رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: درهشت ماه سالجاری 15 واحد صنایع تبدیلی با سرمایه گذاری 777میلیارد ریال وجذب 173هزارتن محصولات خام کشاورزی به بهره برداری رسیده است.
کد خبر: ۸۰۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹ 26 November 2019

 

مجید آنجفی درگفتگواختصاصی باتابناک مرکزی با بیان اینکه بابهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال 177نفر فراهم شده است افزود:این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 250درصد ونسبت به مدت مشابه برنامه ششم توسعه حدود 500درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در8ماه سالجاری 42 فقره جواز تاسیس صنایع تبدیلی با پیش بینی سرمایه گذاری 1738میلیارد ریال و اشتغالزایی 595 نفر وجذب 304هزارتن محصولات خام کشاورزی، صادرشده است.

وی با اشاره به افزایش ضریب مکانیزاسیون وتاثیر آن درتوسعه کمی وکیفی محصولات گفت:در سال گذشته حدود 62میلیارد تومان اعتبار به این بخش کشاورزی تزریق ودر 9ماهه سالجاری هم حدود 15 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که باهمکاری بانک کشاورزی درسطح شهرستانهای استان آغاز شده است.

آنجفی با اشاره به محدودیت منابع آبي در استان مرکزی افزود: آبزي پروري در استان مركزي از رونق خاصي برخوردار است به شکلی که در 9 ماهه سالجاری حدود 14500000 قطعه بچه ماهی سردآبی در 345 واحد آبزی پروری فوق رهاسازی شده است.

 وی با بیان اینکه همچنین تعداد 84500 قطعه بچه ماهی خاویاری و گرمابی در 17 واحد رهاسازی شده است یاداورشد: تولید 15 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا و 9500000 قطعه انواع ماهیان زینتی در تعداد 65 واحد آبزی پروری استان از فعالیت های شیلات در این 9 ماهه سالجاری است که انتظار می رود تا پایان سال تولید آبزیان پرورشی در استان مرکزی به 6000 تن افزایش یابد.

وی با اشاره به ساخت چندین طرح نمونه کشوری در استان مرکزی گفت: از جمله این طرح ها، ساخت اولین شهرک الگویی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت تولید 10 میلیون قطعه ماهیان زینتی در سال، ساخت اولین مرکز تکثیر ماهی قزل آلا با ظرفیت 12 میلیون قطعه تولید تخم چشم زده ، اولین رودخانه مصنوعی تفریحی شیلاتی ، تکثیر و پرورش زالوی طبی و چندین طرح مشابه در حوزه صنایع شیلاتی را می توان نام برد.

 وی اظهار داشت: با بهره برداری از این طرحها ظرفیت تولید و اشتغال در بخش شیلات و صنایع وابسته افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان گفت:  مديريت آب و خاك این سازمان با احداث كانال هاي آبياري به طول 4000 كيلومتر و تجهیز  67000هکتار از اراضي و باغات استان (معادل 42درصداز اراضی دارای شرایط)به سيستم آبياري تحت فشار توانسته رتبه عالي   را در كشور به خود اختصاص دهد.

 وي در ادامه به توسعه شبکه هاي آبياري موضعی(قطره ای و تیپ) به عنوان يکي از اولويت هاي سازمان برای تحقق اقتصاد مقاومتي اشاره کرد و گفت: با اجراي اين روش آبياري، راندمان آب به حدود95درصد مي رسد.

وی ادامه داد: این روش درباغات، مزارع لوبيا، گندم، ذرت، سيب زميني، صيفي جات و سایر کشت های بهاره انجام مي شود ودر افزايش عملکرد و کيفيت محصول، بسيار موثر است.

آنجفی با بیان اینکه تاکنون تجهیز و نوسازی در 49000هکتار از  اراضی سنتی و 6500هکتار از اراضی زیر دست سدهای مخزنی انجام شده است افزود:

2700 رشته قنات آبده و فعال در استان وجود دارد که حدود 20 درصد نیاز آبی بخش کشاورزی را تامین می کند و به طور متوسط سالیانه 150 رشته از آنها با مشارکت کشاورزان مرمت و باز سازی می شود.

وی، عملیات آب وخاک در تعاونی های تولید را از دیگر پروژه های زیر بنایی بخش کشاورزی اعلام کردوگفت: تاکنون در ده هزار هکتار از اراضی استان مرکزی، اصلاح روش های آبیاری ، اصلاح کانال های انتقال آب و یکپاچگی اراضی انجام شده است.

آنجفی یکی از ضروریات بخش کشاورزی را احداث و بازسازی جاده های بین مزارع برای تردد بهتر کشاورزان و حمل محصولات کشاورزی برشمرد وافزود: تاکنون  400 کیلومتر از جاده های بین مزارع استان احداث وبازسازی شده است.

وی از اجراي  80  عنوان  سايت الگويي جامع توليدي در شهرستان هاي تابعه خبرداد و گفت: ارتقاي ميانگين توليد به سمت توليد كنندگان برتر در محصولات زراعي و باغي وارتقاي ميانگين توليد به سمت توليد كنندگان برتردر محصولات دامي وشيلات از جمله فعالیت های مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان مرکزی است.

وی، بهبود مديريت و مصرف بهينه آب، ترويج كشاورزي پايدارو حفاظتي، توليد محصول سالم باراهبرد مدرسه درمزرعه،

مشارکت در حفظ و احیای عرصه های منابع طبيعي ،احداث باغ دیم در اراضی شیبدار و استفاده بهينه ازماشين آلات كشاورزي را از دیگر اقدامات مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان برشمرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی درگفتگواختصاصی باتابناک مرکزی :،مکان یابی ، برنامه ریزی ، اجرا و  تکمیل شناسنامه  20  مورد کانون یاد گیری،اجرای  6  مراسم هفته انتقال یافته های تحقیقاتی،  اجرای 12 مراسم روز مزرعه کلزا-مرتع- گندم وجو. دام. پیاز. لوبیا. گیاهان دارویی، انار،  نهال درختان میوه، گردو، صنوبر و گل وگیاهان زینتی را از دیگر اقدامات این بخش اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگرچه همگان استان مرکزي را يک استان صنعتي مي شناسند، اما بخش کشاورزي این استان  جايگاه ويژه اي را در کشور به خود اختصاص داده است گفت: مجموع اراضي كشاورزي استان حدود 670852 هكتار است از اين میزان 606002هكتار به اراضي زراعي و مابقي به اراضي باغي اختصاص دارد.

وی افزود: بخش زراعت ساليانه معادل 400 هزار هکتار به تفکيک 150 هزار هكتار آبي و 200هزار هكتار بصورت ديم و مابقي بصورت آيش مي باشد.

وی محصولات عمده زراعي را بترتيب اولويت  گندم، جو، يونجه، حبوبات، ذرت وسيب زميني ذکر کردو گفت:  زارعین استان مركزي در سال جاری موفق به تولید 420هزار تن گندم شدند که با فراهم کردن شرایط لازم و همکاری کشاورزان استان، موفق به خرید  304 هزار تن گندم مازاد بر نياز کشاورزان شده ایم.

آنجفی، سطح زيرکشت باغات استان مرکزي را حدود 70000هکتار اعلام کردوافزود:از اين سطح حدود9000هکتار باغات غير بارور 61000هکتاررا باغات بارور تشکيل مي دهد همچنين کل توليد محصولات باغي استان در سالجاری حدود 45000تن براورد می شود كه در مقايسه با سال گذشته حدود15 درصد افزايش عملكرد را نشان مي دهد.

وی مهمترين محصولات باغي استان را  انگور، پسته، انار، بادام، گردو، سيب، هلو وگل وگياهان زينتي دانست وگفت: برخي از محصولات باغي استان مرکزی شامل انار، پسته و کشمش و گل وگياهان زينتي به خارج ازکشور صادر مي شوند و پيش بيني مي شود این میزان در سال جاري 10 درصد نسبت به سال گذشته رشد يابد.

 انجفی با اشاره به جايگاه بعضي از محصولات باغي استان درسطح کشور گفت: دربين گروهاي مختلف محصولات باغي، محصول انار با اختصاص حدود 10182هكتار سطح زير كشت وتوليد 100000 تن رتبه دوم كشور را داراست.

وی سطح زير كشت پسته را 13400هكتار با توليد 15000 تن برشمرد وافزود: این محصول هم رتبه ششم را در كشور به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه محصول انگور با سطح زير کشت 15400 هکتار با توليد 150000 تن داراي رتبه نهم در كشوراست اظهارداشت:

 سطح زير كشت سبزي و صيفي گلخانه اي 167 هكتار با توليد 41000تن در سال است که برای 1720 نفر بطور مستقیم  اشتغال  ايجاد کرده است .

وی سطح زير كشت گل و گياهان زينتي را 1061 هكتار اعلام کرد و گفت: از اين سطح 470هكتار  فضاي گلخانه اي  و 604 هكتار فضاي آزاد با توليد 260 ميليون شاخه در سال است كه عمده محصولات آن شامل، گل هاي شاخه بريده، گل هاي گلداني، گياهان فصلي و نشائي، توليد درخت و درختچه هاي زينتي و پياز و پيازچه است که استان در زمينه گل هاي شاخه بريده  مقام دوم در كشور را داراست.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان درگفتگواختصاصی باتابناک مرکزی با بیان اینکه این استان در بخش گياهان دارويي داراي 300 هكتار گياهان دارويي شامل نعناع فلفلي، اسطوخدوس، رزماري ، الوئه ورا و... باتوليد 1800 تن در سال است اظهارداشت: در بخش توليد زعفران هم درسطحی به مساحت 280هكتار ازاراضی استان به کشت زعفران اختصاص یافته که 202هکتار آن بارور ومابقي غير بارور مي باشد.

آنجفی ميزان توليد زعفران را  820کيلوگرم اعلام کرد وگفت: متوسط عملکرد این محصول 8/3کيلوگرم در هکتار است.

وي با بیان اینکه  950هكتار از اراضی استان به کشت گل محمدی اختصاص دارد افزود:این میزان درسطحي معادل 550هكتار بارور و مابقي نهال است وميزان توليد گل تر 1500 تن بوده كه حدود سه میلیون ليترگلاب از آن استحصال شده است.

آنجفی با بیان اینکه استان مركزي در زمينه دام و طيور از جايگاه ويژه اي برخوردار است یاد اورشد : این استان با توليد 39000تن گوشت قرمز رتبه سوم، 280000 تن شير خام رتبه دوازدهم ، 51000 تن گوشت مرغ رتبه یازدهم ،24100  هزار تن تخم مرغ رتبه نهم و 1113 تن عسل رتبه نوزدهم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه استان در زمينه پرورش شترمرغ  با  88 واحد رتبه اول را در كشور به خود اختصاص داده است گفت: هم اینک اولين و بزرگترين مجتمع پرورش شترمرغ خاورميانه در شهرستان زرنديه با 76 واحد فعاليت مي كند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار