امروز ۹ روز از دومین فصل پاییز ماه آذر می گذرد که هفت روز آن ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان) و یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها بود که تعطیلی دو روزه مدارس هم نتوانست به نفس‌های گرفته پایتخت جان تازه‌ ببخشد.
کد خبر: ۸۰۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ 02 December 2019

به گزارش تابناک تهران، روزهای آذر با آلودگی های هوا شروع شد روزهایی که نفس کشیدن در آن برای بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان سم است و حتی نمی‌توانی پنجره اتاق را باز کنی؛ هوایی که اجازه خروج از منزل را نمی دهد و حتی نمادهای شهری از برج میلاد گرفته تا میدان آزادی در میان هاله‌ای از مه خاکستری رنگ آلوده محو شده اند.

شاخص آلودگی هوا و غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون مهدهای کودک، پیش دبستانی و ابتدایی در پنجم آذر و امروز شنبه ۹ آذر مهدکودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس استان تهران در تمامی مقاطع بجز شهرهای دماوند، پردیس، رودهن و فیروزکوه در دو نوبت صبح و عصر و همچنین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران را به تعطیلی کشاند تا از این طریق بخشی از رفت و آمد خودروها و سرویس های مدارس به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

 



راهکارهای موقت برای التیام آلودگی هوا

در پی آلودگی های هوا، رییس مرکز اورژانس تهران نیز به شهروندان به ویژه بیماران قلبی و ریوی، افراد سالمند و کودکان توصیه کرد که از تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنندو ورزشکاران نیز از ورزش کردن در فضای باز اجتناب کنند.

همچنین کمیته اضطرار در استانداری تهران برگزار شده است تا شاید با اجرای برنامه های موقتی از جمله تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل بتوان قدمی برای کاهش آلودگی هوا تهران برداشت.
 

در این زمینه سردار «محمدرضا مهماندار» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بر اجرای طرح زوج و فرد از امروز شنبه (۹ آذر) تاکید کرده است که علاوه بر طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا که طبق روال معمول اجرا می شود، در راستای کاهش آلودگی هوا، طرح زوج و فرد از درب منازل صورت می گیرد.

بر این اساس امروز از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ خودروهایی که رقم آخر پلاک آنها زوج ( ۲، ‌۴، ۶ و ۸)‌ است می توانند در شهر تردد کنند.

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، تردد کامیون‌ ها و خودروهای سنگین را طی روز شنبه (تمامی ۲۴ ساعت) در سطح شهر تهران ممنوع اعلام کرده است و این خودروها اجازه وورد و تردد در سطح شهر را ندارد و نیروهای پلیس راهور برای کنترل ترددها در مبادی ورودی و خروجی شهر مستقر خواهند شد.

قانون هوای پاک اجرا نشده است

اداره کل محیط ‌زیست و توسعه‌پایدار شهرداری تهران نیز با افزایش وضعیت آلودگی هوا قانون هوای پاک را یادآور شده و در این زمینه مدیرکل آن در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: اگر قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های آن از جانب ١٨دستگاه متولی و دخیل موضوع در زمان مقرر اجرایی می‌شد، امروز تهران و سایر کلانشهرهای کشور روزهای ناسالم کمتری داشتند.

شینا انصاری نوشته است: قانون هوای پاک در ۳۴ماده، محورها و تکالیف دستگاه‌های مختلف درباره منابع متحرک و ثابت آلودگی هوا را صراحتا مشخص کرده است در واقع وضع قوانین برای کاهش آلودگی هوا به تنهایی کافی نیست، بلکه آنچه حائز اهمیت است قابلیت اجرای قوانین در کشور می‌باشد. کارآمدی قوانین، بیشتر از هرچیز نیازمند بستر هموار اجرای قانون و مهمتر از آن، عزم تمامی ۱۸دستگاه مسئول در موضوع آلودگی هواست.

محیط زیست از دیگر دستگاه های حساس در حوزه آلودگی هوای تهران نیز در خصوص روند ادامه آلودگی گفته است این وضعیت تا روز دوشنبه ادامه دارد.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران نیز درباره آلودگی هوای تهران به خبرنگار ایرنا گفت: امروز متوسط شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت امروز بر روی عدد ۱۴۲ قرار دارد و ناسالم برای گروه های حساس است.

محمد رستگاری ادامه داد: تعداد بسیاری از ایستگاه های تهران شاخص بالای ۱۵۰ را نشان می دهد که طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران این وضعیت آلایندگی هوا تا روز دوشنبه ادامه دارد.

وی تاکید کرد: کاهش آلودگی هوای تهران باید در بلند مدت دنبال شود و همه دستگاه ها به وظایف خویش در این زمینه عمل کنند این در حالی است که بسیاری از مصوبه ها از جمله نوسازی خودروهای دیزلی و ساماندهی موتورسیکلت ها که بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران را بر عهده دارند اجرایی نشده و یا به کندی اجرا می شود.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به بحث فرهنگسازی استفاده از حمل و نقل عمومی بیان داشت: باید در این زمینه برنامه های فرهنگی و تبلیغاتی ارائه شود تا مردم در این زمینه همکاری با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی از جمله استفاده از ناوگان عمومی و مترو اهتمام ورزند.

وی گفت: باید با فرهنگسازی در این زمینه استفاده از خودروهای تک سرنشین کاهش یابد تا شاهد بهبود وضعیت کیفیت هوای تهران باشیم.

رستگاری به راهکارهای کوتاه مدت در جلوگیری از آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: مصوبه هایی که در کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران تصویب می شود از جمله طرح ترافیک، برخورد با خودروهای دود زا، ممنوعیت ورود تردد کامیون‌ها، معاینه فنی خودروها، اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل، تعطیلی مدارس و سایر موارد از مهمترین برنامه هایی است که در راستای کاهش آلایندگی هوا نیز می تواند در این زمینه تا حدی تاثیر گذار باشد.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران اضافه کرد: این اداره کل نیز با پایش های شبانه روزی که انجام می دهد وضعیت واحدهای آلاینده و معادن شن و ماسه را دنبال می کند و اخطارهایی نسبت به تعیین و تکلیف و اصلاح وضعیت آنها ارائه می کند به گونه ای که واحدهای آلاینده را شناسایی و بعد از ارائه اخطارهای کتبی پلمب می کند.

وی توصیه کرد: شهروندان از هرگونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، از جمله روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری، عمرانی و مانند آن خودداری کنند و رعایت الگوی مصرف سوخت وکاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی، دقت در هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها و جلوگیری از سر ریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها را مد نظر قرار دهند.


خودروها عامل ۸۰ درصد آلودگی هوای پایتخت

عوارض استفاده از خودروهای شخصی و توجه نکردن به سیستم حمل و نقل عمومی به قدری مهم است که در این باره محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران اعلام کرده ۸۰ درصد آلودگی تهران به خاطر تردد خودروهاست.

از این رو سهم هر شهروند در استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی تاثیر گذار است که طبق گفته معاون شهردار پس از سهمیه بندی اقبال شهروندان  به حمل و نقل عمومی بیشتر شده، به گونه ای که شاهد افزایش ۱۱ درصدی مسافران (معادل۲۰۰ هزار مسافر بیشتر) هستیم.

اما سهم خودروهای دیزلی در آلودگی هوا کمتر از خودروهای شخصی نیست در همین راستا در چند روز گذشته در تهران که مراسم افتتاحیه نصب فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوس های دو کابین در شرکت اسنا یدک برگزار شد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرنگارن گفت: این فیلترها بر روی ۲۰ اتوبوس نصب شده است که در مرحله نخست قرار است ۵۰ اتوبوس به این فیلتر مجهز شوند.

محسن پورسیدآقایی توضیح داد: تمامی اتوبوس های شرکت واحد از سال گذشته معاینه فنی گرفتند اما برغم این مساله دود ذاتی دیزل تولید می کنند که استفاده از این فیلتر حدود ۸۰ درصد آلاینده‌های این اتوبوس‌ها از جمله منوکسید کربن را کاهش می‌دهد.  

به گفته معاون شهردار تهران، ۷۰۰ اتوبوس دو کابین در سال های گذشته از شرکت اسنا یدک تهیه کردیم و قرار شد این شرکت با توجه به مشخصات فنی اتوبوس های تولید خود فیلتر جذب دوده بر روی آن نصب کند که هر فیلتر دوده نسل جدید ۱۰۰ میلیون تومان است و تمامی این هزینه را شهرداری پرداخت می کند.

همچنین اعلام شده است که این ظرفیت وجود دارد که فیلترهای جاذب دوده برای بیش از ۲ هزار اتوبوس تولید و نصب شود.

اینها بخشی از اقداماتی است که هرچند لاک پشتی در راستای کاهش آلودگی هوای تهران اجرایی می شود تا التیامی بر زخم ریه های شهر تهران باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار