دارد: در ایام اربعین حسینی(ع) روزانه تا 12 هزار نفر نیز از این پارک‌سوار استفاده کرده و عددی که از تعداد مسافران ایرانی و خارجی ثبت‌شده است قابل‌توجه است.

در حال حاضر پارک‌سوار شمالی یکی از مقاصد زائران عراقی و پاکستانی بود‌ه و با توجه به ممنوعیت تردد اتوبوس برون‌شهری در مرکز شهر نیازمند ساماندهی و ارائه خدمات رفاهی با کیفیت بیشتر و در سطح وسیع‌تری است.

اتمام کف سازی پارک‌سوار شمالی

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم با اشاره به اهمیت پارک‌سوار شمالی ازنظر موقعیت مکانی در مدیریت زائران و مسافران هنگام ورود به شهر مقدس قم اظهار داشت: پارک‌سوار شمالی با توجه به این‌که مقصد بسیاری از مسافران خارجی در ابتدای ورود به شهر قم است ساماندهی آن در دستور کار قرارگرفته است.

پوریافر ادامه داد: با توجه به استقرار شرکت‌های مسافربری در این پارک‌سوار و امکان سفر به 50 شهر کشور، ساماندهی آن به یکی از اولویت‌های سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم تبدیل‌شده است.

وی اتمام کف سازی این پارک‌سوار را نخستین اقدام در جهت ساماندهی آن عنوان کرد و گفت: کف سازی پارک‌سوار پایان‌یافته اما خدمات رفاهی که در حال حاضر به مسافران و رانندگان ارائه می‌شود در سطح مطلوب و شایسته شهر قم نیست.

ساخت مجتمع رفاهی مدرن در پارکسوار شمالی

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم از عقد قرارداد برای ساخت مجتمع رفاهی در این پارک‌سوار خبر داد و خاطرنشان کرد: به‌زودی پیمانکار ساخت مجتمع رفاهی دریک طبقه را آغاز کرده و با توجه به‌ پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا پایان سال این مجتمع رفاهی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خدمات ارائه‌شده در این مجتمع خدمات رفاهی را تشریح و بیان کرد: خدمات پیش‌بینی‌شده در این مجتمع که به مسافران و رانندگان ارائه ‌شود، خدماتی از قبیل رستوران، نمازخانه، فروشگاه، کافه، سرویس بهداشتی و حمام است.

پوریافر امکان استقرار و استراحت رانندگان اتوبوس‌ها را نیز موردتوجه قرارداد و تأکید کرد: در پایانه مرکزی خوابگاه استراحت و امکان استفاده از خدمات رفاهی و بهداشتی مانند حمام ویژه برای رانندگان ساخته‌شده که در این پارک‌سوار نیز نیاز است چنین مکانی طراحی و ساخته شود.

پارک‌سوارها به‌عنوان روشی مؤثر در مدیریت تقاضای سفر علاوه بر کاهش ترافیک در نقاط مرکزی شهر، کاهش هزینه‌های پارک کردن در مرکز شهر و کاهش آلودگی هوا و روان شدن ترافیک امروز با توجه به هزینه بالای سفر باید موردتوجه بیشتری قرار گیرند.

ارائه خدمات مناسب رفاهی و حمل‌ونقل عمومی مناسب برای ورود به شهر می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های مسافرانی که به علت گرانی بنزین تصمیم به استفاده از حمل‌ونقل برون‌شهری در سطح گسترده‌ای می‌کنند را کاهش داده و اقبال عمومی را افزایش دهد.

نکته‌ای که این روزها باید بیش از بیش به آن توجه کرد تا رفاه مسافران در طول 24 ساعت در پایانه‌ها و پارک‌سوارها تأمین شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار