وی شعار امسال روز جهانی خاک را "جلوگیری از فرسایش خاک برای آیندگان" عنوان کرد و گفت: ضرورت توجه همگانی برای حفظ آب و خاک برای نسل های آینده از ضروریات است.
کد خبر: ۸۰۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰ 02 December 2019

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: ۶۰ درصد زمین‌های کشاورزی کشور ماده آلی کمتر از نیم درصد دارد و در واقع به‌شدت با مشکل فقر خاک مواجه هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، علیرضا پرستار در همایش گرامیداشت روز جهانی خاک که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، اظهار کرد: میانگین فرسایش خاک در ایران تا ۱۶ تن در هر هکتار است و این در حالی است که میانگین آمار جهانی ۶ تن است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه حدود ۱۹ میلیون هکتار زمین کشاورزی قابل کشت در کشور وجود دارد، تصریح کرد: فقط ۳.۲ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور به عنوان کلاس یک، مواد آلی مناسبی دارد و مابقی زمین‌های کشاورزی کشور با محدودیت‌هایی مانند سنگ‌ریزه، کمبود ماده آلی و شوری مواجه است.

پرستار خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد زمین‌های کشاورزی کشور ماده آلی کمتر از نیم درصد دارد و در واقع به‌شدت با مشکل فقر خاک مواجه هستیم در حالی‌که اگر ماده آلی خاک افزایش یابد تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

وی افزود: طرح مدیریت اجرایی خاک در سطح ملی از ۳ سال پیش فعال شد و مهم‌ترین اقدام در سال‌های اخیر هم قانون جامع حفاظت از خاک است که امسال به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه آئین نامه اجرایی قانون جامع حفاظت از خاک در وزارت جهاد کشاورزی در حال تدوین است،یادآور شد: در این قانون نسبت به تهیه نقشه‌های بزرگ مقیاس زمین کشاورزی، پایش کیفیت خاک و جلوگیری از قاچاق خاک توجه جدی شده است.

چوب بر سر محصولات کشاورزی مازندران نزنیم

عزیزالله شهیدی فر رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه این همایش با طرح این سوال که عواملی که در کشور سبب فرسایش خاک می‌شوند، چه بوده و مازندران در کجای کشور قرار دارد و وظیفه‌مندی ما در این رابطه چیست؟ گفت: وظیفه همه ما در بخش کشاورزی حفاظت از خاک است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری فرسایش خاک چیزی نیست که از دست دهیم و بشود آن را جبران کرد.

وی با بیان اینکه از ۱۶۰ میلیون هکتار وسعت اراضی کشور بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار کویر و بیابان است، افزود: از ۶۰ میلیون هکتار باقیمانده ۳۰ میلیون هکتار به علفزار و مراتع اختصاص دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه از ۳۰ میلیون هکتار باقیمانده ۱۸ میلیون هکتار به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان ۸ میلیون هکتار اراضی آبی و مابقی دیم است، تصریح کرد: ۱۲ میلیون هکتار دیگر به جنگل اختصاص دارد که متاسفانه آمار دقیقی از سطح جنگل ها ارائه نمی‌شود.

شهیدی فر با اعلام اینکه سیل‌هایی که شاهد هستیم سبب فرسایش خاک در اراضی کشاورزی می‌شود، ادامه داد: با توجه به خسارت سیل که طی ۱۰ تا ۱۵ سال قبل در شرق مازندران داشتیم در سه چهار سال اخیر خسارت‌های سیل در زمین های کشاورزی کمتر شد چراکه اقدامات خوبی در اراضی شیبدار مناطق بالادست انجام شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از ماشین آلات مناسب در اراضی کشاورزی سبب شده از فرسایش بادی و آبی در مزارع کشاورزی کاسته شود، اظهار کرد: آموزش و ترویج می‌تواند در جلوگیری از فرسایش خاک و آگاهی رساندن به کشاورزان نسبت به چگونگی شخم و شیار و استفاده از ماشین آلات، بذرکارها و ردیف کارها در اراضی کمک کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد تامین غذای ایران و مازندران از خاک است و این امر می‌طلبد در جلوگیری از فرسایش خاک اقدامات موثری انجام شود.

شهیدی فر افزود: متاسفانه در برخی محافل شاهد هستیم افرادی بدون آگاهی از تحقیقات دانشگاهیان و محققان چوب سنگینی بر سر محصولات کشاورزی می‌زنند و تولید غذای سالم مازندران را زیر سوال می‌برند.

وی یادآورشد: در دهه ۷۰ حدود ۱۲ هزار تن سم در مازندران مصرف می‌شد که بعد از شکل‌گیری کمیته پایش و مبارزه بیولوژیک بعد از ۳۰ سال این عدد به ۴ هزار تن رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار