مدیرکل محیط زیست قزوین:
مدیرکل محیط زیست قزوین گفت: پسماند باید مدیریت شود که به معنی دفع صحیح است، نه دفن در طبیعت که باعث مشکلات عدیده زیست محیطی می‌شود و رویکرد ما در این زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.
کد خبر: ۷۸۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶ 16 October 2019

پسماند باید دفع شود نه دفن

به گزارش خبرنگار تابناک، طی نشست هم‌اندیشی حسن عباس نژاد، مدیرکل جدید محیط زیست استان قزوین، با اصحاب رسانه، تعاملات سازنده‌ای در این زمینه صورت گرفته و قول هایی نیز ازطرف مدیرکل داده شد.

حسن عباس نژاد در حوزه ی مصرف آب کشور هشدار داد و گفت: ما 80 تا 90 درصد آب های زیر سطحی را مصرف می کنیم در صورتی که روال مصرف در دنیا 25 تا 30 درصد است و حتی اگر این مقدار به 40 درصد برسد، بحرانی خوانده می‌شود ولی متاسفانه ما با وجود اقلیم خشک و نیمه خشک همچنان به مصرف بالای آب اصرار داریم.

 وی افزود: اکنون بسیاری از دشت هایمان به دلیل خالی شده سفره های زیر زمینی دچار فرونشست شده‌اند، شاهد رقم بالای سالانه 50 میلیارد دلار فرسایش خاک هستیم و در استان قزوین نیز آمارها نشانگر مصرف بسیار بالای آب، و فرسایش خاک به ویژه در مراتع الله آباد است که اگر مدیریت نشود، آسیب های آن جبران ناپذیر خواهد بود.

حسن نژاد گفت: تأکید سازمان محیط‌زیست بر انتقال صنایع آب بر به مناطق نزدیک دریا است و در استان نیز باید برای جلوگیری از فرسایش خاک و مصرف آب برنامه ریزی های لازم انجام شود.

عباس نژاد در زمینه شرکت سیمان آبیک و مشکلاتی که این شرکت برای استان به وجود آورده است تصریح کرد: سیمان آبیک یک واحد آلاینده زاینده است که در استان البرز واقع شده و در حوزه زیر نظر ما نیست، ولی با توجه به آسیب‌ها و مشکلات زیست محیطی که برای استان و علل خصوص شهروندان آبیک در پی داشته است، موضوع در دستور کار قرار گرفته و قطعا پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: از ۱۶ شهرک صنعتی که در استان قزوین وجود دارد، تنها چهار شهرک کاسپین، البرز، لیا، و حیدریه دارای تصفیه‌خانه هستند و مابقی هنوز تصفیه‌خانه ندارند  که باید رسیدگی شود.

مدیر کل محیط زیست استان در زمینه دفع پسماند ها اظهار داشت: به طور خوشبینانه تنها 30 تا 40 درصد از پسماند هایمان را مدیرت کرده‌ایم و 60 تا 70 درصد دیگر در طبیعت دفن می شوند و این یعنی آسیب جدی به محیط زیست، رویکرد ما در این زمینه ایجاد برنامه ای منسجم و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای دفع پسماند است.

عباس نژاد افزود: سایت محمدآباد ظرفیت پذیرش روزانه 250 تن پسماند را دارد که در این صورت تا 30 سال جوابگوی  پسماند استان قزوین است ولی متاسفانه با تحویل روزانه تا700 تن، حدود 3 برابر ظرفیت روزانه در آن پسماند انباشته شده است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            وی با اشاره به اینکه پسماندهای استان‌های دیگر را دفن نمیکنیم گفت: با دریافت هرگونه پسماند از استان‌های دیگر برای دفن کردن به شدت مخالفیم و به هیچ طریقی اجازه این کار را نمی‌دهیم و در این زمینه هیچ رویکرد سیاسی یا اقتصادی را نیز نمی‌پذیریم.

 

مدیر کل محیط زیست استان قزوین در پایان تاکید کرد: به هیچ وجه مخالف توسعه نیستیم، اما نتایج توسعه نباید محیط زیست را تهدید کند و اگر چنین باشد و با قوانین زیست محیطی مغایرت داشته باشد، آن را نمی‌پذیریم و قاطعانه  با آن برخورد می کنیم.

 

پسماند باید دفع شود نه دفن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار