جاده
استاندار مرکزی گفت: بیش از ۹۰ درصد جاده‌های برون شهری این استان نیازمند بهسازی و نوسازی است
کد خبر: ۸۰۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 30 November 2019

90 در صد جاده های استان مركزی نیازمند بهسازی است

 

سید «علی آقازاده» روز دوشنبه در ششمین نشست کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت ایمنی، حمل ونقل و سوانح استان مرکزی افزود: این استان به باوجود رتبه بالا در حوزه حمل نقل، جزو پنج استان برتر کشور محسوب می‌شود، اما به لحاظ جاده استاندارد یکی از استان‌های کم برخوردار کشور است.
وی ادامه داد: بیش از ۹۱ درصد جاده‌های استان مرکزی دو طرفه است، اما از نظر آسفالت و علائم جاده‌ای کیفیت نامناسبی دارند.
استاندار مرکزی افزود: نبود توجه به حوزه راه‌ها عدم توسعه استان مرکزی را به دنبال دارد و نیاز است برای کاهش تلفات جاده‌ای استان، توسعه متوازن و کیفی راه‌ها مد نظر قرار گیرد.
آقازاده افزود: بر اساس آمار‌های موجود تعداد تلفات جاده‌ای در راه‌های استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته و نیاز است با ارایه راهکار‌های عملی زمینه کاهش مرگ و میر‌های جاده‌ای فراهم شود.
وی ادامه داد: بهبود هشت کیلومتر از جاده خمین - الیگودرز و محور دلیجان - نراق در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.
استاندار مرکزی گفت: ۲ دستگاه خودرو‌های دوربین دار برای بهبود و روان سازی ترافیک از محل اعتبارات راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهیه شود.
فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی گفت: تلفات در ۹ ماه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته، ۵.۲ دهم درصد افزایش داشته است که آمار تلفات درون شهری بیشتر از این آمار است.
سردار «کیومرث عزیزی» افزود: مهمترین عامل تلفات سرعت بالای رانندگان است و جانمایی تابلو‌های راهنمایی رانندگی نیز مشکلاتی دارد.
وی آمار مجروحان در ۹ ماه سال جاری را ده هزار و ۶۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: هزینه درمانی مجروحان چندین برابر فوتی هاست که در حوزه درمان مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: میزان سوانح ترافیکی در استان مرکزی با دو هزار و ۸۲ فقره، سه برابر میانگین کشوری است که نیاز است تدابیر ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود.
فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی اظهار داشت: در سطح شهر اراک چند دستگاه دوربین نصب شده، ولی به دلیل بدهی به پیمانکار، دوربین‌ها بازدهی ندارد.
رئیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در ۹ ماه سال جاری، حوادث ترافیکی منجر به فوت درون شهری ۱۹ درصد افزایش یافته است که ۴۴ درصد فوتی‌ها موتور سیکلت و ۳۸ درصد نیز عابر پیاده بوده اند.
سرهنگ ابوالفضل امیدی افزود: ۴۷ دوربین نظارتی و ۲۱ دوربین ثبت سرعت به دلیل اتصال نبودن به سرور راهنمایی رانندگی غیر فعال هستند.
وی، شمار نقاط حادثه خیز استان را ۴۳ نقطه عنوان کرد و گفت: ۲۷ نقطه حادثه خیز در اراک و ساوه است.
امیدی بیان داشت: بیشترین حوادث ترافیکی در میدان امام خمینی (ره) و میدان امام حسین (ع) است و تقاطع غیر همسطح میدان انقلاب با شیب تند، به اصلاح نیاز دارد.
رئیس پلیس راه استان مرکزی گفت: آمار کشته شدگان نسبت به مشابه سال گذشته پنج درصد و تعداد مجروحان حوادث رانندگی در جاده‌های استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد افزایش داشته است.
سرهنگ «ایرج کهریزی» با اشاره به وضعیت کشته شدگان استان گفت: بیشترین حوادث رانندگی منجر به فوت استان مرکزی با ۲۹ درصد در جاده‌های اصلی، ۲۱ درصد در آزادراه ها، ۱۹ درصد در بزرگراه‌ها و ۳۰ درصد در راه‌های فرعی و روستایی رخ داده است.
وی بیان کرد: بیشترین حوادث رانندگی استان مرکزی در سال جاری در مسیر آزادراه ساوه - تهران، آزاده راه ساوه - همدان، مسیر اراک - سلفچگان، جاده قدیم ساوه - همدان، اراک - توره و دلیجان - محلات عنوان کرد.
کهریزی با اشاره به بیشترین علت حوادث رانندگی در جاده‌ها اظهار داشت: ۴۱ درصد حوادث رانندگی منجر به فوت این استان در این مدت به دلیل واژگونی، ۳۴ درصد برخورد خودرو با خودروی دیگر، ۱۲ درصد برخورد خودرو با موتورسیکلت، ۱۱ درصد برخورد خودرو با عابر پیاده و ۲ درصد برخورد خودرو با اشیای ثابت بوده است.
وی، ۹۱ درصد از راه‌های استان مرکزی را دو طرفه عنوان کرد و گفت: ۶ هزار و ۲۷۸ کیلومتر جاده در استان مرکزی وجود دارد که ۸۳ درصد آن فرعی و روستایی است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در این نشست گفت: این استان در زمینه شاخص متوسط تردد ساعتی رتبه هشت، تردد وسایل سنگین رتبه سه و شاخص سرعت رتبه هشت را به خود اختصاص داده است
«علی زندی فر» افزود: ۶۲ دستگاه تردد شمار، ۲۳ دوربین نظارت تصویری، ۲۶ دستگاه دوربین ثبت تخلفات در جاده‌های استان مرکزی وجود دارد.
وی ادامه داد: جانمایی ۴۶ دستگاه دوربین ثبت تخلفات در استان انجام شده که به زودی اجرایی می‌شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: اکنون ۲ دستگاه سامانه توزین بار در حال حرکت در جاده‌های استان فعال بوده و در آینده نزدیک بهره برداری از ۲ دستگاه دیگر نیز آغاز می‌شود.
زندی فر گفت: تعداد تلفات جاده‌ای استان مرکزی در سال گذشته ۳۴۹ نفر در جاده‌های برون شهری و ۱۴ نفر در راه‌های روستایی بوده است.
مدیر کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: ۶۷ درصد سانحه دیدگان حوادث جاده‌ای در محل حادثه، سه درصد در هنگام انتقال به مراکز درمانی و ۲۹ درصد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده اند.
زنید فر گفت: ۵۸ درصد تلفات جاده‌ای در سطح کشور در محل حادثه رخ می‌دهد که افزایش آمار استانی این رقم به دلیل شدت حوادث و افزایش تردد وسایل سنگین در استان است.
وی ادامه داد: ۱۵۳ نفر از تلفات جاده‌ای استان مرکزی در سال جاری بر اثر برخورد وسیله نقلیه با وسیله نقلیه، ۳۲ نفر وسیله نقلیه با عابر، پنج نفر واژگونی، پنج نفر بر اثر سقوط و ۱۹ نفر بر اثر برخورد با اجسام ثابت جان خود را از دست داده اند.
زندی فر، سهم واژگونی خودرو‌ها در میزان تلفات جاده‌ای استان مرکزی را ۳۴ درصد دانست و گفت: متوسط این رقم در سطح جاده‌های کشور جاده ۳۰ درصد است.
۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مرکزی وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن را راه‌های روستایی تشکیل داده است.
روزانه حدود ۴۹۰ هزار وسیله نقلیه از مسیر‌های جاده‌ای استان مرکزی تردد می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار