آذری جهرمی تیتر یک نشریه آمریکایی فارین پالیسی می‌شود.
کد خبر: ۷۹۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ 26 October 2019

 "محمد جواد آذری‌جهرمی" وزیر ارتباطات در گفت‌و‌گویی با "فارین پالسی" می‌گوید: "من در توئیتر فعال هستم و باوری به اعمال محدودیت بر رسانه‌های اجتماعی ندارم".

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "فارین‌‌پالسی" در گزارشی درباره او می‌نویسد: "آذری جهرمی" ۳۷ ساله است. او تنها وزیر روحانی است که پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ ایران متولد شده است. او در ارتباط مداوم با کاربران رسانه‌های اجتماعی است. این موضوع غیرمتداولی در ایران است؛ چرا که فیسبوک و توئیتر در ایران فیلتر هستند. با این حال، این محدودیت‌ها از محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در بین ایرانیان نکاسته‌اند. شهروندان ایرانی با استفاده از "وی‌‌پی‌ان"، فیلتر را دور می‌زنند.  یک دهه پیش، وزارت ارتباطات ایران نقش چندانی نداشت امروز اما این وزارتخانه به بازیگری جدی در عرصه سیاسی، اقتصادی و فناوری تبدیل شده است. برای اصلاح‌طلبان و میانه‌روهایی چون جهرمی، اینستاگرام و توئیتر ابزارهای ارتباطی مهمی با مردم هستند چرا که صدا و سیما انحصارا در کنترل محافطه‌کاران است. اکنون وزارت ارتباطات ایران زیرساخت‌هایی را برای استارت‌‌اپ‌هایی چون اسنپ و تپ سی معادل‌های ایرانی اوبر با میلیون‌ها کاربر فراهم کرده است و ابتکار عمل‌هایی را برای رفع فیلتر سایت‌هایی چون یوتیوب آغاز کرده است".

فارین پالسی: آیا  آذری‌جهرمی،

این نشریه در ادامه با اشاره به شهادت دو برادر جهرمی در دوران نوجوانی او در سن ۱۶ سالگی در جریان جنگ ایران و عراق و زندگی او در خانواده‌ای کم‌درآمد اشاره می‌کند که او دانشجویی مستعد در رشته مهندسی بود و در دانشگاه نیز با همسر آینده‌اش آشنا شد. او در گفتگو فردی گرم و صمیمی است. او می‌داند خواسته جوانان ایرانی دسترسی آزادانه به رسانه‌های اجتماعی است. جهرمی درباره شایعه نامزدی‌اش برای انتخابات ۲۰۲۱ می‌گوید: "مردم درخواست‌هایی از من درباره انتخابات داشته‌اند. با این حال، من هرگز در این‌باره مانند یک سیاستمدار فکر نمی‌کنم. این درخواست برآمده از نیاز جامعه به مشاهده یک تغییر بزرگ فوری است و برخی معتقدند این امر با ورود جوانان به سیاست میسر می‌شود. با این حال، من هنوز در این‌باره به نتیجه‌ای نرسیده‌ام".

"فارین پالسی" می‌نویسد: "آذری جهرمی در رسانه‌های اجتماعی به عنوان فردی "عملگرا" شناخته می‌شود و خود را از دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا دور کرده است. اصولگرایان با او در حال جدل هستند چرا که او را رقبب خود در انتخابات می‌دانند. آنان سعی دارند از نامزدی او جلوگیری کنند و شایعاتی را علیه وی مطرح می‌کنند. در سالیان اخیر نارضایتی مردم از عملکرد هر دو جناح اصلی کشور افزایش یافته است. جهرمی در سخنان خود به سوی هیچ از دو جناح اصلی سمت‌گیری نمی‌کند. او می‌داند که مردم عادی از نخبگان کشور ناراضی هستند. این موضع به نفع اوست و او می‌تواند با مردم مستقیما در ارتباط باشد. توئیتر در این راستا کمک‌رسان او بوده است‌. او می‌گوید وارد گروه‌های سیاسی نشده و بر روی حوزه فنی و تخصصی‌اش تمرکز کرده است. او می‌گوید: "در برخی مسائل با اصلاح‌طلبان و در برخی موارد با اصولگرایان میانه‌رو هم‌نظر هستم اما در مجموع فردی عملگرا هستم".

"فارین پالسی" در ادامه می‌نویسد: "اصلاح طلبان در آغاز وزارت او نگران و ناراحت بودند، شاید به سبب پیشینه امنیتی آذری‌جهرمی. با این حال، او به تدریج توانست چهره خود را بهبود بخشیده و کاری کند که اصلاح‌طلبان برای مقابله با حملات تندروها به خصوص در زمینه طرح فیلتر اینستاگرام پشت سر او قرار گیرند.‌ آذری جهرمی می‌گوید در زمینه فیلتر تلگرام او مخالف این موضوع بوده اما دستگاه قضایی خود وارد عمل شد و فیلتر صورت گرفت. اکنون او در تلاش است تا اینستاگرام فیلتر نشود".

این نشریه می‌افزاید: "آذری جهرمی" و "ظریف" دو چهره هدف حمله صدا و سیما هستند. با این حال، عدم پیشینه دسترسی او و پراگماتیست بودن‌اش شاید او را تبدیل به مکرون ایران کند. مکرون نیز چهره‌ای بدون وابستگی به احزاب سنتی فرانسه بود و در سال ۲۰۱۷ پیروز انتخابات شد".

*یک کانال روزنامه‌‌نگاری در واکنش به انتشار این گزارش فارین‌پالسی درباره وزیر ارتباطات، مدعی شده است که  آذری‌جهرمی برای چاپ مصاحبه خود در این مجله امریکایی، مبلغ ۵۰.۰۰۰ دلار پرداخت کرده است.

فارین‌پالسی: آیا  آذری‌جهرمی،

فارین پالیسی نوشت: آیا جهرمی امانوئل مکرون ایران میشود

تعداد زیادی از رسانه‌های ایرانی وابسته به تیم جهرمی هم با شوق و ذوق خبر را بازنشر کردند.

اما وقتی ما به اسم نویسنده نگاه کردیم ماجرا جالب تر شد: روح‌الله فقیهی مدیر سایت انتخاب‌ ایت. سایتی وابسته و نزدیک به اذری جهرمی!
بعد از آنکه با دفتر مدیریت نشریه فارین پالیسی تماس گرفتیم، بخش بازرگانی این‌نشریه گفت دقبال دریافت مبلغی همه میتوانند یک بخش از نشریه ما را به رپورتاژخود یا فعالیتهایشان اختصاص دهند! پرسیدیم یعنی تایید میکنید این‌یک رپورتاژ تبلیغاتی است؟ گفتند بله!
آقای جهرمی مبلغی حدود ۵۰ هزار دلار بابت این رپورتاژ پرداخت شده! این پول را از کجا آوردید؟

از وزیر می خواهیم توضیح دهند

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار