بنابراین رفتار های مدیریتی و تشرهای مدیریتی استاندار ایلام به مسئولین را باید در همین ظرف ضرورت نزدیکی به مردم و بازگرداندن جایگاه واقعی مردم در مدیریت کشور معنا ومفهوم شود ،با توجه به اهمیت سخنان استاندار در تاثیرگذاری بر اعتماد زایی بین مردم ومسئولین بعنوان یکی از آسیب های پیش رو مدیریت کشور ،این سخنان صرفا جنبه تزیینی وخبر پیدا نکرده و استاندار ایلام با تشکیل دبیرخانه ای خاص بمنظور اجرایی شدن این سخنان در سطح دستگاههای اجرایی استان ،بعد عملیاتی واجرایی این گفتمان را مدنظر داشته باشند.
کد خبر: ۸۰۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵ 10 December 2019

تابناک ایلام ::مدتهاست که استاندار ایلام در جلسات متعدد هرباره جمله قابل تاملی را در خصوص مدیران بر زبان می آورد ،نظیر این جملات ؛" مدیران تنگ نظر نباشند،ترسو نباشند و اینک مدیران همیشه در دسترس باشند" بررسی فحوی و معنای واقعی این کلمات تنها یک چیز بیشتر نمی تواند باشد ،اینکه " مدیران به معنای واقعی کلمه خدمتگزار مردم باشند".

اگر مدیران ما چه ارشد ها وچه مدیران میانی یک وقت کوتاهی رابه تفسیر این جمله کوتاه اما پر مغز رهبر کبیر انقلاب اسلامی اختصاص دهند ،شاید بخش عمده مشکلات جاری کشور ما براحتی قابل حل وفصل باشد،اینکه " مردم ولی نعمت ما هستند "

در بررسی معنایی واژه " ولی نعمت "می توان به اهمیت بکار بردن این واژه برای مردم پی برد ،ولی نعمت یعنی آنکه بر کسی حق نعمت دارد،سرور وبزرگ و دهها معنای پر مغز دیگر .وقتی کسی ولی نعمت شمرده شد یعنی اینکه تمامی امور باید در راستای جلب رضایت ورفاه او انجام پذیرد .

امامتاسفانه سالهاست این جمله قصار وبا فحوی وزین امام رحمه الله علیه را فقط در سخنرانی ها ودر متن مقالات می توان جا داد،جمله ای صرفا تزیینی که در مشی وسلوک مدیریتی کشور کمترین وقعی بدان نهانده نشده و مسئولین به گونه ای رفتار کرده اند که ولی نعمتان جای خود را عوض کرده اند ،مردم به دیده ولی نعمتی باید به مدیران بنگرند!

وقتی لحظه لحظه اتفاقات ورویداد های کشور در دوران پیش از انقلاب،حین و پس از انقلاب و تا دوران تثبیت انقلاب را بررسی می کنیم ،به درستی می توان رد پای کاملا مشخص وتاثیر گذار مردم را مشاهده کرد ،به واقع باید گفت همین مردم با همت وحمیت انقلاب رابه پیروزی رسانیدند ،برای بقای آن از جان ومال خود گذشتند ،برای تثبیت آن بر رفاهیات خود چشم بستند ،در همه صحنه ها چه راهپیمایی ،چه انتخابات و چه جنگهای درون وبرون مرزی حضوری تعیین کننده داشتند ،اما...

اما این نقش و  تاثیر گذاری به معنای واقعی پاسخ داده نشده است ،مردمی که باید ولی نعمت باشند ،تنها نعمتی برای قدرت محسوب می شوند ،حتی در بزرگترین تصمیم سازی ها به حاشیه رانده می شوند ،مسئولین آنان را نامحرم تلقی می کنند ،تازه اینکه در اعتراض به برخی سوء مدیریت ها جوابشان رابه چوب وچماق وگلوله می دهند!

مسئولین ومدیران کشور باید قدر این داشته ارزشمند واین سرمایه بزرگ اجتماعی را بدانند ،سرمایه ای بی بدیل که هزاران بمب وهواپیما هم نمی تواند جای آن را بگیرد،به گونه ای رفتار نکنند که تنها ظرفیت امنیت ملی و بزرگترین ذخیره حمایتی را از دست بدهند. اهمانگونه که وزیر خارجه در سخنرانی اش در دانشگاه امیر کبیر بدستی به آن اشاره داشتند ،تفاوتی که ما با دیگران داریم این است که قدرت و پیشرفت و توسعه ما مبتنی بر مردم و درونزاست.

بنابراین اگر واقعا به ولی نعمت بودن به معنای واقعی ایمان دارند ،بایدمردم را محرم خود بدانند ،قهر بامردم به مراتب از جنگ جهانی برعلیه کشور مخرب تر است ،مسئولین باید ارتباط خود رابا مردم ترمیم کنند ،از اتاقهای مدیریتی خارج وبه میان مردم آمده ،به گلایه ها ودرددلهای انان گوش فرا دهند ،نقش دهی به مردم در تمامی شئون مدیریتی کشور از راس تا ذیل در دستور کار قرار گرفته ودر پاره ای رفتارهای مشمئز کننده وبی اعتمادکننده  تجدید نظرکنند.

بنابراین رفتار های مدیریتی و تشرهای مدیریتی استاندار ایلام به مسئولین را باید در همین ظرف ضرورت نزدیکی به مردم و بازگرداندن جایگاه واقعی مردم در مدیریت کشور معنا ومفهوم شود ،با توجه به اهمیت سخنان استاندار در تاثیرگذاری بر اعتماد زایی بین مردم ومسئولین بعنوان یکی از آسیب های پیش رو مدیریت کشور ،این سخنان صرفا جنبه تزیینی وخبر پیدا نکرده و استاندار ایلام با تشکیل دبیرخانه ای خاص بمنظور  اجرایی شدن این سخنان در سطح دستگاههای اجرایی استان ،بعد عملیاتی واجرایی این گفتمان را مدنظر داشته باشند.

بدون شک هدف غایی ونهایی تمامی این سخنان استاندار ایلام از جمله دسترس بودن مدیران درراستای تغییر رفتار مدیران به نفع مردم وارباب رجوع است ،تغییر رفتاری که می تواند به ولی نعمت بودن مردم لباس واقعیت پوشانیده واعتماد از دست رفته وشکاف ایجاد شده بین مردم ومسئولین  را ترمیم نماید. استمرار این شیوه مدیریتی در استاندار ایلام رفته رفته می تواند  به پارادایمی رفتاری در مدیریت کشور تبدیل ودرتغییر جهان بینی مدیران ونوع نگاهشان به مردم موثرواقع شود ،مردمی که قطب وپایه اصلی امنیت ملی کشورمحسوب می شوند

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کمیل
|
-
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
ایشان حالا چون به بازنشستگی نزدیک شده می خوان جبران مافات کنه و گرنه همین مدیران منصوب ایشان و امثالهم هستند.
ذوق زده نشید خبری از جایگاه تکریم مردم در این نظام اداری نیست و مدیران هر روز به روز قبل تر فربه تر و حریص تر می شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار