امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه آمریکا به تعهدات خود در برابر هیچ گروه و کشوری پایبند نیست، گفت: آمریکا همیشه تمام تعهدات را زیرپا می‌گذارد.
کد خبر: ۷۸۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 11 October 2019
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم  امروز در خطبه‌های عبادی و سیاسی جمعه تبریز و در جمع باشکوه نمازگزاران مصلای حضرت امام خمینی (ره) تبریز، به عقب‌نشینی آمریکا از برخی مناطق شمال‌شرقی سوریه، اشاره و اظهار کرد: این عقب‌نشینی مبنی بر تصمیم آمریکا در برخی مناطقی بود که در سایه حمله نظامی ترکیه و تنها گذاشتن کردهای منطقه می‌توان آن را تنها گذاشتن کردهایی که قبلا به عنوان کردهای تحت حمایت یاد می‌کرد به‌قدری عجیب بود که از آن به عنوان شوک یاد کردند. 

وی افزود: این اقدام آمریکا برای کشورهای مستقل و بدعهدی واشنگتن یک عادت است و به عنوان شوک محسوب نمی‌شود، فقط تکرار سناریوهای مصلحت‌طلبانه واشنگتن در قبال هم پیمان خود به شمار می‌آید. 

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه آمریکا این کارها را انجام داده و به تعهدات خود در برابر هیچ گروه و کشوری پایبند نیست، گفت: آمریکا همیشه تمام تعهدات را زیرپا می‌گذارد که از جمله مهم‌ترین بدعهدی آمریکا می‌توان به توافق برجام که زیر نظر جهانیان و موافقت دولت وقت آمریکا صورت گرفت اشاره کرد که دیری نپایید توسط ترامپ زیر پا گذاشته شد. 

وی اضافه کرد: ترامپ از زمانی که به قدرت رسیده است، از بسیاری از تعهدها خارج شده که البته حمله نظامی اخیر ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه که بیش از این از حمایت آمریکا برخوردار بودند نیز به خاطر همین است و ما از سران ترکیه خواهان حفظ خویشتن داری و احترام به مرزها و حاکمیت سوریه هستیم.

خطیب نماز جمعه تبریز متذکر شد: به کردهای سوریه توصیه می‌کنیم که وقت آن رسیده تا در کنار نیروهای مسلح سوریه در برابر متجاوزان ایستاده و برای دفاع از کشور و بدون اعتنا به بیگانه متحد شوند. 

وی اضافه کرد: کردها باید از گذشته درس بگیرند و بدانند هیچ‌کسی به اندازه دولت سوریه به فکر آنها نیست و آمریکا تنها در اندیشه منابع خود بوده و هر جا مصلحت اقتضا کند، پشت هم‌پیمانان خود را خالی خواهد کرد.
 

 باید پیشرفت علمی با شتاب باشد

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در ادامه به دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب در هفته جاری اشاره کرد و توضیح داد: ایشان در این دیدار ورود رتبه‌های بالای علمی در برخی رشته‌های نوپا را افتخار‌آمیز برشمرده ولی کافی ندانستند و تاکید کردند که باید پیشرفت علمی با شتاب باشد. 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هنر ایران را جرات دادن به مرد و زن و پیر و جوان برای ورود به میادین دشوار و علمی دانسته‌اند که این ورود حتی تحسین بیگانگان را نیز به دنبال داشت. 

امام جمعه تبریز تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های کشور در درمان و پزشکی همچنین کنترل بیماری، زیست فناوری و تولید محصولات با فناوری نانو از جمله تاکیدات دیگر رهبری می‌باشد.  

وی خاطرنشان ساخت: رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با نخبگان به صراحت اعلام کردند که  ما با وجود اینکه می‌توانستیم در این راه یعنی بمب هسته‌ای قدم برداریم ولی براساس حکم اسلام کاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی می‌دانیم و اقدام به تولید سلاح اتمی نکرده‌ایم. 

 آل‌هاشم بازدید رهبری از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری برتر را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ایشان در این بازدید مطرح کردند که باید از اقتصاد نفتی عبور کنیم و حتی به یکی از گلایه‌های جوانان مبنی بر اینکه بعضا همان محصول و تولید جوانان در داخل کشور مورد بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد و آنها این محصولات را از خارج وارد می‌کنند را نیز یادآور شده و در این خصوص فرمودند که این کار ناشی از فرهنگ اقتصاد نفتی است که باید اصلاح شده، اجازه ندهیم این موانع پیش پای جوانان ایجاد شود. 

وی متذکر شد: از مسولان شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری تقاضا یاری‌رسانی به جوانان را داریم. 
 

ریشه آشوب‌های عراق  شکست طرح‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان در منطقه و فشار حداکثری به مردم ایران است

خطیب نماز جمعه تبریز با مرور آشوب‌های هفته پیش در عراق تصریح کرد: اولین جرقه‌های این حرکت در میدان تحریریه بغداد که شبیه‌سازی با میدان تحریر قاهره بود و از سه‌شنبه هفته پیش ایجاد شد. 

وی توضیح داد: همانگونه که در گذشته مردم در میدان تحریر قاهره جمع شده بودند، مردم عراق نیز در اعتراض به کمبودهای اقتصادی و فساد اداری جمع شدند که این تجمعات به سرعت شهرهای شیعه‌نشین را نیز برگرفت و بلافاصله این اعتراضات در رسانه‌های غرب و معاند مورد توجه قرار گرفت و حمایت افراد فاسد داخلی و خارجی و دختر صدام حسین بر ابهامات این ماجرا افزود. 

امام جمعه تبریز خاطرنشان ساخت: رهبران مجازی این آشوب کسانی مانند روزنامه‌نگار مسیحی عراقی ساکن در آمریکا، طلبه هم‌پیمان صهیونیست‌ها، احمد البشیر و نویسنده عراقی که طبق برخی از اخبار به سرزمین اشغالی مهاجرت کرده بودند، هستند.   

وی اذعان داشت: برجسته‌سازی، ملی‌گرایی عراقی عربی، مقابله با شیعه و مرجعیت شیعه و در نهایت یکی از اهداف برجسته‌سازی دخالت ایران در عراق از جمله اهداف این افراد بود. 

آل‌هاشم تشریح کرد: جمع‌بندی که می‌توان از آشوب‌های عراق که منجر شد تا حکومت نظامی در برخی شهرها ایجاد شود این است که باید ریشه اعتراضات در دو سطح کلان و راهبردی جستجو کرد. 

وی ادامه داد: ناامیدی آمریکا از ساختار کنونی قدرت در عراق، در سطح راهبردی، شکست‌های پیاپی آمریکا و اسرائیل و آل سعود و شکست در معامله قرن و فشار حداکثری بر ایران، فتنه‌انگیزی اخیر در عراق بر بستر نارضایتی از کمبودهای رنج‌دهنده مردم عراق و فتنه‌‌های مجازی همه و همه طبق قرار می‌بایست ماه‌ها بعد به اجرا گذاشته شود ولی شکست آمریکا آنها را به حرکت عجولانه وادار کرد.  

نماینده ولی‌فقیه در استان تاکید کرد: قرار گرفتن این حادثه در آستانه اربعین و شعارهای تند و ساختارشکنانه عناصر منفور در مقابل، عدم استقبال مردم و حضور به موقع مرجعیت از مهم‌ترین عوامل ناکامی بود که امیدواریم خداوند یار و یاور مردم عراق باشد.  

به نماینده‌ای باید رای داد که مردم را عزیز بشمارد 

به گزارش فارس؛خطیب نماز جمعه تبریز با اشاره به تذکر انتخاباتی هر هفته گفت: نمایندگانی که می‌خواهند به مجلس راه یابند، باید دارای ویژگی خضوع در مقابل قانون باشند، چرا که عمل نکردن به قانون خلاف تعهد اسلامی است، از این‌رو باید به نماینده‌هایی رای داد که در برابر قانون الهی و کشور تسلیم و خاضع باشند. 

وی افزود: به نماینده‌ای باید رای داد که مردم را عزیز بشمارد نه اینکه صرفا در روزهای انتخابات دوستی داشته باشد و بعد انتخابات دوستی را فراموش کند. 

امام جمعه تبریز ابراز کرد: نماینده باید در حین تبلیغات و دوران نمایندگی به مردم ارزش دهد. 

مهم‌ترین اصل برای توسعه کشور توجه به استاندارد  محصولات است 

امام جمعه تبریز به فرارسیدن روز استاندارد هم اشاره‌ای کرده و ابراز کرد: مهم‌ترین اصل برای توسعه کشور توجه به استاندارد  محصولات است و دست‌اندرکاران این امر مهم‌ترین اصل در توسعه استاندارد دارند به همین منظور استاندارد در کالای داخلی و کیفیت آن نقش زیادی دارد.
 

راهبرد اربعین در واقع تکمیل حماسی عاشوراست

وی در بخش دیگر خطبه‌های عبادی نماز جمعه به ابعاد راهبردی اربعین اشاره کرد و گفت: راهبرد اربعین در واقع تکمیل حماسی عاشوراست و در راستای تکمیل بقای ابدی اسلام می‌باشد. 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی افزود: یکی از جلوه‌های حضرات ائمه، راهبرد اربعین است که با هماهنگی و سازماندهی برای دستیابی به هدف بوده که با تدبیر الهی ائمه معصومین (ع) می‌باشد. 

وی با تاکید براینکه اصلی‌ترین نهضت کربلا، حفظ اسلام ناب محمدی(ص) است، تصریح کرد: بعد از واقعه عاشورا اگر دقت کنیم، اهمیت مقطع عاشورا در میان مقاطع مختلف چهارگانه اسلام می‌توان دید که اسلام چهار مقطع مهم برای ایجاد و بقاء مطرح کرده است. 

آل‌هاشم توضیح داد: مقطع بعثت در واقع تولد اسلام است؛ مقطع غدیر نیز برای تکامل اسلام می‌باشد سپس مقطع عاشورا برای دیده شدن و حفظ همیشگی اسلام است و در نهایت ظهور و فرج آقا امام زمان (عج) مقطع چهارم می‌باشد که منجر به جهانی شدن اسلام می‌شود و اگر عاشورا نبود هیچ چیزی از بقایای اسلام باقی نمی‌ماند. 

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه حرکت عاشورا دارای دو مرحله شهادت و پیام‌رسانی بود، تصریح کرد: اهمیت مرحله دوم قطعاً کمتر از مرحله اول نیست چراکه اگر پیام‌رسانی نبود، مرحله اول بی‌نتیجه می‌ماند. 

وی خاطرنشان کرد: به تعبیر یکی از علما، سیدالشهدا در نهضت خود دو لشکر مردانه و زنانه داشت زیرا "گر حسین این خواهر والامقام را نداشت، کربلا و عاشورا دیگر معنا نداشت". 

خطیب نماز جمعه تبریز بیان کرد: موضوع پیام‌رسانی عاشورا به‌مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان‌‌شرقیقدری اهمیت داشت که اگر حضرت زینب (س) به اسارت نمی‌رفت، خود حضرت باز این مسیر را رفته و افشاگری را انجام می‌داد. 

وی در ادامه به روز جهانی عصای سفید اشاره کرد و گفت: ۴۴ میلیون نفر در دنیا نابینا وجود دارد که باید مواظب آنها بود و از دستگاه‌های مسوول خواهشمندیم تا مراقب آنها بوده و در جاهایی که امکان اشتغال برای آنها وجود دارد، توجه و حُسن‌نظر داشته باشند. 

آل‌هاشم ادامه داد: روز معلول و سالمندان را نیز پیش رو داریم که باید آنها نیز مورد توجه قرار گیرند و با یک بیماری ساده آنها را به دست خانه سالمندان نسپاریم. 
 

در میان شعرا هیچ کسی مانند حافظ درک صحیح هنرمندانه از آیات قرآن کریم ندارد

وی در ادامه روز حافظ را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیشتر شعرهای حافظ غزل است و در میان شعرا هیچ کسی مانند حافظ درک صحیح هنرمندانه از آیات قرآن کریم ندارد به طوریکه آیات الهی را با اشعار خود تلفیق کرده است. 

امام جمعه تبریز، ۲۴ مهرماه سالروز تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را نیز یادآور شد و گفت: روزهایی که دشمن شعار انحلال ارتش را می‌دادند، امام خمینی (ره) نهاد فرهنگی در داخل ارتش ایجاد کردند و دستور مکتبی کردن ارتش را صادر فرمودند و الحمدالله الان معنویت در نیروهای مسلح و ارتش در سطح بالایی وجود دارد به طوریکه قاریان و حفاظان بین‌المللی در ارتش تربیت شدند.  

وی اضافه کرد: دوره‌های ارتش به جایی رسیده است که رهبر معظم انقلاب از ارتش به عنوان ارتش حزب‌الله نام برده است و الحمدالله در راس ارتش یک فرد مجاهد، حزب‌الهی و متدین و متعهد قرار گرفته است. 

آل‌هاشم به سفر سه روزه خود برای بازدید از موکب‌ها و پروژه‌ها به کربلا و نجف و دیدار با امام جمعه کربلا اشاره کرد و گفت: افرادی که عازم این سفر هستند، باید رعایت اخلاق، زیاده‌روی در خوردن و آشامیدن و نظافت دقت کرده و از کشور میزبان تشکر کرده و از زیاده‌گویی بپرهیزند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار