کد خبر: ۸۰۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴ 03 December 2019

متعاقب اعلام تصمیم شورای عالی سران قوا در بامداد جمعه ۲۴ آبان در خصوص سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، کشور شاهد حوادث تلخ بسیار زیادی شد، اعتراضات به این تصمیم در بسیاری از شهرهای کشور گسترش پیدا کرد و متاسفانه با تحریک عواملی در جهت انحراف اعتراضات مسالمت آمیز، این اعتراضات بعضا منجر به آشوب و درگیری و تخریب اماکن و بانک ها و پمپ بنزین ها و فروشگاه ها و جان باختن و مجروح شدن گروهی از هم وطنان گردید. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز، لازم می داند در این خصوص موارد زیر را به استحضار مردم عزیز ایران برساند

۱- بر اساس قانون اساسی که پیمان و میثاق میان مردم و حاکمیت است، تنها نهاد قانونگذاری کشور، مجلس شورای اسلامی است. هر گونه مصوبه خارج از این روند قانونی، تضعیف کننده نهادی است که حاصل مبارزات ۱۱۵ ساله مردم از مشروطیت است.

۲- آگاهی مردم از تصمیمات همه ارکان نظام، حق همه شهروندان است. متاسفانه حق قانونی مردم در اطلاع رسانی، در خصوص اجرای ناگهانی سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، به رسمیت شناخته نشد. اطلاع رسانی به موقع و شرایط منجر به اخذ این مصوبه، می توانست احساس مشترک مردم با دست اندرکاران اجرایی را به همراه داشته باشد و مانع از خسارات عظیم جانی و مالی و حوادث تلخ پیش آمده شود.

۳- اعتراض حق همه آحاد مردم است خصوصا اعتراض به تصمیمی که بر سرنوشت اقتصادی همه آحاد جامعه تاثیرگذار است. اگر چه ممکن است دست هایی برای اهداف شوم خود به دنبال بهره برداری از این اعتراضات و سوق دادن آن به سمت آشوب و تخریب اموال عمومی باشند، ولی این نباید منجر به این شود که حق رسمی اعتراض مردم به رسمیت شناخته نشود. متاسفانه با عدم برخورد مناسب با پدیده اعتراض در ایران، در این حوادث بسیاری جان خود را از دست داده یا مجروح شدند. لذا ضروری است که همه ارکان نظام شرایط برقراری امنیت لازم اعتراضات مسالمت آمیز مردم را مهیا سازند.

۴- با توجه به جان باختن و مجروح شدن بسیاری از هم وطنان در این حوادث، لازم است یک کمیته حقیقت یاب برای شناسایی همه مقصرین و عوامل منجر به تخریب تشکیل گردد و به خانواده جان باختگان که به ناحق در این حوادث، جان خود را از دست داده اند، تسلی داده شود.

۵- اینترنت، امروزه حق عمومی همه شهروندان است و بی معنی است که به خاطر کنترل معدود کسانی، اینترنت بر یک کشور بسته شود.

۶- اعتراضات آبان ۹۸ و دی ماه ۹۶، متاسفانه خسارات بسیار تلخ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر همه جامعه ایران وارد ساخت. این اعتراضات نشان از بحران های فراگیر ناشی از سیاست های مختلف خارجی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر کشور دارد. لازم است این حوادث مورد ارزیابی همه دست اندرکاران نظام و نخبگان جامعه قرار گیرد تا با واکاوی، آسیب شناسی و چاره اندیشی بحران های جامعه ایران، از حوادث مشابه آینده پیشگیری شود.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار