همزمان با سفر پنج‌شنبه هفتم آذرماه رضا اردکانیان وزیر نیرو،به استان فارس ۴۰ میلیون متر مکعب آب از سد درود زن رها شد تا به تالاب بختگان برسد، این آب همچنان جاری است و تا ۲۳ آذرماه جریان آب بر بستر رودخانه کُر ادامه دارد تا بر بستر بختگان بنشیند.
کد خبر: ۸۰۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ 05 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حمید ظهرابی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس روز پنج‌شنبه پس از گذشت یک هفته از جاری بودن آب از سد درودزن تا مسیر منتهی به تالاب بختگان، بازدید و روند رها سازی و انتقال آب به این تالاب را مورد ارزیابی قرار داد.

ظهرابی به ضرورت احیای دریاچه بختگان اشاره کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص احیای تالاب بختگان، محیط زیست به منظور حفظ کارکردهای تالاب و دریاچه و در راستای اجرای قانون حفاظت و احیاء تالاب‌ها و آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها ، جاری شدن حقابه بختگان را پیگیری کرد و پس از چندین سال ۴۲ میلیون متر مکعب حقابه این تالاب ها از سد درود زن تخصیص یافت و اکنون جاری است .

این مقام مسوول افزود: این حقابه از ساعت ۸ صبح هفتم آذرماه رها شده و تا ساعت ۲۰ شامگاه ۲۳ آذر به مدت ۱۶.۵ روز به میزان ۳۰ متر مکعب بر ثانیه و میزان دبی ۲.۵۹ میلیون متر مکعب در روز ادامه دارد و پیش بینی می شود حجم کلی آب رها شده ۴۲.۷ میلیون متر مکعب باشد.

ظهرابی گفت: این میزان حقابه اختصاص‌ یافته توسط شرکت آب منطقه‌ای فارس ، تنها بخش اندکی از حقابه مورد نیاز تالاب بختگان بوده و نیاز آبی تالاب بختگان بسیار فراتر از این ارقام است. احیای تالاب ها یکی از اولویت‌های سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست فارس است و پیگیری برای تامین حقابه بختگان و انجام اقداماتی از این قبیل برای احیای این تالاب و زنده کردن خدمات اکوسیستمی که می‌تواند برای مردم ایجاد کند از اهداف و اولویت‌های محیط زیست بوده که به صورت مداوم در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که احیای تالاب بختگان به معنی احیای مناطق و شهرستان‌های همجوار این دریاچه است و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. وجود اکوسیستم‌ ارزشمند تالاب های طشک و بختگان و نقش موثر این تالاب ها به ویژه حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنی، کنترل نمودن سیلاب های ویرانگر، تامین آب برای کشاورزی، شرب و از همه مهمتر نقش این تالاب ها در سلامت روانی و تامین معیشت جوامع پیرامونی، حفاظت و تامین حقابه این تالاب را صد چندان می کند.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس بیان داشت: سازمان آب با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و مشارکت جوامع محلی که خود از ذینفعان اصلی این حقابه هستند، از حقابه‌ها تالاب ها مراقبت کرده تا کشاورزان در مسیر رهاسازی از این آب برای توسعه کشت استفاده نکنند. محیط زیست به منظور حراست و پایش حقابه تا ورودی تالاب های بختگان و طشک گروه‌های بازرسی تشکیل داده و با همکاری افراد محلی و فرمانداری های شهرستان های حوزه و ادارت آبیاری و جهاد کشاورزی به صورت شبانه روزی بر حسن اجرای عملیات نظارت دارند.اکنون آب تا روستای گورگیر در نزدیکی پل حسن آباد رسیده و تا روز جمعه ۱۶ آذر ماه به ورودی دریاچه بختگان در منطقه دو شاخ خواهد رسید.

تالاب و دریاچه بختگان در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز بوده است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد و در حفظ بوم‌ ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد اما در سال‌های گذشته کاملاً خشک شد ، امسال بر اثر بارش‌های بهاری سطح این دریاچه حدود ۶۰ درصد آبگیری شد ولی در گرمای تابستان باز هم به سرعت به خشکی گرایید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار