تکذیب عملی ادعای وزیر بهداشت و معاونش؛
این نخستین بار نیست که شایعات به شدت فراگیر و پررنگ می‌شوند و آمار‌های رسمی را باورناپذیر جلوه می‌دهند، اما برخی اتفاقات اخیر از جمله واکنش عجیب وزارت بهداشت به انتشار شایعه ابتلای اهالی یک روستا به ویروس اچ‌آی‌وی و در نهایت اثبات بخشی از ماجرا و عذرخواهی چندباره وزیر بابت ادعایش، موجب شد که شایعاتی مانند تعطیلی مدارس به دلیل شیوه آنفلوانزای مرگبار، باورپذیرتر شود.
کد خبر: ۸۰۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸ 08 December 2019
به رغم آنکه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونش مدعی هستند تعطیلی مدارس بی ارتباط با آنفلوانزا و خطر گسترش آن است، ساعاتی پیش مدارس یک استان به همین دلیل به مدت سه روز تعطیل شد!

به گزارش «تابناک»، هفته گذشته در روز‌هایی که آلودگی هوا مسئولان برخی کلانشهر‌ها را مجاب کرده بود تدابیری ویژه مانند تعطیلی مدارس و افزایش محدودیت‌های ترافیکی را برای کاهش آلودگی هوا و دور کردن گروه‌های حساس از معرض آلودگی را در دستور کار قرار دهند، خبر تعطیلی مدارس در برخی شهر‌های کوچک موجبات شگفتی همگان را فراهم آورد.

از جمله این اخبار، تعطیلی مدارس شهر کاشان به دلیل آلودگی هوا بود یا اتخاذ تدبیر مشابه در برخی شهر‌های استان همدان به دلیل برودت هوا. اخباری خوشایند برای دانش آموزان این شهر‌ها که موجب نگرانی والدین دانش آموزان و دیگر شهروندان شده بود که نه اثری از آلودگی هوا می‌دیدند و نه به یاد می‌آوردند که برودت هوا موجب تعطیلی مدارس شود.

همین ابهامات مهم کافی بود تا بازار شایعه‌ای داغ رونق بگیرد که تاکید داشت ریشه تعطیلی‌ها نه آلودگی هوا و برودت آن، که آنفلوانزاست. بیماری‌ای که امسال به شدت مرگبارتر از همیشه از راه رسیده و جان شمار زیادی از هموطنانمان را ربوده است. مرگ و میری که مسئولان شمارش را در هفته گذشته ۵۶ تن اعلام کرده بودند، اما آمارش در شایعات به چند صد تن نیز می‌رسد.

البته این نخستین بار نیست که شایعات به شدت فراگیر و پررنگ می‌شوند و آمار‌های رسمی را باورناپذیر جلوه می‌دهند، اما برخی اتفاقات اخیر از جمله واکنش عجیب وزارت بهداشت به انتشار شایعه ابتلای اهالی یک روستا به ویروس اچ‌آی‌وی و در نهایت اثبات ابتلای جمعی از اهالی این روستا به این ویروس و عذرخواهی چندباره وزیر بابت ادعایی که در نامه اش مطرح کرده بود، موجب شد که شایعاتی مانند تعطیلی مدارس به دلیل شیوه آنفلوانزای مرگبار، باورپذیرتر شود.

ادعایی که چند روز پیش، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت قویا تکذیبش کرد و تاکید نمود «وزارت بهداشت چنین توصیه‌ای ندارد که مدارس به دلیل شیوع آنفلوانزا تعطیل شوند؛ توصیه ما این است که دانش آموزان مبتلا به آنفلوانزا، چند روز در منزل بمانند و استراحت کنند تا از شیوع بیماری به دیگران پیشگیری شود.»

این تکذیبیه در حالی صادر می‌شد که شنیده‌ها حکایت از تعطیلی مدارس استان سیستان و بلوچستان به دلیل شیوع این بیماری در این استان داشت و سخنگوی وزارت بهداشت برای رد این ادعا، تاکید می‌کرد که «سیستان و بلوچستان جزو پنج استانی نبوده است که بیشترین مبتلایان به آنفلوانزا را داشته اند» و آن پنج استان عبارتند از: «کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، گلستان و خوزستان.»

یک روز پس از تکذیب ارتباط مدارس در نقاط مختلف کشور به دلیل ارتباط با این بیماری، نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در اظهار نظری مشابه، ارتباط آنفلوانزا و تعطیلی مدارس را تکذیب کرد و توصیه نمود که مبتلایان به آنفلوانزا چند روز در منزل بمانند تا از سرایت آن به دیگران پیشگیری به عمل آورند. توصیه‌ای شخصی که معلوم نیست اگر کسی در رعایتش قصور کند، موجبات ابتلای دیگران را فراهم آورد و به مرگ کسی منتهی شود، مسئولیت ماجرا متوجه چه کسی خواهد بود؟

به تعبیر بهتر، مسئولان وزارت بهداشت در حالی از مبتلایان به آنفلوانزا می‌خواهند که در منزل استراحت کنند که چند ده تن از هموطنانمان به دلیل ابتلای به این بیماری جان باخته اند. آماری ترسناک که به نظر می‌بایست به اتخاذ تدابیری ویژه، از جمله ممانعت از حضور افراد مشکوک به ابتلای به آنفلوانزا در مدارس یا دانشگاه‌ها یا هر مرکز عمومی دیگر و معرفی ایشان به مراکز درمانی از جمله اورژانس‌های بیمارستانی و اطلاع رسانی وسیع در این خصوص منجر شود!

شاید رویگردانی وزارت بهداشت از این وظایف بدیهی موجب شده که در استان گلستان تصمیم متفاوتی اتخاذ شود و کلیه مدارس استان به مدت سه روز تعطیل گردد. تصمیمی که ساعاتی پیش توسط مدیرکل آموزش و پرورش گلستان اعلام شد و صراحت دارد که برای پرهیز از شیوع آنفلوانزا در جلسه فوق‌العاده کارگروه سلامت استان اتخاذ شده است. با این یادآوری که دستگاه‌های اجرایی استان موظف هستند نسبت به موافقت با مرخصی یکی از والدین در خانواده‌هایی که هر دو نفر کارمند هستند، همکاری لازم را داشته باشند.

تصمیمی صادقانه و شجاعانه که ظاهرا امثال وزارت بهداشت یا مسئولان شهرستان‌هایی که در روز‌های گذشته تعطیلی مدارس را در دستور کار قرار داده اند در اتخاذش ناتوان بوده اند. ناتوانی‌ای که برخی کوشیده اند پشت آلودگی یا برودت هوا پنهانش کرده و در نهایت تعطیلی بی اثری را رقم بزنند که نتیجه اش هرچه باشد، هشدار درباره خطر ابتلای به این بیماری مرگبار و ضرورت اصول بهداشتی و پیشگیری از ابتلای به آن نخواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار