معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: فرمانداران هفت شهرستان نوبنیاد این استان فردا (دوشنبه) با حکم سرپرستی معرفی و مستقر خواهند شد.
کد خبر: ۷۹۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ 24 November 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید احمد احمدی‌زاده افزود: همچنین تا پایان هفته جاری نیز تکلیف بخشداران این هفت شهرستان به ویژه بخشداران مستقل که باید هیات اجرایی تشکیل دهند مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: ساختمان‌های موقت برای فرمانداری‌ها و بخشداری‌های نوبنیاد پیش‌بینی شده تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری انتخابات پیش‌رو (دوم اسفند ۹۸) انجام شود.
او اظهار داشت: همچنین یک دوره آموزشی نیز برای فرمانداران، معاونان سیاسی فرمانداران و بخشداران سراسر فارس از جمله فرمانداران و بخشداران هفت شهرستان‌ نوبنیاد این استان روز سه‌شنبه (پنجم آذرماه ۹۸) در شیراز برگزار می‌شود.
رئیس ستاد انتخابات استان فارس گفت: فردا (دوشنبه) نیز شاهد افتتاح رسمی ستاد انتخابات این استان خواهیم بود و افزون بر این نشست مشترکی نیز با هدف هماهنگی و پیشبرد کارها و برنامه‌ها در چارچوب قانون با با هیات نظارت استان خواهیم داشت.
هیات دولت دهم مهرماه ۹۸ با تشکیل هفت شهرستان جدید و ارتقای فرمانداری شهرستان‌های مرودشت و کازرون به فرمانداری ویژه موافقت کرد و این مصوبه پانزدهم مهر ۹۸ از سوی معاون اول رییس جمهوری برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.
براساس تصمیم هیات دولت بخش‌های زرقان، بیضا، اوز، سرچهان، خفر، آباده‌طشک و قائمیه به شهرستان ارتقا یافتند و نام آباده‌طشک به «بختگان» و همچنین قائمیه نیز به «کوه‌چنار» تغییر یافت.
تاسیس شهرستان خفر و بخش راهگان
معاون اول رییس جمهوری، مصوبه هیات وزیران برای تاسیس شهرستان خفر به مرکزیت شهر باب انار را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد.
براساس تصمیم هیات دولت، مرکز دهستان راهگان بخش خفر شهرستان جهرم به روستای باغ کبیر و مرکز دهستان خفر بخش خفر به روستای زرجان تغییر می‏‌یابد.
همچنین روستاها، مزرعه‏‌ها و مکان‏‌های کته، آسمان جرد، چرگ، مرغداری محمدتقی عابدی و مزرعه حسین تقی‏‌زاده از دهستان گل برنجی بخش خفر منتزع و به دهستان راهگان بخش یادشده، ملحق می‏‌شود.
بر اساس این مصوبه، دهستان راهگان شمالی به مرکزیت روستای تادوان از ترکیب روستاها، مزرعه‏‌ها و مکان‏‌های کته، آسمان جرد، چرگ، تلمبه صفر میری، مرغداری محمدتقی عابدی، مزرعه حسین تقی‌‏زاده، گریزان، تادوان، خافتر، سه‌چاه، فتح‏‌آباد، پاسگاه انتظامی سنگرخوری، چله‌خانه و نصرآباد در بخش خفر ایجاد می‏‌شود.
افزون بر این، با تصمیم اعضای دولت، بخش راهگان به مرکزیت شهر خاوران از ترکیب دهستان‏‌های راهگان شمالی و راهگان در شهرستان جهرم ایجاد می‌‏شود.
همچنین، شهرستان خفر به مرکزیت شهر باب انار از ترکیب بخش مرکزی به مرکزیت شهر باب انار از ترکیب دهستان‌‏های گل‌برنجی، خفر، علی‌آباد و سفیدار و بخش راهگان ایجاد می‌شود.
ایجاد شهرستان اوز و بخش بیدشهر
معاون اول رییس جمهوری، مصوبه اصلاح تقسیمات کشوری در استان فارس در خصوص ایجاد شهرستان اوز به مرکزیت شهر اوز و همچنین ایجاد بخش بیدشهر در تابعیت شهرستان لارستان را به وزارت کشور ابلاغ کرد.
هیات وزیران در نشست دهم مهر ۱۳۹۸ با انتزاع روستاها، مزرعه‏‌ها و مکان‏‌های چدرو، برکه شکسته، کنارسبز، دشت کوچک، تنگرمه، تنگزان، کهنه، مربوط، کاروانسرای مربوط، دشت ورا، بارزگون (بارزگان) از دهستان بیدشهر بخش اوز شهرستان لارستان در استان فارس و الحاق به دهستان فیشور همان بخش موافقت کرد.
همچنین دهستان اوز به مرکزیت روستای کهنه از ترکیب روستاها، مزرعه‌ها و مکان‏‌های چدرو، هنرستان اوز، درافرا، امام‏زاده پیرکهار، برکه شکسته، کنارسبز، تاگدار، مرغداری ضیایی، دشت کوچک، خوشاب، تنگرمه، تنگزان، دشت ورا، بارزگون (بارزگان)، کهنه، مربوط، کاروانسرای مربوط و کهنه جدید (توحید) در بخش اوز ایجاد می‏‌شود.
دهستان قلات به مرکزیت روستای قلات از ترکیب روستاها، مزرعه‏‌ها و مکان‌‏های قلات، اسلام ‏آباد، کوره، دشت‏گلار، هیرم، گلار و دشت درگ در بخش اوز ایجاد می‌‏شود.
افزون بر این، بخش بیدشهر به مرکزیت روستای کوره از ترکیب دهستان‏‌های قلات و بیدشهر در شهرستان لارستان و شهرستان اوز به مرکزیت شهر اوز از ترکیب بخش مرکزی به مرکزیت شهر اوز از ترکیب دهستان‌‏های اوز و فیشور و بخش بیدشهر تشکیل خواهد شد.
تشکیل شهرستان بیضا و بخش بانش
با موافقت هیات وزیران شهرستان بیضا به مرکزیت شهر بیضا از ترکیب بخش‌های مرکزی و بانش در تابعیت استان فارس ایجاد می‌شود.
هیات وزیران همچنین در نشست دهم مهر ۱۳۹۸، با انتزاع روستاها، مزارع و مکان‌های مرجانک، ریجان، گردان، زیادآباد، سسنیان، بسارجان، قصرملا، باقرآباد، بهشت آباد، خیرآباد، شیدان، چاه چاه و رحمت آباد از دهستان بیضاء بخش بیضای شهرستان سپیدان و الحاق آن به دهستان بانش نیز موافقت کرد.
بر اساس این مصوبه، دهستان هفت خان به مرکزیت روستای دشمن زیاری مشتمل بر روستاها، مزارع و مکان‌های دشمن زیاری، هفتخوان، مرجانک، ریجان، گردان، تنگ تور، ممو، پاسگاه جنگلبانی ممو، زیادآباد، سسنیان، قصر ملا ، پسارجان، بهشت آباد، خیرآباد، شیدان، قره گزلو، باقرآباد، چاه چاه، رحمت آباد و گاوداری جهان‏بخش مطابق نقشه پیوست، در تابعیت بخش بیضاء شهرستان سپیدان ایجاد می‌‏شود.
همچنین، بخش بانش به مرکزیت روستای بانش از ترکیب دهستان‌های هفت‏خان و بانش در تابعیت شهرستان سپیدان و شهرستان بیضاء به مرکزیت شهر بیضاء از ترکیب بخش‌ مرکزی به مرکزیت شهر بیضاء شامل دهستان‌های بیضاء و کوشک ‏هزار و بخش بانش تشکیل شده است.
ایجاد شهرستان سرچهان و بخش باغ صفا
هیات وزیران با ایجاد شهرستان سرچهان به مرکزیت شهر کره‏‌ای، دهستان ارژنگ به مرکزیت روستای قنات ابراهیم، بخش باغ ‏صفا به مرکزیت روستای باغ صفا و انتزاع چندین روستا از دهستان سرچهان و الحاق به دهستان باغ ‏صفا موافقت کرد.
هیات وزیران در جلسه دهم مهر ۱۳۹۸ با انتزاع روستاها، ‏مزرعه‌‏ها و مکان‏‌های قنات ابراهیم، شهرک الزهرا، قنات سرخ، ابونصر، خفتویه، خیرآباد و ابوالعباس از دهستان سرچهان بخش سرچهان شهرستان بوانات در استان فارس و الحاق آن به دهستان باغ ‏صفا بخش یادشده موافقت کرد.
همچنین، دهستان ارژنگ به مرکزیت روستای قنات ابراهیم از ترکیب روستاها، مزرعه‌‏ها و مکان‌‏ها شامل شهرک الزهرا، قنات سرخ، ابونصر، خفتویه، خیرآباد، ابوالعباس، دوست ‏آباد، دفر، صادق ‏آباد، گزخنک، جوکان سفلی، جوکان علیا، اسماعیل ‏آباد، سیدآباد، قاسم ‏آباد، کولوییه، محمدآباد، کرکوییه، دولت ‏آباد، علی ‏آباد، مزرعه اسلام ‏آباد، مزرعه فتح ‏آباد، مبارک‏ آباد، چاه کمر، چاه‏کول و قنات ابراهیم در بخش سرچهان ایجاد می‌شود.
افزون بر این، بخش باغ ‏صفا به مرکزیت روستای باغ‏ صفا از ترکیب دهستان‏‌های باغ‏ صفا و ارژنگ در شهرستان بوانات ایجاد می‌‏شود.
شهرستان سرچهان به مرکزیت شهر کره‌‏ای نیز از ترکیب بخش‏ مرکزی به مرکزیت شهر کره‌‏ای شامل دهستان‏‌های توجردی و سرچهان و شهر حسامی و بخش باغ ‏صفا تشکیل شده است.
تشکیل شهرستان بختگان و بخش حنا
هیات وزیران در نشست دهم مهر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، با اصلاح تقسیمات کشوری در استان فارس موافقت کرد که بر این اساس، محدوده جغرافیایی بخش‏‌های مرکزی و آباده طشک شهرستان نی‏‌ریز استان فارس تغییر می‌یابد.
همچنین مرکز دهستان حنای بخش آباده طشک به روستای قاسم‏‌آباد تغییر می‌‏یابد.
افزون بر این، دهستان چاه‌گز به مرکزیت روستای چاه‌سوار آغا از ترکیب روستاها، مزرعه‏‌ها و مکان‌‏های چاه سرخ، تل‏ زرد، تل‏ ساربانی، تم ‏شولی، تلمبه یدالله، تلمبه باقری، چاه گورکی، چاه سوار آغا، چاه گز، چاه سنجد، چاه روغنی، تلمبه سیده و صالح ‏آباد، در بخش آباده طشک ایجاد می‌‏شود.
همچنین، بخش حنا به مرکزیت روستای تم‏شولی از ترکیب دهستان‏‌های چاه‏گز و حنا در شهرستان نی‏ریز به وجود می‌آید.
ضمن اینکه، شهرستان بختگان به مرکزیت شهر آباده طشک از ترکیب بخش‏ مرکزی به مرکزیت شهر آباده طشک شامل دهستان‌های آباده طشک و بختگان و بخش حنا شکل می‌گیرد.
تاسیس شهرستان زرقان و بخش رحمت‌آباد
معاون اول رییس جمهوری، مصوبه هیات وزیران برای تاسیس شهرستان زرقان به مرکزیت شهر زرقان را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد.
هیات وزیران در جلسه دهم مهر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور با اصلاح تقسیمات کشوری در بخش زرقان شهرستان شیراز استان فارس موافقت کرد، براساس این تصمیم، مرکز دهستان رحمت‌‏آباد بخش زرقان شهرستان شیراز به روستای مهریان تغییر می‌‏یابد.
همچنین، دهستان امام‌زاده علی (ع) به مرکزیت روستای لاهیجی از ترکیب روستاها، مزرعه‏‌ها و مکان‏‌های لاهیجی، خیرآباد، صدرآباد، فیروزی، ملک‌‏آباد، اسماعیل‌‏آباد، اکراد، دولت‏‌آباد، کاکاجان اشیار، خالنجان، گره‏دان در بخش زرقان ایجاد می‌‏شود.
طبق این مصوبه، بخش رحمت‏‌آباد به مرکزیت روستای رحمت‌‏آباد از ترکیب دهستان‏‌های رحمت‌‏آباد و امامزاده علی (ع) در شهرستان شیراز ایجاد می‌‏شود.
همچنین، با تصمیم هیات وزیران، شهرستان‏ زرقان به مرکزیت شهر زرقان از ترکیب بخش مرکزی به مرکزیت شهر زرقان شامل دهستان‏‌های زرقان و بندامیر و شهر لپویی و بخش رحمت‏‌‎آباد شکل می‌گیرد.
تشکیل شهرستان کوه‌چنار
هیات دولت همچنین در نشست دهم مهر ۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور با اصلاح تقسیمات کشوری در بخش قائمیه شهرستان کازرون استان فارس موافقت کرد.
با تصمیم این هیات، شهرستان کوه‌چنار به مرکزیت شهر قائمیه تشکیل می‌شود.
هرچند تا کنون جزییاتی از تقسیمات کشوری این شهرستان منتشر نشده است اما مسئولان استان فارس اعلام کرده‌اند مناطق مورد نظر مردم کازرون از جمله بیشابور, دشت برم, انارستان و امامزاده سیدحسین همچنان در محدوده شهرستان کازرون قرار دارد.
تشکیل شهر زنگی آباد در مرودشت
هیات وزیران در جلسه دهم مهر ۱۳۹۸ نیز به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، با تبدیل یک روستا به شهر و تغییر یک مرکز دهستان در استان فارس موافقت کرد.
بر این اساس، روستای زنگی‌آباد مرکز دهستان نقش‌رستم بخش مرکزی شهرستان مرودشت به شهر تبدیل و به عنوان شهر زنگی‌آباد شناخته می‌شود.
همچنین، مرکز دهستان نقش‌رستم به روستای حاجی‌آباد تغییر می‌یابد.
تشکیل بخش بهمن صغاد در شهرستان آباده
همچنین هیات وزیران در ادامه تصویب تقسیمات کشوری، با ایجاد بخش بهمن صغاد به مرکزیت شهر صغاد در تابعیت شهرستان آباده استان فارس موافقت کرد.
با تصویب هیات وزیران در نشست دهم مهر ۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور، دهستان خسروشیرین از بخش مرکزی شهرستان اقلید استان فارس منتزع و به بخش مرکزی شهرستان آباده ملحق می‌‏شود.
همچنین، روستاها، مزرعه‌‏ها و مکان‌های شورجستان، علی آباد شوراب بالا، مزرعه محمدیه و جعفرآباد، از دهستان ایزدخواست بخش مرکزی شهرستان آباده منتزع و به دهستان بهمن بخش یادشده ملحق می‌شوند.
افزون بر این، روستاها، مزرعه‌‏ها و مکان‌های شورجستان، علی‌آباد شوراب بالا، مزرعه محمدیه، جعفرآباد، رحیم‏ آباد، قوزی‏ آباد، حشمتیه، مزرعه اکبرآباد، مزرعه حجت‌آباد، اسدآباد، ایستگاه مخابراتی بید اعلم، مزرعه بید اعلم، حسین‌آباد، حمیدآباد، مزرعه رضاآباد نو، چهل چشمه، معدن خاک نسوز، معدن آزادی، مزرعه احمدآباد، مزرعه شمس‌آباد و پادگان ولی‌عصر(عج)، از دهستان بهمن بخش مرکزی شهرستان آباده منتزع و به دهستان بیدک بخش یادشده ملحق می‌شوند.
بر اساس این تصمیم، بخش بهمن صغاد از ترکیب دهستان‌های بهمن و خسروشیرین و شهرهای بهمن و صغاد در شهرستان آباده ایجاد و شهر صغاد به عنوان مرکز بخش بهمن صغاد تعیین می‌شود.
ایجاد فرمانداری ویژه در کازرون و مرودشت
معاون اول رییس جمهوری مصوبه تاسیس ۲ فرمانداری ویژه در استان فارس را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد.
هیات وزیران در جلسه دهم مهر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور با دایر شدن فرمانداری ویژه در شهرستان‌های کازرون و مرودشت استان فارس موافقت کرد.
تغییر مرکز ۲ دهستان در داراب و خنج
هیات وزیران همچنین در نشست دهم مهر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، با تغییر مرکز ۲ دهستان در استان فارس موافقت کرد.
بر این اساس، مرکز دهستان‌های محمله بخش محمله شهرستان خنج به روستای چاه‏‌طوس و مرکز رستاق بخش رستاق شهرستان داراب به روستای لایزانگان تغییر می‌یابد.
استان فارس هم اینک ۳۶ شهرستان دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار