اصفهان- مدیر گروه فرهنگ و هنر كمیسیون ملی یونسكو در جمع تجار فرش دستباف اصفهان اعلام کرد که اگر روند صادرات و اشتغالزایی در فرش دستباف که امسال به پایین ترین حد از خود رسیده است ادامه یابد به طور قطع شماها آخرین نسل از تولید کنندگان و تجار فرش دستباف خواهید بود.
کد خبر: ۸۰۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲ 06 December 2019

 تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز: در حال حاضر میزان صادرات فرش دستباف اصفهان در بازارهای جهانی به 59 درصد کاهش یافته است که این امر از سوی مدیر کل گمرک اصفهان یک فاجعه خوانده است و این در حالی است که رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران گمرک را یکی از عوامل اصلی دست اندازی ها  و مانع پیش روی صادرات فرش دستبافت عنوان کرد.

مدیر گروه فرهنگ و هنر كمیسیون ملی یونسكو با اعلام اینکه در سطح بین المللی هم اکنون اعتبار و اعتمادی که به تجار افغانی دارند بیش از تجار ایرانی است و این درحالی بود که درگذشته آنقدر تجار ایرانی از اعتماد برخوردارند بودند که باعث مسلمان شدن خریداران خارجی می شدند.

بهمن نامور مطلق با بیان اینکه اگر فکر بنیادی و اساسی برای نجات فرش دستباف نشود که شناسنامه ایران است قطعا باید فاتحه هنرهای سنتی و فرش دستباف را خواند، گفت: دیگر  بازار صنایع سنگی و کشاورزی جایی برای بازارهای جهانی ندارد و امروزه بازارهای جهانی صنایع فرهنگی و خلاق مثل سینما، ادبیات، موسیقی و چند رسانه ای وصنایع دستی و هنرهای مردمی در بازارهای جهانی را نشانه گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 4 شهر خلاق در ایران است، اصفهان که شهر فرش دستباف و صنایع دستی، رشت شهر تغذیه، بندر عباس شهر صنایع دستی و سنندج را شهر موسیقی در جهان شناختند، گفت: امروزه شهرها قدرتمند تر از کشورها هستند و شهرها برند شدند مثل پاریس که از فرانسه شهرت زیادی دارد یا دبی بیش از امارت یا اصفهان که بیش از ایران در نظر جهانیان شناخته شده است.

مدیر گروه فرهنگ و هنر كمیسیون ملی یونسكو با اعلام اینکه هم اکنون برند فرش ایرانی در خطر است ، گفت: وقتی ما هم اکنون نتوانستیم یک موزه فرش در اصفهان داشته باشیم قطعا باکو جای ما را خواهد گرفت و برند شهر خلاق را از آن خود می کند.

فرش دستباف سیاسی شده است/ گیرنده های دولتی ها ضعیف است

علی شهبازی، مدیرعامل اتحادیه فرش روستایی اصفهان با اشاره به اینکه فرش دستباف سیاسی شده است و به هنگام تحریم اولین کالایی که تحریم کردند، فرش دستباف ایران بود، گفت: وقتی در همایش بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش ایران، مدیر گمرک استان اصفهان و نماینده وزیر امور خارجه در اصفهان ونماینده یونسکو مشکلات فرش دستباف را در حالی عنوان می کنند که انگار ماهای تولید کننده و فروشندگان فرش باید موانع را برداریم .

وی با اظهار اینکه اگر دست ما بود قطعا مشکلات را حل میکردم از همین لحظه اما می دانید که تمام موانع پیش روی تولید و بازار و صادرات فرش دستباف از سوی دولت است، ادامه داد: الان مریض مشخص است نوع بیماری معلوم است و نسخه هم پیچیده شده است اما نمی دانیم چطور باید دارو را تهیه و بخورانیم ، چگونه باید کاهش اشتغال زایی و صادرات و افزایش تعرفه های نخ ابریشم را حل و فصل کرد اما هر چه به دولت از مشکلات می گویم و راهکار آن را ارائه می دهیم انگار گیرنده آن ضعیف است.

تا موزه فرش دستباف اصفهان راه اندازی نشود سخنرانی نمیکنم

شهبازی با اشاره  به اینکه تنها با اهمیت دادن به فرش دستباف و رونق اشتغالزایی ازاین راه می توانیم ناهنجاری های اجتماعی را حل کرد، افزود: وقتی اصفهان شهر خلاق چه کاری خلاق تر از فرش و طراحی فرش و نقشه داریم و با ایجاد بستره گسترده برای حوزه فرش می توانیم گام به گام به شهر خلاق اهمیت داد.

وی با اشاره به اینکه 10 نوع فرش دستباف داریم که باید پرسید استانداری اصفهان چرا در سال رونق تولید جایی برای فرش دستباف در نظر نگرفته است، گفت: زمانی که شرق اصفهان دچار بی آبی و خشکسالی شده است تنها با روی آوری به فرش دستبافت و دار قالی می توانستیم تحول عظیمی برای آنها فراهم سازیم.

وی با اشاره به اینکه سالهاست رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف اصفهان در همایش های مرتبط با فرش سخن نمی گوید در اعتراض به عدم ساخت موزه فرش دستباف در اصفهان.

در همین راستا رئیس اتاق بازرگانی اصفهان قول پیگیری برای میز فرش و موزه فرش دستباف در اصفهان را داد.

فروش فرش ماشینی به اسم فرش دستباف اصفهان توسط کارخانجات متخلف قم

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران خواستار برخورد جدی اتاق بازرگانی و استانداری اصفهان با دو کارخانه فرش ماشینی خاطی قم کرد که فرش ماشینی را به اسم فرش دستباف اصفهان به خارج از کشور می برد و به دست فروشندگان خارجی می رساند.

فرشته دست پاک با اعلام اینکه اسم دو کارخانه خاطی را هم می دانم و در صورت ضرورت اعلام خواهم کرد، گفت: من مخالفم این صحبتم که فرش دستباف صرف یک کالای فرهنگی است و صنعت نیست زیرا که هم اکنون 80 درصد تولیدات فرش ماشینی صادر می شود و 20 درصد در بازارهای داخلی است.

وی با گلایه از اینکه چرا فرش های دستباف ترمیمی باید به جای اینکه به ایران برگشت بخورد و توسط هنرمندان ایرانی ترمیم شود و ارز آن وارد شود در کشورهای ترکیه و ارمنستان مرمت میشود، ادامه داد: در زمان حاضر نیاز است که تجارت الکترونیکی را با بها دادن به استارت آپ های در این حوزه رونق دهیم .

  بازار چین را به دست بگیریم میتوانیم جهان را کنار بگذاریم

وی گفت: بدنبال تحریم ها 30 درصد صادرات فرش دستباف به امریکا حذف شده است.

دست پاک از کاهش تعرفه های واردات نخ ابریشم تا سال 99 از 26 درصد به 15 درصد خبر داد که امیدواریم با پیگیری ها این اتفاق را شاهد باشیم.

علیرضا سالاریان، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان بدنبال صحبت های مدیر کل گمرک استان اصفهان که سهم اصفهان از صادرات فرش دستباف هر سال کاهش را تجربه کرده و متاسفانه فعالان بخش خصوصی این صنعت بازارهای اقتصادی کشور های مهمی همچون ایالات متحده، چین، لبنان و ... را از دست داده اند زیرا که مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان وجود ندارد و موانع بسیاری در صادرات این محصول وجود دارد. برگزاری نمایشگاه های بی هدف و دوگانه و نبودن پرواز های زیاد باری در استان اصفهان، مواد اولیه بی کیفیت، یکسان نبودن رویه و قانون در برگشت کالاهای صادراتی برای همه کالا ها، اجباری شدن تعهد ارز صادراتی برای فرش و صنایع دستی، کمبود زمان برگشت ارز حاصل از صادرات، از دست دادن بازار های صادراتی در اثر تحریم، امانی فروشی فرش و روی زمین ماندن بیمه فرش از دیگر مشکلات فعالان صنعت فرش دستباف اصفهان است.

که در این راستا سالاریان گفت: اگر ما تنها بتوانیم فرش دستباف اصفهان را به تجار چینی معرفی کنیم و بازار چین را در این حوزه به دست بگیرم دیگر نیازی به بازار جهان برای فروش فرش دستباف نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار