رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت عنوان کرد:
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت گفت: امنیت غذایی فاکتورهای مختلفی دارد که یکی از این موارد وجود سموم در مواد غذایی است بنابراین نمی‌توان در مورد همه مواد غذایی حکم واحدی داد اما کنترلی که در ایران انجام می‌شود، نسبت به کشورهای همسایه بالاتر است و در این خصوص در رده‌های نخست کشورهای حوزه مدیترانه شرقی قرار داریم.
کد خبر: ۸۰۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ 28 November 2019

دکتر علی دل‌پیشه در جلسه شورای سلامت خوزستان اظهار کرد: ظرفیت شورای سلامت و امنیت غذایی کشور ما در میان کشورهای حوزه مدیترانه شرقی موضوع منحصر به فردی است. اینکه در سطح کشور شورایی به ریاست بالاترین مقام دستگاه اجرایی کشور و با حضور هشت وزیر تشکیل شود و مهم‌ترین تصمیمات در زمینه سلامت اتخاذ شود، کار منحصر به فردی است.

وی در خصوص امنیت غذایی و استفاده از کود و مواد شیمیایی در مواد غذایی عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تامین سلامت هشت محصول عمده غذایی است. میزان مصرف کود و مواد شیمیایی این محصولات مرتبا رصد می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی به صورت مستمر گزارشی از وضعیت این محصولات را در اختیار این شورا قرار می‌دهد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت بیان کرد: محصولات عمده غذایی مرتبا از نظر میزان کود و مواد شیمیایی مورد رصد قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه در خوزستان آب کشاورزی تامین است و کمتر از آب فاضلاب استفاده می‌شود، شرایط محصولات غذایی نسبت به برخی استان‌های دیگر بهتر است.

دل‌پیشه تصریح کرد: امنیت غذایی فاکتورهای مختلفی دارد که یکی از این موارد وجود سموم در مواد غذایی است بنابراین نمی‌توان در مورد همه مواد غذایی حکم واحدی داد اما کنترلی که در ایران انجام می‌شود، نسبت به کشورهای همسایه بالاتر است و در این خصوص در رده‌های نخست کشورهای حوزه مدیترانه شرقی قرار داریم.

وی با اشاره به مشکل فاضلاب خوزستان افزود: اهمیت موضوع آب و فاضلاب از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی حائز اهمیت است. بیماری‌های منتقله از آب و بیماری‌های ناشی از گسترش فاضلاب شهری اهمیت زیادی دارند و این موارد مورد اهتمام ارکان کشور است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت گفت: اگرچه برای اجرای پروژه‌ها در زمینه آب و فاضلاب تامین اعتبار لازم است، اما در نقاط مختلفی از کشور نیز اعتبار وجود داشته اما اهداف محقق نشده است. بنابراین مهم‌تر از اعتبار و بودجه، تعهد سیاسی دولت و دولتمردان است که این موضوع در خوزستان مشهود است.

دل‌پیشه بیان کرد: مسئولان ارشد نظام، برای حل مساله خوزستان اهتمام ورزیده‌اند. اخیرا مقام معظم رهبری در زمینه تامین اعتبار آبفا، ورود کرده‌اند و این موضوع یکی از مصادیق این موضوع است.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات باید از ظرفیت ملی استفاده شود که در این راستا جمع‌بندی مباحث طرح شده را دریافت می‌کنیم و شرایطی برای استاندار خوزستان فراهم می‌کنیم تا در جلسه شورای عالی امنیت و سلامت غذایی با حضور رئیس جمهور این مسائل و همچنین راه درمان آن‌ها را بیان کند. همه می‌دانیم تصمیمات این جلسه نافذ هستند و برای همه دستگاه‌های اجرایی کشور لازم‌الاجرا خواهند بود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت گفت: شاید دولت به تنهایی قادر به تامین اعتبار همه پروژه‌های آبفا نباشد. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای حل مسائل آبفا بسیار مهم است. همچنین استفاده از ظرفیت نهادهای بین‌المللی برای موضوع فاضلاب شهری بسیار اهمیت دارد.

دل‌پیشه عنوان کرد: اگرچه اهمیت بحث بحران تنفسی در فصل پاییز در خوزستان نسبت به آب و فاضلاب کمتر است، اما این مساله نیز مورد منحصر به فردی است.

وی با اشاره به اظهارنظرهای مختلف در خصوص علت تنگی نفس پاییزی در خوزستان بیان کرد: در زمینه مشکل بیماران تنفسی خوزستان انتظار می‌رود گزارش جامعی که همه اعضای شورای سلامت استان خوزستان آن را قبول داشته باشند، ارائه شود. باید تحقیق جامع‌تری و کامل‌تری انجام شود و به گونه‌ای نباشد که یک دستگاه موضوعی را عامل این مساله مطرح کند و دستگاه دیگر آن را قبول نداشته باشد.

دکتر محمدحسین حیدری مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های وزیر بهداشت در خصوص نگاه جامع در حوزه سلامت و دانشگاه‌ها و مطرح شدن چنین موضوعاتی در جلسات است.

وی افزود: بحث حاکمیتی که باید اتفاق بیافتد و نبود نگرش جزیره‌ای نسبت به فعالیت‌ها در سطح خوزستان وجود دارد و لازم است که دوستان با همکاری یکدیگر شرایطی را فراهم کنند تا نتیجه اقدامات آن‌ها به مردم برسد.

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت گفت: همچنین استفاده از تجارب دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سلامت ، امنیت غذایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار