رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: نیاز به توسعه هنرستان‌ها در استان داریم.
کد خبر: ۸۰۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 08 December 2019

به گزارش خبرگزرای تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،حامد شاهینی ، با اشاره به سیر نزولی جذب هنرجویان رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در سنوات گذشته، اظهار کرد: خوشبختانه از سال گذشته توانستیم بعداز یک دهه که درصد جذب هنرجویان به رشته های فنی‌وحرفه ای وکاردانش سیر نزولی داشت، این روند را متوقف کرده و امسال درصد دانش آموزانی که تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را انتخاب کرده‌اند به میزان 29.14 درصد کل دانش‌آموزانی که انتخاب رشته کرده اند برسانیم که این میزان در مقایسه با سال قبل بیش از دو درصد رشد داشته است.

شاهینی اضافه کرد: هم اکنون از 65 هزار و 554 دانش آموز دوره متوسطه دوم استان 17 هزار و 652 نفر در 154هنرستان در شاخه فنی‌وحرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

رئیس اداره آموزش های فنی‌وحرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: دانش آموزان دختر بیشتر تمایل به سمت تحصیل در رشته های مهارتی مثل طراحی دوخت(خیاطی)، تربیت بدنی، کامپیوتر و حسابداری دارند و دانش آموزان پسر هم بیشتر رشته های مکانیک، برق و کامپیوتر را برای تحصیل در هنرستان‌ها انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری دوره ها و همایش های مختلف برای سمت و سو دادن دانش‌آموزان به سمت تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کارو دانش، گفت: با تلاش های صورت گرفته خوشبختانه نگاه عموم جامعه از رشته های نظری به سمت رشته‌های فنی و مهارتی متمایل شده است.

شاهینی با بیان اینکه کوتاهترین راه رسیدن به اشتغال آموزش های مهارتی است، گفت: هنرجویان و علاقمندان می توانند با این آموزش‌ها و با تسهیلات بانکی که دریافت می‌کنند، به راحتی اقدام به کارآفرینی و خوداشتغالی کنند.

رئیس اداره آموزش های فنی‌وحرفه ای و کارودانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده تا پایان سال 1401 درصد هنرجویان در حال تحصیل در رشته های فنی حرفه ای وکاردانش به مرز 50 درصد کل دانش آموزان متوسطه دوم برسد، گفت: هم اکنون میزان پوشش تحصیلی استان کرمانشاه فاصله زیادی با این هدف و همچنین با میانگین پوشش کشوری یعنی 35.6 درصد دارد.

شاهینی افزود: با استقبالی که از رشته های مهارتی می‌شود با سه چالش مهم کمبود فضای هنرستانی، کمبود شدید تجهیزات و مواد مصرفی و عدم جذب نیروی آموزشی متخصص روبرو هستیم که امیدواریم در برنامه ریزی های کلان استان و شورای آموزش و پرورش مورد نظر قرار گیرد.

شاهینی گفت: هم اکنون سرانه فضای فنی و حرفه ای وکارودانش در استان ما کمتر از 30 درصد کل فضاهای متوسطه نظری است، لذا مدیران باید شرایطی را فراهم کنند که سایر ادارات و نهادها ساختمان های مازاد خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند، ضمن اینکه از سازمان توسعه وتجهیز و نوسازی مدارس نیز انتظار می رود فضای فنی و کارگاهی را به میزان 50 درصد برساند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار