برنامه «بدون توقف» مخاطب زیادی دارد و اثرگذاری آن به بخش‌های مختلف نهاد‌های حاکمیتی و عمومی کشور سرایت کرده است.
کد خبر: ۸۰۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 10 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: «بدون توقف» نام برنامه‌ای در شبکه سه است که باشروع آن شاهد اتفاقات مختلفی بودیم. این برنامه در این روز‌ها در صدا و سیما و فضای مجازی سر و صدا به پا کرده است و واکنش‌ها نشان می دهد که مخاطب زیادی دارد و اثرگذاری آن به بخش‌های مختلف نهاد‌های حاکمیتی و عمومی کشور سرایت  کرده است.

بدون توقف

حضور عباسعلی کدخدایی قائم مقام شورای نگهبان و سخنگوی این شورا و پس از آن حضور معاون اول قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای و کمی پیش  از آن حضور نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان، نشان می دهد که «بدون توقف» اثرگذاری خاصی را در قشر جوان و مخاطبان داشته است.

بدون توقف

به همین بهانه سری به پشت صحنه این برنامه گفتگو محور و چالشی زدیم.در فصل جدید شاهد تغییر دکور هستیم و دو حلقه دور یک میز ایجاد شده است، حلقه اول مربوط به پنج کارشناسی است که از دل جامعه انتخاب می‌شوند و با کارشناس صحبت می‌کنند و حلقه دوم نیز تماشاگرانی هستند که از دانشگاه و بخش‌های مختلف جامعه برای حضور در برنامه اعلام آمادگی کرده اند.

بدون توقف

تماشاگران یکی یکی در حال اضافه شدن هستند تا تصویربرداری آغاز شود، داخل استودیو عوامل در حال آماده سازی ضبط برنامه هستند. در این فصل بیشتر به سوژه‌های روز پرداخته و به شبهات و پرسش‌های ذهنی مردم جواب می دهند و با مقابل هم قرار دادن نظر‌های متضاد شرکت کنندگان و در نهایت توضیحات استاد، درصدد پاسخگویی برمی آیند.

حالا «بدون توقف» با گذر از فصل قبل که حول محور گام دوم انقلاب و پاسخگویی نهاد‌های مختلف حاکمیتی مثل شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و... بود، شبهات ذهنی مردم به ویژه جوانان را مد نظر قرار داده و به آن‌ها می‌پردازد. موضوع امروز برنامه  مسجد محوری است و مهمانان مرتبط با موضوع در استودیو حاضر هستند. به همین بهانه گفتگویی را با عوامل برنامه «بدون توقف» داشته ایم که در ادامه  می‌خوانید.

بدون توقف

رضا غلامحسین نژاد تهیه کننده درباره این برنامه گفت: «بدون توقف» با مباحث اندیشه‌ای شروع شد و در ادامه ویژه برنامه‌ای را برای چهل سالگی داشتیم. نمایندگانی از نهاد‌های حاکمیتی مثل حجت الاسلام والمسلمین اژ‌ه‌ای و کدخدایی آمدند و درباره حاکمیت و نهاد‌های حاکمیتی صحبت کردند و بعد فصل جدید را با حضور مسعود فراستی با موضوع مسائل اجتماعی و سلبریتی‌ها آغاز کردیم.

و‌ی پیرامون اتاق فکر برنامه ادامه داد: در حوزه محتوا سردبیر بر اساس نوع موضوع از کارشناسان مختلف دعوت می‌کند و بعد از بررسی، محور‌های گفتگو  مشخص می‌شوند، اما اینکه به چه موضوعی بپردازیم تنها اتاق فکر آن را تعیین نمی‌کند بلکه بستگی به زمان و فراوانی پیام‌های مخاطبان دارد و شرایط خاص جامعه هم تأثیر می‌گذارد، چند هفته گذشته به دلیل گرانی بنزین به  موضوع بنزین  پرداختیم.

وی افزود: اینگونه نیست که همه موضوعاتی که به آن می‌پردازیم در جامعه داغ باشد، بلکه برخی از مسائل آتش زیر خاکستر هستند و باید به آن بپردازیم تا دغدغه مردم را یادآوری کنیم. به طور مثال ولایت فقیه شاید دغدغه مردم نبود، اما شبهات جدی در این موضوع داشتیم.

این تهیه کننده با اشاره به خط قرمز‌های خود ساخته اظهار کرد:می‌توان گفت این خط قرمز‌ها ساخته ذهن بود چراکه موضوعات مورد بحث ما، خط قرمز‌هایی بود که ساخته ذهن بود. به دلیل حضور تیم جوان برنامه حضور توانستیم به همین موضوعات از جمله  مسائل چند همسری بپردازیم که ازخط قرمز‌های خود ساخته بود و باید در باره آن‌ها بحث شود.

غلامحسین نژاد پیرامون اینکه اولین بار این اتفاقات در برنامه «بدون توقف» رخ داد، بیان کرد:می‌توان گفت خاصیت برنامه «بدون توقف» این است که به دغدغه های جامعه بپردازد. ما در این برنامه به نگاه خاصی رسیده‌ایم و نوع چالش‌ها و مسائلی که اتفاق می‌افتد، متفاوت است. البته در این مسیر اگر حمایت شخص آقای فروغی مدیر شبکه ۳ نبود خیلی از این مسائل اتفاق نمی‌افتد.

بدون توقف

وی عنوان کرد:هر مبحثی که بخواهید به آن بپردازید دستور عملی صدا و سیما را دارد که خیلی از آن‌ها را باید رعایت کنیم. حمایت مدیر شبکه  پشتوانه برنامه است و اجازه می‌دهد که این مسائل مطرح شود. این خط قرمز‌هایی که در برنامه «بدون توقف» مطرح می‌شود اشکالی به وجود نیاورده است بلکه باعث شد فرهنگ گفتمان، گفتگو و کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر رواج پیدا کند. خیلی از دانشگاه‌ها مدل برنامه ما کار می‌کنند که این تأثیرگذاری برنامه را نشان می‌دهد، همچنین برای مردم تابو گفتگو کردن شکسته شده است و خیلی از جوانان می توانند با جرأت صحبت کنند.

غلامحسین نژاد در خصوص انتخاب مهمانان توضیح داد: در اتاق فکر مهمانان پیشنهاد می‌شوند و از بین چند نفر انتخاب نهایی صورت می‌گیرد، بخشی از معیار‌های ما برای انتخاب مهمان این است که مهمانان جوان باشند و کمتر در قاب تلویزیون دیده شده باشند البته شاید کمتر در تلویزیون مصاحبه کرده باشند و شاید خیلی تلویزیونی هم نباشند، اما مطرح هستند.

وی پیرامون حلقه اول و دوم برنامه گفت: ما در دکور برنامه دو حلقه را ترسیم کرده ایم. حلقه اول پنج کارشناسی است که به ما پیامک داده‌اند و با مصاحبه‌ای که انجام داده‌ایم در برنامه شرکت می‌کنند و حلقه دوم همان تماشاگرانی هستد که دانشگاه‌ها و از دل مردم هستند. شعار برنامه این است که به شبهات و دغدغه‌های مردم بپردازیم حلقه اول و دوم شاید تخصص داشته باشند، اما حضور آن‌ها به عنوان نماینده مردم است.

این تهیه کننده درباره دلیل حضور نداشتن دولتی‌ها در برنامه «بدون توقف» اظهار کرد:از بیشتر دولتی‌ها خواستیم که در برنامه حضور پیدا کنند و در فصلی که به نهاد‌های حاکمیتی می‌پرداختیم از قوه قضاییه، مجلس خبرگان، مجمع مصلحت، در برنامه حضور پیدا کردند  اما علی‌رغم بیشتر دعوت‌ها، دولتی‌ها به برنامه نیامدند.

غلامحسین نژاد پیرامون بخش‌های برنامه توضیح داد:سعی کردیم همیشه رو به جلو حرکت کنیم و بخش‌های برنامه ثابت نباشد؛ از حلقه اول و دوم بیشترین استفاده را داشته باشیم و حداقل تا جایی که ممکن است شبهاتی که در ذهن آن‌ها باشد را در برنامه پاسخ بدهیم. تخته‌هایی که دست حلقه دوم است خیلی از نظرات و کارشناسی خود را بیان می‌کنند. برای اولین بار توانستیم نظارت ۶۰ الی ۷۰ نفر را در یک برنامه نشان دهیم و مردم ببینند و با این تخته‌ها نظر مخاطبان را شاهد باشیم.

وی افزود: در کنار آن آیتم گزارش مردمی هم داریم که به سراغ مردم می‌رویم و نظر آن‌ها را در باره موضوع سؤال می‌کنیم و آن‌ها را در برنامه مشخص می‌کنیم.

غلامحسین نژاد پیرامون ادامه داشتن این برنامه عنوان کرد:شیوه برنامه به گونه‌ای است که همیشه می‌تواند ادامه پیدا کند چرا که نیاز به گفتگو داریم، شبهه در جامعه داریم و فرهنگ زیبا گفتگو کردن، چالشی بودن را داشته باشیم و در صدا و سیما ادامه پیدا کند. فرهنگ سازی زمان می‌برد و ما برکات آن را در سال‌های آینده بیشتر خواهیم دید. استقبال از برنامه خوب بوده است، اما فراز و فرود‌هایی داشتیم، بازخورد‌هایی را از مردم و مسئولان دیده‌ایم که نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از جامعه آن را می‌بینند.

بدون توقف

ابراهیم جلالیان سردبیر برنامه پیرامون «بدون توقف» گفت:این برنامه ای است که بدون توقف جلو می‌رود و با هدف پاسخگویی به شبهات ذهنی جوانان روی آنتن است.

وی ادامه داد: در این مدت بحث و گفتگو درباره موضوعات حجاب، ولایت فقیه، مسجد محوری، فرزند‌آوری، چرایی افزایش قیمت، سلبریتی‌ها و  ازدواج را داشتیم.

وی عنوان کرد: بازخورد‌های مختلفی از مردم دریافت می‌کنیم که وظیفه ما را سنگین می‌کند. فضای مجازی برگرفته از واقعیت موجود جامعه است که برخی مواقع نکاتی را گوشزد می‌کند تا انعکاس زودتری داشته باشد. صراحت فضای مجازی باعث شده  مردم به سمت آن بروند.  به همین دلیل در برنامه «بدون توقف» صراحت داریم چرا که بحث‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود و مردم فکر می‌کنند در رسانه ملی نمی‌توانند بحث کنند،  در برنامه «بدون توقف» بحث می‌شود و این اتفاق حاصل حمایت مدیران شبکه برای این صراحت بیان تأثیرگذار است.

بدون توقف

جلالیان پیرامون تابو شکنی در برنامه «بدون توقف» توضیح داد: با کلمه تابوشکنی و خط قرمز مخالف نیستم چرا که خود ساخته بوده است. در صورتی که رهبر انقلاب بار‌ها اعلام کردند که پیگیر مسئله آزاداندیشی بودند و به دنبال اندیشه درست هستند و مخاطبان هم به دنبال این اندیشه‌ها باشند.

وی ادامه داد:زمانی که شما مخاطب را از رسانه‌های خارجی حذف کرده‌اید و به رسانه خودمان  نگاه می‌کند یک قدم جلو است و شما می‌توانید بعد از جذب، اطلاعات بیشتری هم به او بدهید. یکی از روش‌های جذب این است که صدای خودش را بشنوند. ما منتظر نظر مخالفان هستیم و از انتقادات دفاع و  استفاده می‌کنیم.

بدون توقف

مهدی خانعلی زاده، مجری درباره حضور خود در این برنامه گفت:سری اول برنامه سردبیر برنامه بودم و چهره‌های مختلف در برنامه حضور پیدا می‌کردند، در سری دوم به دلیل کاری که پیش آمد در برنامه حضور نداشتم، اما در سری سوم با توجه به اینکه قرار است به مسائل روز بپردازند  مجری کارشناس نیاز داشتند که به من لطف داشتند و موافقت شد تا در برنامه حضور پیدا کنم. همه جا می‌گویم من مجری نیستم بلکه یکی از افراد دور میز هستم که قرار است سؤالات مردم را از کارشناسان سؤال کنم.

و‌ی ادامه داد:گفت وگو‌های چالشی را در دانشگاه‌ها تجربه کرده‌ام  اما در برنامه «بدون توقف» مباحث مختلف  و مدیریت جلسه متفاوت است. بهترین اجرای من زمانی است که کمترین دخالتی داشته باشم، میزان ورود من به مباحث  به میزان صحبت‌های کارشناسان بستگی دارد.

خانعلی زاده پیرامون بازخود‌ها بیان کرد: بازخورد‌های خوبی را از مردم گرفته‌ام و در اکثر مباحث به نتیجه خوبی رسیده‌ام، در بیشتر روز‌ها با مترو رفت و آمد دارم.یکی از بینندگان برنامه در مترو به من گفت شما که مجری هستید چرا مترو سوار می‌شوید؟ گفتم اینگونه نیست و با هم صحبت کردیم؛ چند نکته به من گفتند و آماده کرده‌ام که در برنامه مطرح کنم.

وی ادامه داد: قرار است در برنامه موضع نداشته باشم و هر کس حرف می‌زند مخالف آن صحبت کنم چرا که بر اساس نظر مردم صحبت می‌کنم و باید نماینده آنها باشم.

بدون توقف

خانعلی زاده گفت: بازخورد‌های مختلف مخاطبان را دنبال کردیم و خوشحال هستیم که حرف مردم را در برنامه بازگو می‌کنیم. عوامل برنامه نظرات مردم را در فضای مجازی می‌خوانند و پاسخ آن‌ها را می‌دهند.

وی افزود: فضای مجازی برای من یک اتاق فکر کامل است، از مردم می‌خواهم حضورشان بیشتر باشد هرچه حضور آن‌ها بیشتر باشد کیفیت برنامه بالاتر می‌رود.

 در میان این گفت و گو  ها با عوامل برنامه ،ضبط این قسمت پیرامون موضوع مسجد محوری آغاز شد و  حجت الاسلام‌ و المسلمین سید ناصرالدین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان مهمان در برنامه «بدون توقف» حضور پیدا کردند  ما هم به سراغ او رفتیم و پیرامون برنامه گفت و گویی داشتیم.

بدون توقف

حجت الاسلام‌ و المسلمین سید ناصرالدین نوری زاده گفت: «بدون توقف» برنامه کاملی را برای مساجد در نظر گرفت و به چالش‌های این حوزه پرداخت، دراین مدت کارشناسان و امامان جماعت در برنامه حضور پیدا کردند و پاسخگوی سوالات بودند.

و‌ی افزود: با توجه به مسئولیتی که در حوزه فرهنگی داشتم و این روز‌ها در امور مساجد خادم مردم هستم تصمیم گرفته شد در برنامه حضور پیدا کنم و به برخی از سؤالات و پرسش‌ها پاسخ بدهم.

وی پیرامون برنامه «بدون توقف» توضیح داد:همه قسمت‌های برنامه را ندیدم، اما  بازخورد‌های مخاطبان نشان می‌دهد برنامه پرمخاطب است و گروه‌های مختلفی را جذب کرده و کارشناسان خوبی در حوزه‌های مختلف دعوت کرده است. طبیعی است مردم  برای شنیدن برخی از مطالب که می‌توانند پاسخی برای پرسش‌ها باشد، احساس نیاز کنند.

رحیم صادق پور کارگردان برنامه گفت:برنامه ما گفتگو محور است. کارگردان هنری کار را انجام می‌دهم و کارگردان تلویزیونی آن هم به عهده خانم دلاور است ونظرات را اعلام می‌کنیم. در فصل جدید واکنش‌ تماشاچی‌ها را داریم و این موضوع باعث شده است که تعداد دوربین‌ها و قاب‌هایی که استفاده می‌کنیم متفاوت باشد به خاطر اینکه می‌خواهیم بازخورد رفتاری و لحظه‌ای گفتمان روی چهره را به مخاطب نشان دهیم.

وی ادامه داد:در جلسه هفتگی که برگزار می‌شود در جریان محتوا قرار می‌گیریم و نظرات خود را می‌گوییم. بازخورد‌های برنامه به دو شکل است. «بدون توقف» جزء برنامه‌هایی است که مخاطب خوبی دارد و در این برنامه مخاطب و تماشاگر به راحتی نظر خودشان را می‌گویند و خود مردم هم از دل  جامعه در برنامه حاضر می‌شوند و حرف همنوعان خود را بیان می کنند.

گزارش از الهام قبادی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار