در آذربایجان غربی؛
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی از عدم مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در این استان خبر داد.
کد خبر: ۸۰۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹ 06 December 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،کامیار داهیم؛مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی  گفت: موردی از سویه‌های آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در سطح این استان گزارش نشده‌است و نظارت‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

امسال چهار هزار و ۷۰۶مورد گزارش‌گیری از واحد‌های طیور صنعتی، سه هزار و ۴۵۴ مورد از واحد‌های روستایی، ۱۳۱ مورد بازدید نیز از زیستگاه‌ها و تالاب‌های فعال و ۳۷۹ مورد نظارت بر کشتارگاه‌های طیور با هدف نظارت بر شیوع این بیماری در سطح استان انجام شده‌است.

وی ادامه داد: تعداد یکهزار و ۴۲۰ مورد نمونه سوآپ و بافت تحت آزمایش «pcr» توسط کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان و شبکه‌های دامپزشکی اخذ و مورد بررسی و مطالعات آزمایشگاهی مولکولی قرار گرفته‌است و این فعالیت‌ها به صورت مستمر ادامه دارد.

«داهیم» با تاکید بر اینکه تاکنون شواهدی از وجود ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان مشاهده نشده، بیان کرد: تنها یک کانون بیماری طی ۲۹ مهر امسال در یکی از خانوار‌های روستایی اشنویه گزارش شد که بلافاصله اکیپ‌های مربوط با عزیمت به روستا، عملیات معدوم‌سازی و ضدعفونی را انجام دادند.

وی بیان کرد: روستا‌های موجود این کانون نیز تا شعاع سه تا ۱۰کیلومتری مورد پایش بالینی مجدد قرار گرفت و موردی از این بیماری مشاهده نشد.

وی اضافه کرد: اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی از طریق سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ برای دریافت هرگونه گزارش در این زمینه آماده است تا اقدام لازم از سوی واحد‌های عملیاتی مربوط در این زمینه به سرعت انجام شود.

«داهیم» ادامه داد: پایش مستمر این بیماری با ایجاد پایگاه‌های دیده‌وری توسط اکیپ‌های بررسی و نمونه‌برداری از طریق اطلاع‌گیری از مزارع طیور صنعتی، وضعیت پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و حاشیه رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سد و روستا‌های حاشیه آن‌ها و روستا‌ها انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار