عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به رونمایی از نرم افزار پیشگیری از آلزایمر در سالمندان، گفت: می‌توان از یک سوم موارد بروز آلزایمر پیشگیری کرد.
کد خبر: ۷۸۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱ 09 October 2019

یک سوم موارد بروز آلزایمر در سالمندان قابل پیشگیری است

نرم افزار «پیشگیری از آلزایمر در سالمندان» توسط محققان دو دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و صنعتی شریف و با حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طراحی و ساخته شده است.

نمونه آزمایشی این نرم افزار که دومین طرح موفق حاصل از اولین فراخوان مشترک طرح های فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مرکز موفقیان دانشگاه صنعتی شریف است، روز گذشته با حضور متخصصان، اعضای هیات علمی، فناوران سلامت، جمعی از مسئولان حوزه سلامت، و دانشجویان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مورد رونمایی قرار گرفت.

نسیبه زنجری عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و سرپرست تیم سازنده این نرم افزار با اشاره به اینکه آلزایمر، جزو بیماری های مزمن است که بار روانی و مالی برای بیمار و اطرافیان ایجاد می کند، تاکید کرد: هنوز درمان قطعی برای این بیماری در دنیا شناخته نشده است و راه اصلی دوری از بیماری آلزایمر، پیشگیری است.

وی افزود: هدف اصلی از طراحی و ساخت این نرم افزار نیز، پیشگیری از بیماری آلزایمر در سالمندان است چرا که با افزایش سن و رسیدن به سن سالمندی، احتمال ابتلای فرد سالمند به این بیماری نیز افزایش می یابد.

زنجری اظهارکرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، نرم افزارهای مشابه وجود دارد اما این نرم افزار که به نام «همیاد»، توسط متخصصان کشورمان طراحی و اجرا شده، بومی سازی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: در صورتی که سالمند برخی ریسک فاکتورها را رعایت کند و دارای زمینه ژنتیکی و خانوادگی آلزایمر نباشد، می‌توان از یک سوم موارد بروز آلزایمر پیشگیری کرد.

زنجری با تأکید بر آن که این نرم افزار بر اساس ریسک فاکتورهای پیشگیری از آلزایمر ساخته شده است، گفت: ریسک فاکتورها شامل تغذیه، ورزش، دخانیات، چربی خون، بازی‌های تقویت کننده مهارت‌های ذهنی و مهم‌ترین آن‌ها "شبکه اجتماعی مخصوص میانسالان و سالمندان" است که در این اپلیکیشن  به آن‌ها پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در این اپلیکیشن از رنگ‌ها و فونت‌های مناسب سالمندی استفاده شده است تا میانسالان و سالمندان بتوانند به منظور تبادل اطلاعات خود به‌ویژه در حوزه سلامت سالمندی با دیگر سالمندان، از طریق تلفن همراه خود، این نرم‌افزار را نصب کرده و از آن استفاده کنند.

زنجری در توضیح کارکرد این نرم افزار گفت: با ورود سالمند، فرزند سالمند و یا مراقب سالمند به نرم افزار و ثبت نام اولیه، نرم افزار در پنج حوزه سلامت بالینی، سلامت روان، فعالیت فیزیکی، سلامت تغذیه و سلامت اجتماعی، از کاربر سئوال هایی می کند و با تکمیل اطلاعات و دریافت داده ها از سوی نرم افزار، پاسخ و توصیه های لازم در هر بخش به سالمند و یا کاربر این سیستم  ارائه می شود و با راهنمایی نرم افزار، سالمند آگاهی پیدا می کند که برای داشتن سبک سالم زندگی که به پیشگیری از آلزایمر نیز کمک می کند، در هر بخش چه کارهایی باید انجام بدهد و چه کارهایی نباید انجام بدهد.

به گفته وی، در بحث سلامت اجتماعی، یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ابتلا به آلزایمر، روابط اجتماعی  موثر است و در واقع، اگر روابط اجتماعی ضعیف باشد و یا اصلا نباشد، احتمال ابتلا به آلزایمر افزایش می یابد.

زنجری افزود: همچنین در بحث سلامت تغذیه، توصیه به مصرف سبزیجات و میوه جات بیشتر از چربی ها شده، مصرف امگا ۳ بیشتر و مصرف کربوهیدرات ها نیز باید کنترل شود.

وی، اظهارداشت: وجود بازی فکری در چهار سطح آسان ، متوسط ، سخت و خیلی سخت و وجود شبکه اجتماعی که بصورت ساده، طراحی شده است ، این امکان را بوجود آورده که توصیه های مرتبط با سلامتی را با همدیگر به اشتراک گذاشته و تبادل نظر کنند.

زنجری تاکید کرد که ساخت این اپلیکیشن، نقطه شروع  است، چرا که ایده های بسیاری در حوزه سالمندی وجود دارد که اگر بخواهیم به فناوری دست یابیم، باید داده ها و این نرم افزار را بعنوان پیش نیاز داشته باشیم.

وی افزود: استفاده از این نرم افزار محدودیت سنی ندارد اما چون هدف پیشگیری از آلزایمر در سالمندان است، سنین ۶۰ تا ۷۰ سال، مخاطبان اصلی این برنامه هستند.

این محقق حوزه سالمندی پس از ارائه توضیحات مربوط به کارکرد این برنامه، پیشنهادهای شرکت کننده در این نشست را مورد توجه قرار داد که بزرگ کردن فونت، ایجاد قابلیت صوت و ذره بین روی این برنامه برای سالمندانی که بینایی ضعیفی دارند و دیدن مطالب روی برنامه برایشان سخت است و همچنین، قابلیت کمک به بیمار برای مصرف درست داروها، از جمله این پیشنهادها بود.

زنجری درپاسخ به این سئوال که در چه زمانی این نرم افزار به بازار می آید، افزود: نسخه نهایی این برنامه بصورت آزمایشی اجرا می شود و پس از دریافت بازخوردهای سالمندان، و اصلاح و تکمیل آن، طی دو ماه آینده برای عرضه به بازار آماده می شود.

وی درپایان خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری بین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت و مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اجرا شده است.
منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار