معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان با اعلام اینکه هم‌اکنون کمتر از ۱۰ درصد مدارس استان سالن ورزشی دارند، گفت: در شرایط آلودگی بالای هوا مدارس تعطیل می‌شوند، اما در شرایطی که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم باشد، مدارس باید فعالیت در فضای باز را به حداقل برسانند.
کد خبر: ۸۰۰۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 26 November 2019

عبدالرضا رئیسی اظهار کرد: در شرایطی که با اعلام اداره کل هواشناسی استان، هوا برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام می‌شود، طی بخش‌نامه‌ای به مدارس اعلام می‌کنیم که فعالیت در فضای باز و برنامه صبحگاه و ساعت ورزش را از محیط باز به محیط بسته ببرند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان با بیان اینکه معمولاً در دی و آذر ماه به دلیل سرمای هوا و وقوع پدیده وارونگی هوا، مدارس طی چند نوبت تعطیل می‌شوند، گفت: پس از اعلام اداره کل هواشناسی و مرکز بهداشت در کارگروه ویژه آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری می‌شود، چون آلودگی هوا سلامت دانش آموزان را به خطر می‌اندازد و مرکز بهداشت نیز در این زمینه حساسیت زیادی دارد.

به گفته رئیسی در طول سال تحصیلی معلم تربیت‌بدنی می‌تواند چند جلسه از کلاس تربیت‌بدنی را به مطالب آموزشی اختصاص دهد که فصل سرما به خاطر وقوع بارندگی یا آلودگی هوا بهترین فرصت برای برگزاری این کلاس‌ها است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان با تأکید براینکه هر مدرسه بهتر است یک سالن سرپوشیده داشته باشد، گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مدارس استان سالن ورزشی در اختیار دارند.

وی با اشاره به اینکه فعلاً امکان احداث سالن ورزشی در مدارس وجود ندارد و احداث آن نیازمند زمان و اعتبار زیادی است، افزود: مدارس می‌توانند از سالن‌های ورزشی خارج از مدرسه که در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان و یا شهرداری اصفهان است استفاده کنند، اما اگر امکان استفاده از این سالن‌ها هم وجود نداشته باشد ناچار باید دانش آموزان کلاس تربیت‌بدنی در فضای نمازخانه یا کلاس بمانند و روی تست‌های ورزشی و مباحث آموزشی کار کنند.

آموزش مهارت‌های بنیادی حرکتی به دانش آموزان

رئیسی با بیان اینکه دانش آموزان معمولاً علاقه زیادی به ساعت تربیت‌بدنی دارند، گفت: تحرک و ورزش برای دانش آموزان لازم است و باعث سلامتی و افزایش یادگیری آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه ساعت درس تربیت‌بدنی از پایه اول تا دوازدهم برنامه مشخصی دارد، تصریح کرد: هدف ما این است که دانش‌آموز در طول سال‌های تحصیلی خود در مدرسه حداقل با دو رشته ورزشی آشنا شود و در طول زندگی خود ورزش و فعالیت را ادامه دهند که هم باعث سلامت و نشاط و شادابی آن‌ها می‌شود و هم می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: باوجود کمبود نیروی انسانی تلاش می‌کنیم مهارت‌های بنیادی حرکتی را در سنین اولیه به دانش آموزان یاد دهیم.

کمبود ۱۴۰۰ معلم تربیت‌بدنی در مدارس استان

 وی به وجود ۱۶۰۰ معلم تربیت‌بدنی در استان اشاره و اظهار کرد: بر اساس استانداردهای موجود نیاز به سه هزار معلم تربیت‌بدنی داریم، یعنی حدود دو برابر تعداد فعلی تا همه پایه‌های تحصیلی را پوشش دهیم.

 رئیسی با بیان اینکه هم‌اکنون امکان جذب نیروی جدید در آموزش‌وپرورش وجود ندارد، گفت: تلاش می‌کنیم کمبود معلم تربیت‌بدنی را با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود جبران کنیم، مثلاً در دو سال گذشته آموزگارانی که همه دورس را تدریس می‌کنند مثل آموزگاران ابتدایی، دوره ۴۰ ساعته ای را پشت سر گذاشتند تا اگر در ساعت درس تربیت‌بدنی معلم نداشتیم بتوانند خودشان این کلاس را برگزار کنند که هم برای خود معلم خوب است و هم دانش آموزان از ساعت تربیت‌بدنی استفاده می‌کنند.

وی به کمبود تجهیزات ورزشی در مدارس اشاره کرد و افزود: در دو سه سال اخیر وضعیت بهتر شده و در شهریورماه هرسال تعدادی از تجهیزات ورزشی را در اختیار مدارس قرار می‌دهیم که البته اولویت با مدارس ابتدایی، دخترانه، استثنایی و شبانه است.

رئیسی خاطرنشان کرد: شهریور امسال شش میلیارد ریال وسیله و تجهیزات ورزشی در اختیار نواحی و مناطق ۴۱ گانه اصفهان قرار گرفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار